Op Matte lakken mag u geen gebruikelijke polijstmiddelen, waxen, insectreinigers of insect sponzen gebruiken (lak zal gaan glanzen). Matte lakken vereisen speciale zorg producten. Gebruik geen standaard poetsmiddelen, waxproducten, insectenverwijderaars of insectensponzen op matte lak!
Voor de enthousiaste detailer is het onderhoud van een matte lak wat beperkter, het kleien van de lak is eigenlijk geen goede optie, polijsten is al helemaal geen optie en absoluut een no-go op matte lakken.
Gebruik geen zure en of agressieve producten op de laklaag. Ga bij een vastgehechte contaminatie niet schrobben met een doek of spons op de contaminatie. Beter is deze eerst los te weken met water en/of ph neutrale producten om dan met een vochtige microvezeldoek te verwijderen.
Staalwol nat maken in een sopje (zeeeeer belangrijk) en zachtjes wrijven (cirkelvormig). Niet te veel druk uitoefenen, want je dan neem je te veel lak ineens weg. Bij eerste gebruik van 2x0 zal je in de zon lichte krasjes zien ontstaan. Deze verdwijnen weer met dan staalwol 3x0 en 0000 voor afwerking.
Was de motor regelmatig en voorzichtig, gebruik veel water en een zachte spons of microvezeldoek. Gebruik geen shampoo met was erin en zeker geen wax producten die een glanzend resultaat beloven. Haal vuil (insectenresten, vogelpoep) zo snel mogelijk weg met Muc-Off Matt Finish Detailer en een schone zachte doek.
Je kunt ervoor kiezen om je scooter voor de deur schoon te maken of in een wasbox bij de wasstraat. In ieder geval is het aan te raden om de scooter eerst goed af te spoelen met schoon water voor je aan de slag gaat.
Een matte lak heeft een minimale glans. Bij de meeste beitssoorten is dit het geval, maar lak kan ook mat zijn. Een matte lak of beits heeft een stoere en rustige uitstraling. Een matte lak reflecteert nauwelijks, maar absorbeert veel licht.
De eerste stappen van een gewrapte auto wassen zijn hetzelfde als een auto zonder wrap. Eerst moet je de auto goed schoonmaken met schuim en een hoge drukreiniger. Daarna moet je met een washandschoen en autoshampoo (dus nooit Dreft!) de auto wassen.
Als je glansverf hebt gebruikt en je wilt die mat hebben, ga dan naar de verfwinkel en koop een pakje ST. Marc. Dit is een product dat als je daar je gelakte producten mee afwast ze automatisch mat worden. Dit om een goede hechtlaag te bevorderen voor een nieuw aan te brengen laklaag.
Met een spons - en zelfs een tandenborstel voor de moeilijk bereikbare plekken - en sopje van afwasmiddel of autoshampoo reinig je daarna alle onderdelen iets grondiger. De ketting maak je het beste schoon met kettingreiniger.
Doe je gehele schoonmaakroutine. Oftewel maak je matte fiets schoon met Bike Cleaner en de fietsketting met Bionet Chain Cleaner. Spuit vervolgens beide af met een zachte waterstraal en maak alles goed droog. Smeer vervolgens je ketting met een smeermiddel naar keuze.
Maak een sopje aan met wat dreft en warm water, en een sponsje met de zachte kant wassen. Daarna lekker afdrogen en dit nog een paar x doen. Wat je ook doet, niet poetsen of een schurende beweging maken, matte blanke lak kan je niet oppoetsen.
Als je wrap op de juiste manier geplaatst en onderhouden is, zal die gegarandeerd 3 jaar of 50.000km meegaan, wat er ook eerst komt. Binnen die periode is er ook een garantie op verwijdering zonder schade.
Ja, een auto die is voorzien van wrapfolie kan gewoon door de wasstraat. Wel adviseren wij om na het wrappen ongeveer twee weken te wachten met het wassen van uw auto. U weet dan zeker dat de wraplaag helemaal goed aan de lak is gehecht.
In de meeste gevallen liggen de kosten van carwrapping ergens tussen deze gemiddelde en de hoge bedragen. Vanaf € 1700, met mogelijke extra's van € 250 tot € 350 afhankelijk van het type auto en de gebruikte carwrapfolie, eindigt u met een zeer goed gewrapte auto.
Een matte verf weerspiegelt heel weinig licht; een zijdemat afwerking iets meer, zijdeglanzende nog meer, en de hoogglanzende donkergekleurde verf reflecteert het licht bijna zoals een spiegel. De hoogglanzende / zijdeglanzende verf is minder microporeus en is beter bestand tegen vocht.
Het is niet mogelijk om van matte verf naar zijdeglans te gaan.
Matte verf: gemakkelijk in onderhoud
Voor buitentoepassingen heeft u zeker 5 jaar plezier van de kleuren. Hierna kan de verf even worden afgespoeld met een sopje en direkt weer over worden geschilderd. Schuren is hierbij niet nodig.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Wanneer een scooter of bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken.
Het octaangehalte bij Euro98 ligt iets hoger maar vormt geen enkel probleem voor een 2-takt of 4-takt scooter. Je kunt dus probleemloos Euro98 tanken, en daar gaat je brommer of scooter op den duur niet kapot aan.