Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.
Je protesteert een factuur waarmee je het niet eens bent, schriftelijk en per aangetekende post. Dit gelet op de bewijslast. Een mondeling protest (bv. per telefoon) kan je niet bewijzen.
Dan kunt u onder protest betalen: Schrijf op de bon of rekening: "Betaling onder protest en onder voorbehoud van rechten". Daaronder zet u uw handtekening. Betaal de rekening.
De wet voorziet geen termijn om facturen te protesteren. Een onderneming is verplicht om onmiddellijk na ontvangst een betwiste factuur formeel te protesteren, bij gebreke waaraan tegen haar een vermoeden van aanvaarding kan worden ingeroepen.
Goederen en diensten aan particulieren
Dan bent u niet verplicht een factuur uit te reiken, met uitzondering van de volgende situaties: U bent een groothandel in levensmiddelen, tabaksproducten, tandheelkundige grondstoffen of (onderdelen van) tandtechnische werken en ten minste 80% van uw afnemers is ondernemer.
Als consument ben je verplicht de afgesproken prijs te betalen en de verkoper moet jou een deugdelijk product leveren. Dat wil zeggen, een product dat gedurende een bepaalde tijd aan alle eisen voldoet die je daaraan bij normaal gebruik mag stellen. En aan bijzondere eisen als dit bij de koop is vastgelegd.
In deze gevallen is de betwisting relatief goed nieuws. U kan de fout namelijk vrij eenvoudig rechtzetten (nieuwe factuur opstellen, nieuwe goederen toezenden, een kopie van de gemaakte afspraken toesturen…). Meestal volstaan deze acties of elk ander commercieel voorstel om de klant alsnog de factuur te doen betalen.
Factuur is geen bewijs van een vordering
Het opstellen en verzenden van een factuur is een eenzijdige handeling. Daarmee kan je het bestaan van een overeenkomst niet bewijzen. Er zijn incassoprocedures gestart waarbij de vordering uitsluitend is onderbouwd met de verstuurde facturen.
Bespeur je een fout in een verstuurde factuur? Stuur dan zo snel mogelijk een correct exemplaar naar je klant. Als het betaalde bedrag door je vergissing niet klopt, dan mag je een creditnota versturen. Dat betekent echter niet dat je nonchalant mag omspringen met facturen: je bezorgt je klant weer extra werk.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Geachte, Bij huidig brief protesteer ik uitdrukkelijk de factuur met nummer [x] met datum [xx/xx/xxxx] (optioneel: die ik pas ontving op [xx/xx/xxxx]) en dit omwille van volgende reden: Tegelijk protesteer ik de factuurvoorwaarden, dewelke ik niet aanvaard. Ingesloten zend ik U de originele factuur terug.
Wat is de wettelijke betalingstermijn van een factuur? De wettelijke betalingstermijn van een factuur bedraagt 30 dagen als geen betalingstermijn is overeengekomen. Het is mogelijk om een kortere betaaltermijn af te spreken, maar de wet stelt grenzen aan langere betaaltermijnen.
beschrijving en hoeveelheid van de geleverde goederen en/of diensten. (eenheids)prijs en toegekende korting, hoeveelheid. bedragen: het bedrag zonder btw , btw-percentage en het btw-bedrag per tarief, het totaal te betalen bedrag. plaats waar de factuur werd opgemaakt.
Blanco betalingen
Exporteurs sturen een factuur zodra ze de goederen verzenden. Vooraf spreken de exporteur en de importeur een betaaltermijn af. Bij deze manier van betalen krijgen importeurs de goederen, maar exporteurs lopen het risico dat ze hun geld niet krijgen.
Facturen. Een factuur is veruit het belangrijkste document voor je bedrijf. Enerzijds bewijst het dat je een dienst of product hebt geleverd, anderzijds zorgt het ervoor dat je daar ook voor betaald wordt.
Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar. Verkoop je een product aan een consument, dan verjaart de factuur al na twee jaar.
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Een factuur sturen als particulier mag niet, maar je mag gelukkig wel een kwitantie maken en dat is erg makkelijk. Jij, als particulier, ondertekent deze kwitantie en verklaart daarmee dat het betreffende bedrijf – jouw klant – de betaling heeft voldaan en de producten of diensten ontvangen heeft.
Een deurwaarder contacteer je in het kader van een procedure voor een minnelijke invordering of een gerechtelijke procedure voor de rechtbank. In het geval van een minnelijke invordering treedt de deurwaarder op als bemiddelaar en stuurt die eerst een schriftelijke aanmaning naar de schuldenaar.
De wet bepaalt in artikel 6:265 BW (wel) dat een overeenkomst onder omstandigheden kan worden ontbonden. Een overeenkomst kan (pas) worden ontbonden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen; oftewel wanneer afspraken niet worden nagekomen.
De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.
Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.