U vraagt hoe u zelf kunt controleren of een distributieriem vervangen is. Dit is zelf niet te controleren zonder veel demontage, en dan nog. Beter kunt u een administratieve bevestiging zoeken van het vervangen zodat u zwart op wit heeft wie, wanneer de distributieriem of de complete distributieset vervangen heeft.
Tekenen van een kapotte distributieriem tijdens het rijden
een luid knallend geluid uit de motorruimte. vermogensverlies. een knipperend motorwaarschuwingslampje op het dashboard.
Problemen met de distributieketting zijn te herkennen aan een tikkend geluid, het motorstoringslampje, minder motorvermogen en metaaldeeltjes in de motorolie. Een defecte distributieketting wordt altijd vervangen.
Wanneer moet ik mijn distributieriem laten vervangen? We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
Er kunnen twee dingen misgaan met de distributieriem: hij kan breken of door-slippen. Als hij breekt, loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er motor-schade ontstaan doordat een van de zuigers tegen een geopende klep aanstoot. Dan kan reparatie een dure grap worden.
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Bij bijvoorbeeld het starten of een stationair draaiende motor, maar de kans is groot dat de kleppen beschadigd raken. Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
De distributieriem vervangen is specialistenwerk. Dat kun je het beste overlaten aan de merkdealer of een bij een BOVAG aangesloten garage. De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto.
Wanneer wordt de distributieriem vervangen? Bij het bepalen wanneer een distributieriem vervangen moet worden kunnen de opgaves van de fabrikant gevolgd worden. Over het algemeen ligt dit tussen de 60.000 en 120.000 km, maar niet later dan om de 8 à 10 jaar.
Distributieketting kan ook breken!
Bij heel wat nieuwere motoren heeft de fabrikant de riem inmiddels vervangen voor een distributieketting. Het idee was dat deze ketting levenslang mee zou moeten gaan. En je dus nooit meer een distributieriem of distributieketting zou hoeven vervangen.
De distributieketting kan namelijk uitzetten of knappen. Deze kans is overigens niet heel erg groot, maar als autobezitter dien je er altijd rekening mee te houden dat een distributieketting niet gegarandeerd levenslang meegaat. Een distributieriem die is uitgerekt herken je aan een rinkelend geluid onder de motorkap.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 – 120.000 kilometer of een aantal jaar. Dit is voorgeschreven door de fabrikant, waarbij de maatstaf (aantal kilometers of tijd) doorslaggevend is voor het vervangen van de riem.
Als u de distributieriem niet op tijd vervangt, kan dit leiden tot serieuze schade aan uw motor. De riem kan scheuren of breken, wat kan leiden tot grote problemen zoals kleppen die niet meer open en dicht gaan of een kromme krukas. Als de distributieriem helemaal breekt, loop de motor niet meer.
De distributieriem is een belangrijk onderdeel van de motor van uw auto. Zonder distributieriem kan de motor niet draaien. Een distributieriem kan daarom niet pas vervangen worden als hij al kapot of versleten is.
Na verloop van tijd slijt de distributieriem echter, gaat hij barsten en wordt hij poreus. Daarom moet hij regelmatig worden vervangen, anders kan de riem breken. Dat kan leiden tot grote motorschade .
In dat laatste geval is het aan te raden de distributieriem preventief te vervangen als je de waterpomp vervangt. Dit raden wij aan omdat je op dat moment gemakkelijk bij de waterpomp kunt. En het is voor het behoud van de distributie riem. Wanneer er koelvloeistof gaat lekken, wordt de distributieriem aangetast.
Stel de verkoper direct op de hoogte van de schade en vraag om een oplossing. Het vervangen van een distributieketting is duurder dan vervanging van een riem.
Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
Een typisch teken van een distributieketting die moet worden vervangen, zijn opzwepende en ratelende geluiden van de motor. Daarnaast kunnen minder vermogen en foutmeldingen van de uitlaatgasreiniging ook een indicatie zijn. Dit is het gevolg van het feit dat de timing op de kleppen niet precies is.
Zoals bij Peugeot de Partner, de 208, 308 en 5008, terwijl Citroën hem monteerde in de Berlingo, C3, C4, de DS 3 en 4. Ten slotte hebben ook de Opel Crossland X en de Grandland deze motoren ingebouwd gekregen.
Schade door een kapotte distributieriem wordt niet betaald door een autoverzekering.
Deze zorgt voor de aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en de aircopomp. Onder andere door uitdroging kunnen er scheurtjes in de multiriem ontstaan.Hierdoor kan hij gaan slippen, piepen of zelfs knappen.
Je auto maakt een snerpend of piepend geluid
Grote kans dat de multiriem - die de dynamo aandrijft - versleten is of niet goed gespannen staat. Dit onderdeel wordt ook wel de V-snaar genoemd. Vaak wordt het geluid erger als je extra gas geeft, maar soms verdwijnt het geluid dan juist.