Vanaf 1 oktober geldt op alle treinstations in Nederland een rookverbod. Heb je maling aan de regels en steek je toch een sigaret op?Dan kun je een boete van € 95,- krijgen. Voordat het verbod er was, mocht je alleen roken in een rookzone.
Roken in een kleine ruimte, zoals in de trein, zorgt ervoor dat de concentratie aan kankerverwekkende stoffen (ook wel fijnstof genoemd) vele malen hoger is, dan roken in een grote hal. Vooral wanneer heel veel reizigers samen een sigaret, pijp of sigaar opsteken is de rookontwikkeling duidelijk te zien.
Roken op treinstations wordt in Nederland nog dit jaar helemaal verboden. De rookzones worden weggehaald. Vroeger mochten reizigers zelf in de trein roken.
Roken is niet toegestaan op de stations en in de trein. Er geldt een rookverbod.
KHN geeft antwoord! Gasten mogen roken in de open lucht, dus op een terras mag gerookt worden. Roken op een buitenterras is ook onder een luifel of parasolvormige constructie mogelijk, zolang het terras maar minimaal aan één zijde (bovenkant of zijkant) volledig geopend is.
In het kort, het antwoord van de KVK-adviseurs: Als werkgever mag je niet vragen of je werknemer rookt en je mag het roken ook niet verbieden. Wel kun je gaan voor een rookvrije werkomgeving, zowel binnen als buiten het pand. Wanneer een werknemer met je deelt dat hij wil stoppen met roken, kun je ondersteuning bieden.
Het land waar het meest gerookt wordt, is China. Eén op de drie, dat zijn 341 miljoen mensen, rookt. Slechts 10 landen vertegenwoordigen tweederde van de rokende wereldbevolking. Het gaat om China, India, Indonesië, de VS, Rusland, Bangladesh, Japan, Turkije, Vietnam en de Filippijnen.
1998: in vliegtuigen mag niet meer gerookt worden. 2000: publieke plekken zoals overheidsgebouwen, ziekenhuizen, scholen, sportkantines en openbaar vervoer.
Sinds 2004 geldt een rookverbod op de treinen, maar roken is vandaag nog steeds toegelaten op onoverdekte of halfoverdekte perrons.
Roken op Schiphol
Even een sigaretje of een sigaar opsteken voor of na je vlucht? Dat is sinds 1 april 2020 niet meer mogelijk in de terminal op Schiphol. Dit is het gevolg van een besluit van de Hoge Raad, die heeft bepaald dat rookruimtes in Nederlandse horeca dicht moeten.
Op 1 juli 2020 is het rookverbod uitgebreid met de e-sigaret, met en zonder nicotine. Op alle plekken waar een rookverbod geldt, geldt dit ook voor e-sigaretten. Bijvoorbeeld in cafés, restaurants, openbare gebouwen en op werkplekken. E-sigaretten krijgen een verplichte neutrale verpakking.
De reden is eigenlijk simpel. Hoewel het eigenlijk niet mag zijn er altijd mensen die het toch nog riskeren stiekem een sigaretje op te steken. Als hun peuk in de vuilnisbak of ergens anders belandt, brengt dat brandgevaar met zich mee. Dus als ze het dan toch doen, dan liever veilig.
Bij een 1e overtreding van het rookverbod wordt een boete van € 600 opgelegd en kan bij meerdere overtredingen oplopen tot een maximum van € 4.500.
Overtreding van het rookverbod
Dan kunt u een boete krijgen van tussen de € 450 en € 450.000.
Overal asbakken
In de trams, de treinen, tijdens een vergadering, de bioscoop. Waar je ook binnenkwam, overal stond een asbak voor je klaar en je rookte gewoon waar iedereen was. Ja, dus ook bij kinderen en zelfs in het ziekenhuis.”
Nee, luidt het antwoord op die vraag, men mag niet meer sinds Mei 2020 roken op Schiphol. Rookzones zijn opgeheven en mag nergens meer gerookt worden op Schiphol airport.
De belangrijkste redenen voor een rookverbod zijn de bescherming van mensen tegen hart- en vaatziekten, kanker en tal van andere al dan niet-acute aandoeningen, het omlaag brengen van het aantal rokers en de inperking van overlast veroorzaakt door rook. Zowel roken als meeroken is schadelijk voor de gezondheid.
Naar schatting haalt 23 procent van de rokers die hun hele leven zwaar roken de leeftijd van 65 jaar niet. Van de lichte rokers overlijdt 11 procent, van de niet-rokers 7 procent vóór de 65-jarige leeftijd. Van zware rokers is de levensverwachting gemiddeld 13 jaar korter dan van mensen die nooit hebben gerookt.
Er waren zes groepen: zware rokers (15 sigaretten of meer per dag), rokers die zich matigen (die minstens 50 procent minder sigaretten per dag zijn gaan roken dan de zware rokers), lichte rokers (1 tot 14 sigaretten per dag), rokers die gedurende het onderzoek stopten, mensen die voor de start van het onderzoek al ...
Dat kan, al is het niet erg waarschijnlijk. Ruim de helft van de rokers die blijven roken gaat dood aan de gevolgen ervan, een kwart sterft voor het pensioen en rokers gaan gemiddeld tien jaar eerder dood dan niet-rokers. Dat is een gemiddelde, en niet iedereen die rookt, gaat dus voortijdig hieraan dood.
Sigaretten worden niet duurder in 2022
Het demissionaire kabinet is niet van plan om de prijs van rookwaar te verhogen in 2022. In het Belastingplan van 2022 staat geen accijnsverhoging beschreven. Hoewel sigaretten in 2020 en 2021 duurder werden, is dat in 2022 dus niet het geval.
De forse prijsstijging komt door twee accijnsverhogingen dit jaar. De accijns op een pakje sigaretten is daardoor met 1,14 euro verhoogd. Meer dan driekwart van de prijs van een pakje sigaretten bestaat inmiddels uit belasting, in de vorm van accijns en btw.
Papier roken is slechter dan normaal roken. Het papier verbrand waardoor er stukjes terecht komen in je long en er gaatjes in branden.
Vanaf 1 januari 2022 geldt een rookverbod voor de gehele werkomgeving. Dat betekent dat rookruimtes binnen vanaf dan gesloten moeten zijn en het verboden is om te roken op alle werkplekken. Onder werkplekken vallen ook plaatsen waar buiten gewerkt wordt, cabines van bedrijfsvoertuigen en ander materieel.
De prijsverhoging moet in stapjes worden doorgevoerd. Nu kost een pakje sigaretten rond de 8 euro. In de coalitie is afgesproken om de prijs tot 2025 te verhogen naar 10 euro. Daarna moet er wat Van Ooijen betreft jaarlijks een vast bedrag van zo'n 2 euro bovenop komen.