De kilometerstand terugdraaien kan ook door de complete kilometerteller uit het dashboard te schroeven. De stand wordt dan eenvoudig teruggedraaid. Een digitale kilometerteller terugdraaien is minstens zo eenvoudig. Er is eenvoudige soft- en hardware beschikbaar die de tellerstand terugdraaien mogelijk maakt.
Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas).
Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 1 januari 2014 bij wet verboden. De strafmaat is € 10.000,- boete en/of 1 jaar celstraf.
U kunt de tellerstand zelf laten aanpassen, maar u kunt dat soms ook door een bedrijf laten doen. Het bedrijf dat de laatste tellerstand van uw voertuig heeft doorgegeven, kan de correctie vaak direct online voor u uitvoeren. Een door de RDW erkend bedrijf kan de correctie ook voor u aanvragen.
- In de meeste gevallen is het rempedaal een goede indicatie van de staat waarin de auto verkeert. Het rempedaal ondervindt namelijk te meeste kracht en slijtage. Als de auto een lage kilometerstand heeft, maar het rempedaal is volledig versleten, dan kan dit wijzen op een teruggedraaide teller.
„Er is vaak een afwijking naar boven van 4-10 procent”, bevestigt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC. „De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Daarom bouwen autofabrikanten een veiligheidsmarge in.”
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
Kosten zijn ongeveer €50 tot €100. Afhankelijk van welk merk en type. Voor alle andere merken: bel of mail. Ook voor andere merken kunnen wij de KM-stand corrigeren.
Een ”kilometer blocker” is een apparaat dat er voor zorgt dat u kilometer stand stopt met tellen. Dit word dan heel veel gebruikt door bijvoorbeeld autofabrikanten. Ook in het buitenland is dit een veel gebruikte methode. Bij het gebruik van zo een kilometerstand blokkeer apparaat zal u teller stoppen met registreren.
Een kilometerteller is (in tegenstelling tot de snelheidsmeter) geen verplicht instrument in een auto en valt derhalve niet onder de APK-eisen. Daarmee zult u dus geen problemen krijgen. Wel kan het bij verkoop van de auto in uw nadeel werken dat de teller vanaf een bepaald moment op 80.000 km blijft staan.
Een tellerstand is onlogisch als een opgenomen tellerstand lager is geweest dan een tellerstand die eerder is opgenomen. In theorie is dit namelijk niet mogelijk, omdat de kilometerstand van een auto gelijk blijft of oploopt. Echter, omdat het mensenwerk is, worden er soms fouten gemaakt.
De Nationale Auto Pas is eigenlijk een middel om tellerfraude tegen te gaan. Een NAP check is een tellerstand controle die jou beschermt tegen voornoemde tellerfraude. Gelukkig is het simpel om een tellerstandcontrole uit te voeren. In de eerste plaats moet je het kenteken van het voertuig weten.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
Gegevens opvragen
Als je wilt weten of de kilometerstand van de auto correct, ook wel logisch genoemd, is, dan kun je een kentekencheck doen op de website van de RDW. Zij heeft alle gegevens van de auto bijgehouden en kan daar inzicht in verschaffen.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
De check kost nog geen 3,00 euro en is heel compleet. In aanvulling op de km check krijg je ook gratis inzicht in alle algemene voertuiggegevens. Alleen met de NAP uitdraai weet jij zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een miskoop te voorkomen.
Wetstekst. Bromfietsen, die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'. Die vindt u onder het kopje 'basis'.
Het is makkelijk om de kilometerstand van een auto te controleren en je NAP aanvragen. De Nationale Autopas opvragen kan gewoon via deze site. De gegevens worden van de RDW opgehaald. Je NAP aanvragen RDW kan door je kenteken boven aan deze pagina in te vullen.
Nederlanders rijden niet veel harder op een 130-weg
Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde snelheden op een 120- en 130-weg tussen 19.00 uur en 06.00 uur erg dicht bij elkaar liggen. Op de snelwegen met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur is 's avonds gemiddeld 110 kilometer per uur gereden.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
Een auto rijdt 180 kilometer. Hier doet hij 1,5 uur over. Om vervolgens de snelheid te berekenen deel je het aantal kilometers door het aantal uur. Je krijgt dan: 180/1,5 = 120 km/h.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.