Nee, je kunt ook je carburateur zonder carburateurreiniger schoonmaken. Een speciaal reinigingsmiddel is echter wel beter. Je beschermt namelijk de bewegende delen met het middel. Wil je geen carburateur reiniger gebruiken dan kun je wd40 als oplossing nemen.
Gebruik carburatie reiniger en een tandenborstel om de buitenkant van je carburateurs grondig schoon te maken. Beoordeel de staat van de aanzuigrubbers bij je carburateurs. Het aanzuigen van valse lucht is een van de belangrijkste oorzaken van slecht lopende motoren.
Omdat carburateurs gemaakt zijn van een aluminiumlegering, een lichtmetaal, is Tickopur R33 de geschikte ultrasoon vloeistof voor de reiniging van carburateurs. Voor het reinigen van carburateurs moet u rekening houden met een reinigingstijd van circa 15 minuten.
De diagnose is eenvoudig: de carburateurs zijn vervuild. Zijn 'verstopt'. Dat krijg je ervan wanneer je de vlotterkamers aan het eind van het seizoen niet aftapt. De huidige, zwavelarme, benzines hebben namelijk na een standtijd van een paar weken tot een paar maanden al de neiging tot 'gummen'.
Simpel en kort door de bocht
In dit buisje -de sproeier- staat de benzine precies tot aan de rand. Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt. Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen.
Ultrasoon reinigen carburateurs
Voor het ultrasoon reinigen van CV (motorfiets) carburateurs zijn de kosten (gemiddeld1) : € 30,- per stuk. € 50,- voor een set van 2. € 80,- voor een set van 4.
Wanneer moet een carburateur worden vervangen? Als de motor niet genoeg brandstof krijgt, zal deze haperen of niet meer starten. Je zal dus snel genoeg opmerken dat een carburateur vervangen moet worden. Als dit het geval is, zal de auto naar de garage moeten, want het is een vrij complexe reparatie.
Tegenwoordig is de carburateur bijna altijd vervangen door de benzine-inspuiting. Als de carburateur vies is zorgt dit ervoor dat het mengsel niet meer optimaal is. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat de verbranding niet goed verloopt wat kan resulteren in het stotteren van de auto.
Bij een ultrasoon reiniging wordt de carburatie volledig gedemonteerd. Alle losse onderdelen worden eruit gehaald, zodat alle openingen voor lucht en brandstof vrij zijn. De carburateur gaat 15 min onder een hoogfrequent geluid in een bad met spoelvloeistof, gevolgd door een 2de sessie op laagfrequente trillingen.
Haal de luchtfilter uit elkaar zodat alleen de daadwerkelijke filter (het “sponsje”) overblijft. Leg deze in het bakje en giet er wasbenzine overheen, zodat de filter helemaal ondergedompeld is. Wasbenzine haalt alle vet-, olie- en vuildeeltjes effectief uit de filter. Haal na een minuut de filter uit de wasbenzine.
Deze stromingen functioneren als een borstel en weken het vuil los Zonder te krassen of te schuren en tot op plaatsen te komen die niet zichtbaar zijn voor het oog of zijn schoon te maken met de hand. Voor het ultrasoon reinigen van carburateurs zijn de kosten: € 35,- per stuk. € 80,- voor een set van 4.
Conclusie: in 2022 is uit de meeste tests en recensies gebleken dat Cleantex CXD6 de beste ultrasoon reiniger is die nu verkrijgbaar is in Nederland. Een zeer goed alternatief voor de Cleanitex CXD6 is de Fysic FC-22.
Hoe werkt ultrasoon reinigen? Ultrasoon reinigen is eigenlijk niets anders dan het verplaatsen van geluidsgolven in een geleidend medium, bijvoorbeeld kraanwater en een vloeistof zoals Tickopur R33 – 2 liter (universeel reiniger).
Het schoonmaken van de grasmaaier carburateur is erg belangrijk. Vaak ontstaan motorstoringen door een probleem met de carburateur. Daarom noemen ze de carburateur ook wel het zenuwstelsel van de grasmaaier. De carburateur haalt benzine uit de tank en vermengt dit met lucht.
Wat is Remreiniger? Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee u vuil, vet, olie, smeer en remvloeistof kunt verwijderen van auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remreiniger met name bedoeld voor het reinigen van uw remonderdelen.
Onderaan de carburateur zit een bakje wat je met een paar schroeven los kunt maken. Let op, er zit brandstof in dat bakje. De grote sproeier die je ziet is de hoofdsproeier. Die zit meestal in het midden.
Alle losse onderdelen (sproeiers, gasnaalden, luchtschroeven, vlotters, gasschuiven, etc.) worden gedemonteerd. De carburateur(s) gaat 60 minuten op 50-60 graden in een Tickopur R33 ultrasoon bad. Dit om alle kanalen/sproeiers optimaal te reinigen en uw carburateur de reiniging te laten ondergaan zoals het hoort.
Tickopur R33 is een universeel ultrasoonmiddel die uitermate geschikt is voor het verwijderen van: algemene verontreinigingen, slijp-, polijst- en schuurafzettingen, olie- en vethoudende afzettingen, roet, inkt van metaal. Ook voor lichte metalen, glas, keramiek, kunststof, rubbe…
Je vlotter drijft op de benzine in je vlotterbakje. Als hij op een bepaalde hoogte komt sluit de vlotternaald de benzinetoevoer af. Als dit niet gebeurd, overstroomt je vlotterbakje, of je hele carb.
Als je een gietijzeren 70 cc hebt is het verstandig ook de carburateur te vervangen door een 17.5mm of een 19mm. Als je een race 70cc hebt een 19mm of een 21mm. Je kan zelf wat kijken wat het beste loopt en hoeveel je ervoor over hebt, maar een grote carburateur is automatisch ook meer benzineverbruik.
Als de carburateurs niet synchroon werken, leidt dit tot een vrijloop die niet soepel is, een slechte respons op het gas en levert de motor niet het volle vermogen.