DSG Spoelen - Het Flushen of Spoelen van uw DSG versnellingsbak is een methode om klachten aan de DSG bak te voorkomen of zelfs te verhelpen. Slecht schakelgedrag, bonken, slippen of zelfs het schommelen van het toerental zijn bekende problemen waarbij een vakkundige methode van DSG Spoelen uitkomst biedt!
Bij automaat spoelen wordt met een spoelmachine de oude vervuilde olie uit de automatische versnellingsbak gehaald. Dit gebeurd via een spoelproces “Flushen “genoemd. Flushen gebeurt met lopende motor en een speciale spoelmachine. Tijdens dit spoelproces wordt een reinigingsmiddel toegevoegd.
Levensduur DSG koppeling
Digicar adviseert iedere 100.000 km de 'DSG koppeling' te laten controleren. Met een gemiddelde levensduur van c.a. 150.000 km tot 250.000 km wat uiteraard afhankelijk is van rijgedrag en rij-omstandigheden!
Bij een DSG-automaat raden wij een interval aan van 60.000 km. Hoe lang duurt automaat spoelen? Automaat spoelen duurt bij Multimerk 2 tot 3 uur. Afhankelijk van het merk en type auto.
Wat kost het spoelen? Het spoelen van een automaat kan vanaf een €299,- incl btw. Afhankelijk van de hoeveelheid en type olie en benodigde tijd voor aansluiten van de connectoren. Mocht er een filter in het systeem zitten die ook vervangen dient te worden kunnen de kosten hoger uitvallen.
Na hoeveel kilometer moet u de DSG olie verversen? Elke 60.000km moet de speciale DSG olie (ca 6 Liter) met filter vervangen worden.
Een complete DSG-versnellingsbak vervangen is een kostbare zaak en moet je rekenen op ongeveer € 2.000 tot € 3.500 aan kosten. Dit is onder andere afhankelijk van de gebruikte onderdelen, want je kunt de bak vervangen voor een nieuwe, maar ook voor een gereviseerde versnellingsbak.
Er bereiken ons wel eens klachten, maar op het totale aantal rondrijdende auto's met DSG kunnen we stellen dat de betrouwbaarheid is verbeterd. Wanneer u een auto op het oog heeft is het natuurlijk heel erg belangrijk om te kijken of al het onderhoud is uitgevoerd zoals is voorgeschreven.
Afhankelijk van het type automaatbak adviseren wij daarom altijd om de automaatbak van de auto, tussen de 60.000 en de 120.000 kilometer, of 1x per 5 jaar preventief te laten spoelen.
De machine draait normaliter zo'n 15 tot 25 minuten met het reinigingsmiddel. Dit is afhankelijk van de mate van vervuiling. Vervolgens begint het spoelen met de nieuwe olie.
De automatische versnellingsbak van een moderne auto heeft tijdig onderhoud nodig. Ondanks de claim van sommige automerken dat spoelen of verversen van de olie niet nodig is, voorkomt dit reparaties en hoge kosten. In moderne automaten zitten zogeheten longlife ATF (Automatic Transmission Fluid) olie.
DSG Olie Verversen is noodzakelijk om schade en schakelklachten aan uw DSG bak te voorkomen! DSG olie verversen dient volgens fabrieksprotocol, iedere 60.000 km te worden uitgevoerd.
De automaat bonkt. De auto schommelt in toeren. De auto verbruikt veel brandstof. De automaatbak van de auto doet het niet meer.
Het grootste verschil tussen de DSG6 en de DSG7 is door LuK Clutch Systems ontwikkelde koppeling. Waar de DSG6 gebruik maakt van natte lamellenkoppelingen, gebruikt de DSG7 versnellingsbak twee droge platenkoppelingen. Daarnaast heeft de DSG7 een extra uitgaande as waar de achteruitversnelling aan gekoppeld is.
Een aantal redenen om uw DSG versnellingsbak te laten chiptunen: Verhogen koppelbegrenzer en schakeldruk. Hierdoor kan de DSG versnellingsbak het motorvermogen beter overbrengen zonder verlies van duurzaamheid en stabiliteit. Schakeltijd wordt geoptimaliseerd.
DSG oliewissel is bij DSG Service Dealer erg gunstig:
Olie verversen van een DSG + nieuw oliefilter + DSG Check diagnose €179,- DSG DL501 0B5 automaat olie verversen + nieuw oliefilter + DSG Check diagnose €215,- GTE DSG DQ400 0DD Bak olie verversen zonder oliefilter + DSG Check diagnose €225,-
Standaard kan de 6-bak DSG 380~400 Nm koppel aan voordat de koppeling overbelast wordt en gaat slippen. Wij kunnen de schakeldruk verhogen zodat er probleemloos 450~480 Nm koppel overgebracht kan worden.
Castrol aanbeveling voor VW, Seat, Skoda 6-speed Dual Clutch Transmission (DSG) DQ 250.
DSG staat voor Direct-Shift Gearbox of Direktschaltgetriebe. Het is een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en je leest er hier meer informatie over.
Bij een DSG7 DQ200 zit er doodnormale transmissie-olie in de versnellingsbak, net als de handgeschakelde versies.