Is de motorfiets net iets te hoog. Dan kun je de motor verlagen door het monteren van een goed gekeurde verlagingskit. De verlagingskit die wij leveren zijn voorzien van een ABE / TUV certificaat (tenzij anders vermeld).
Het verlagen is een aanpassing die slechts enkele tientjes hoeft te kosten als de motor is voorzien van een linksysteem. Er zijn echter ook motoren die dit missen of een aanpassing hieraan niet tot nauwelijks toelaten, dan kan een kortere veer of schokdemper uitkomst bieden.
De simpelste ingreep is het monteren van een andere veerschotel op de achterschokdemper. Hiermee kun je de veervoorspanning van de originele veer nog eens extra verlagen, waardoor de achterkant nog wat verder inzakt. Het nadeel van deze methode is dat de achtervering bij een grotere belasting snel onderin zal slaan.
Wat veel mensen zich afvragen is of je te klein kunt zijn om te kunnen motorrijden. Het antwoord daarop is nee.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Een geschikte motorfiets voor vrouwen is wat dat betreft een motor waarbij je een goede controle hebt over de koppelingshendel. Vrouwenhanden zijn doorgaans minder groot dan die van een man. Als de koppelingshendel te ver uitsteekt en je hebt kleine handen, is het lastig om deze in te knijpen.
In Nederland weten we wel iets meer. Daar is 1 op de 5 nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg daar het aantal vrouwen die een motorrijbewijs wisten te behalen, van 4.060 tot 5.799. In Zwitserland vertegenwoordigen vrouwen zo'n 15 procent van de motorrijders.
Motorfiets: mag niet hoger zijn dan 2.50 meter.
Voorbeelden van beginnersmotoren
Meer standaard is de Honda Nighthawk 250 cruiser, de Suzuki GZ 250 is een prima beginnersmotor en de Yamaha Virago 250 cruiser een van de mooiste, maar smaken verschillen gelukkig. In de 500-cc-klasse heb je o.a. de Kawasaki Vulcan 500 LTD, Suzuki GS500E en Yamaha Virago 535.
Motoren voor kleinere rijders
Natuurlijk heb je verschillende lagere modellen, zoals een Yamaha MT 07, Honda NC 750, Harley 883, Kawasaki Z650, Kawasaki Vulcan S. Choppers zijn qua instap laag en ideaal voor kleinere rijders.
Zesde Gebod: Blijf met beide voeten op de grond!
Misschien wel het belangrijkste Gebod. Miskopen vormen een courant gegeven bij de aankoop van een motorfiets en niet zelden is een verkeerde (lees: te hoge) zithoogte de spelbreker.
Wanneer je je motor zo snel mogelijk kwijt wilt, kun je het beste voor een dealer verkoop kiezen. Houd er dan wel rekening mee dat de prijs die je ervoor terugkrijgt lager zal liggen. De motorzaak moet meer kosten maken om de motor weer door te verkopen. Denk aan showroom kosten, personeelskosten etc.
Kan dat? Als de motor niet meer dan 70kW vermogen heeft, kan dit via de RDW bij afdeling IKS. Je kunt de motor dan begrenzen, een uitdraai maken op een testbank en bij de verzekering aangeven dat je op deze manier rijd.
Regels voor het terugvoeren van de motor
De belangrijkste regel voor het terugvoeren van de motor is dat het originele motorvermogen niet meer dan het dubbele bedraagt. Dat wil zeggen dat een motor met meer dan 70kW niet terug te voeren is naar 35kW.
Uitlaten van motorfietsen zijn standaard voorzien van een dB killer. Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
Wanneer rijles en rijexamen zware motor (categorie A)?
Een zware motor heeft een motorvermogen van 35 kW of meer. U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden.
Ze licht toe: "Je hoeft geen minimale lengte te hebben om motor te rijden. Motors kun je namelijk afstellen." De examinator heeft ze daarna nooit meer gesproken.
Dat de meeste Nederlanders vooral recreatief motorrijden, blijkt eveneens uit de cijfers per provincie. Landelijke provincies tellen verhoudingsgewijs meer inwoners met een motorrijbewijs. Drenthe, niet verrassend gezien de TT, staat aan kop. Daar bezit 10,5 procent van de bevolking een motorrijbewijs.
In Nederland is één op de vijf nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg bij onze noorderburen het aantal vrouwen die hun rijbewijs haalden, met ruim 40% (van 4.060 naar 5.799). In Zwitserland is het percentage vrouwen op de motor 15%. En dat aandeel is groeiend.
Circa 1,4 miljoen Nederlanders heeft een motorrijbewijs (2016; bron: RDW), maar minder dan de helft daarvan bezit een motor: er zijn 656.000 geregistreerde motoren.
Een 600cc is een sterke motorfiets die de maximale snelheid van 130 km/u kan halen (210 kilometer/uur).
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
In Nederland ben je verplicht, als je 18 bent, te starten op 125cc (A1-rijbewijs). Ben je 20 jaar oud, dan mag je direct gaan voor het A2-rijbewijs en mag je op motoren rijden met maximaal 35 kilowatt vermogen.