Voor het onderhoud van deze accu heeft u een druppellader nodig die geschikt is voor het laden van een gel-accu. U vindt gel-accu's voornamelijk in elektrische scooters, beveiligingssystemen en elektrische fietsen. Ze zijn ook geschikt als startaccu's.
Voor standby gebruik moet een AGM of Gel accu worden geladen met een constante spanning tussen 2,25V en 2,3V per cel. Voor een 12V accu betekent dat een spanning tussen 13,5V en 13,8V. Dit kan door middel van een 3 traps druppellader of een DC voeding.
De accu's kan je niet bijvullen. Er zit wel een veiligheidsventiel op waaruit gassen kunnen ontsnappen als er te diep of te snel wordt geladen. Omdat de kans op gasvorming bij gel accu's te verwaarlozen is mogen gel accu's overal worden geplaatst.
Gel- Batterij
Gel batterijen hebben een langere levensduur dan semi-tractie en mogen tot 20% ontladen worden. Een geschikte laadregelaar is belangrijk voor de duurzaamheid van de batterij.
Gel accu's kennen een aantal voordelen ten opzichte van gewone loodaccu's: Ontladen - Gel accu's kunnen beter tegen ontladen. Levensduur - De levensduur van gel accu's is een een stuk langer. Temperatuur - Gel accu's kunnen beter tegen kou.
Bij normaal gebruik (dat wil zeggen dat de accu niet vaak ontladen en geladen wordt) is een gebruiksduur van 5-8 jaar voor de Gel accu en de AGM accu haalbaar. Wanneer men 2 Volt NiCd cellen toepast kan een gebruiksduur van 10-15 jaar worden gehaald.
Bij de Absorbent Glass Mat technologie word het elektrolyt gehouden in glasvezelmatten en zwavelzuur. Bij de GEL accu wordt het elektrolyt opgeslagen in een gel dat is gemaakt van zwavelzuur en pyrogeen kielzelzuur.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Een loodaccu kan klein van stuk zijn, met een hoog vermogen. Daarom wordt dit type accu veel gebruikt. Bij een gel accu voegt de fabrikant een samenstelling van verschillende siliconen aan het accuzuur toe. Hierdoor wordt het geleiachtig, waardoor het niet uit de accu kan lekken.
TIP 2: Oudere eenvoudigere modellen accu's moeten op tijd handmatig ontkoppeld worden om te stoppen met laden. Overladen kan de levensduur van uw accu nadelig beïnvloeden.
Start de auto met de lege accu en laat de hulpauto minimaal vijf minuten de lege accu laden. Zet bij beide auto's achterruitverwarming en blower aan voordat je de startkabels verwijdert, zo voorkom je beschadiging van de elektronica in de auto.
AGM staat voor Absorbed Glass Mat. Bij een AGM accu is het accuzuur opgenomen in geweven glasvezelmatten die zich tussen de loodplaten van de accu bevinden. Dit in tegenstelling tot andere soorten loodaccu's (ook wel 'natte accu's' genoemd) waarbij het accuzuur zich los in de accu bevindt.
AGM / VRLA accu laden
Een AGM accu vereist een hogere laadspanning dan een conventionele accu, de laadspanning die we hierbij aanraden is tussen de 14,4 en de 14,8 volt. Uw lader moet dit wel kunnen leveren. Door een te lage laadspanning wordt uw accu nooit 100% geladen, waardoor de levensduur van uw accu verkort.
De Solarfam 12V 100Ah gel accu is de voordeligste gel accu met een laadspanning van 12V en een accucapaciteit van 100Ah. De gel accu is te gebruiken voor bijvoorbeeld het varen met een elektrische buitenboordmotor of voor gebruik in een boot. Een gel accu gaat langer mee dan een lood of AGM accu.
Lithium-ijzer-fosfaat-accu's
Een groot voordeel ten opzichte van andere vormen van lithium-ion, is dat lithium-ijzer-fosfaat stabieler en veiliger is. Ook heeft dit type accu een langere levensduur, een hogere energiedichtheid en geen last van temperatuurverschillen.
Een onderhoudsvrije accu is een accu waarvoor geen onderhoud nodig is aan de fysieke accu. U hoeft de accu zelf nooit bij te vullen met accuzuur. Een natte accu (een accu met daarin accuvloeistof) heeft wel onderhoud nodig. Eens in de zoveel tijd dient u het peil van het accuzuur te checken en eventueel bij te vullen.
Voor AGM accu's wordt aanbevolen deze niet verder dan 50% van hun capaciteit te ontladen, bij open loodzuur accu's is dit slechts 20-30%, dieper ontladen zal de levensduur drastisch verkorten.
De laadspanning voor een 12V accu ligt ongeveer tussen de 13,6 en 14,8 Volt. Is de spanning tijdens het laden te hoog of te laag dan kan dit ervoor zorgen dat de accu niet of niet goed oplaadt.
Levensduur AGM accu cyclisch gebruik
De gemiddelde cyclische accu behaalt meer dan 600 cycli bij 50% DoD (DoD – Depth Of Discharge). Echter, hoe dieper de ontlading, hoe minder het aantal te behalen cycli van de accu. Indien de accu niet meer dan 50% wordt ontladen, zal de levensduur langer zijn.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Normaal gesproken is de test tijd 20 uur en de warmte 20° C. Zo kan een accu van 100 Ah dus 20 uur lang 5 ampère afgeven bij een temperatuur van 20 graden. Als je een apparaat hebt wat 5 ampère nodig heeft kun je deze dus 20 uur voeden met één lading.