Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten. Aan het eind van het seizoen doet u er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Eerst moet de gashendel op startgas ingesteld worden. Dan trek je het aantrekkoord rustig aan tot het aangrijpingspunt waarna je met een stevige ruk de motor kan starten. Als de motor koud is kan je de choke gebruiken.
Startproblemen met de buitenboordmotor
Negen van de tien keren zijn startproblemen van een buitenboordmotor toe te schrijven aan oude benzine die leidingen en eventueel de carburateur verstopt. Zorg daarom altijd voor schone benzine. Breng je motor langs voor onderhoud wanneer de startproblemen blijft aanhouden.
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien opEuro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
Belangrijk: Je kunt onder geen enkele omstandigheid je buitenboordmotor starten zonder water. Doe je dit wel, dan zal deze oververhit raken en beschadigd raken.
Motorolie en oliefilter dienen jaarlijks te worden vervangen.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Yamaha is een van de meest bekende en vertrouwde merken voor buitenboordmotoren ter wereld. Dit komt door de hoogste kwaliteit en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Dit zie je ook terug in de verkoopcijfers. In elke haven ligt een boot met een motor van dit merk.
Er blijft altijd gevaar dat delen van uw buitenboordmotor in de winter stuk vriezen. Of de motor nu opgeklapt (horizontaal) of in verticale stand wordt opgeborgen, maakt niet veel uit. De meeste motoren hebben afloopgaatjes en in theorie zouden het motorblok en staartstuk in elke positie leeg moeten lopen.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal. In elk geval mag je beslist niet 'pompen'! Op die manier komt er veel meer lucht dan normaal in de verbrandingsruimten en verdampt de overtollige brandstof.
De meeste buitenboordmotoren en benzine inboardmotoren draaien op Euro 95 benzine. Enkele uitzonderingen hebben beslist Super 98 benzine nodig. Dit kunt u eenvoudig controleren in uw instructieboekje.
De boot start niet als de motor van de boot weinig of geen vermogen heeft om te starten. De startmotor of accu kan kapot zijn, maar er kunnen andere dingen zorgen voor een slechte start, zoals een gecorrodeerde hoofdzekering, een massaslot of elektrische aansluitingen die niet schoon zijn of slecht verbonden bedrading.
Als u wilt weten of u een vaarbewijs nodig heeft, hoeft u niet te kijken naar het aantal PK van uw boot. Dit speelt namelijk geen rol. Er wordt wel gekeken naar de maximale snelheid van de boot. Als een motorboot sneller kan varen dan 20 km/u is het een snelle motorboot en heeft u een vaarbewijs nodig.
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.
Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
De 530 sloep vaart met een topsnelheid van 43 kilometer per uur met 2 personen met de Honda 40 pk buitenboordmotor.
dan komt de boot bij zo'n 25 km/uur in plané en heeft een topsnelheid van 37 km per uur.
Er bestaat nogal wat verwarring over het verbod op tweetakt buitenboordotoren. Kort gezegd bestaat dat verbod niet. Wat er aan de hand is, is dat motoren die nieuw verkocht worden, moeten voldoen aan een bepaalde missienorm. De uitlaatgassen moeten schoner zijn dan ze tot nu toe vaak waren.
Ons advies is om 100+ te tanken, omdat dit de beste verbranding voor je buitenboordmotor genereert. Het is wel belangrijk om de jerrycan met benzine niet in de zon te plaatsen. 100+ benzine wordt veel gebruik als brandstof voor oldtimer omdat deze geen ethanol bevat.
Deze Motorolie FCW 10W40 voor 4-takt buitenboordmotoren uit de serie Eurol Nautic Line zijn hoogwaardige motoroliën die speciaal ontwikkeld zijn voor Marine gebruik. Ze zorgen voor een hoogwaardige smering en bescherming van uw buitenboordmotor.
Buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen. Naast dat het meestal als roer gebruikt wordt kan hij ook omhoog geklapt worden. Deze functie kan zeer handig zijn voor als deze verstopt komt te zitten met bijvoorbeeld touw, wier of andere waterplanten.
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.