Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken.Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Weiger of storneer niet zomaar
Je kunt vrijwel alle incasso's storneren, ook als je verplicht bent de rekening te betalen. Mocht je toch storneren, dan kun je vroeg of laat herinneringen en aanmaningen krijgen. Je moet het immers wel een keer betalen.
Jazeker, dat kan. Je kunt het bedrag zelf online binnen 8 weken terughalen.
U kunt het bedrag tot 56 dagen na de incassodatum zelf terugboeken. Log in in Internet Bankieren of op de ABN AMRO app. Tik in uw rekeningoverzicht op de betaalrekening waarvan het bedrag wordt afgeschreven. Tik op de afschrijving die u wilt terugboeken.
Met de zoekfilter bovenaan de pagina kan je specifieke transacties opzoeken. Dit doe je door filtercriteria in te voeren en vervolgens op 'Zoeken' te klikken. Met het rode kruisje kan je een transactie verwijderen. Klik op het potloodje om de transactie te bewerken.
Klik op de link 'Terugboeken incasso's' in het 'Alles in Mijn ING Zakelijk' gedeelte onderaan de pagina. Of zoek de incasso op in je Af- en bijschrijvingen. Open de incasso die je wilt storneren. Klik op de link 'Naar Incasso's en terugboeken (storneren)' onderaan de beschrijving van de Incasso.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Terugboeken (storneren)
Dan kun je dit bedrag binnen de termijn van 56 dagen storneren. Belangrijk: neem eerst contact op met de incassant. Zo voorkom je een mogelijke betalingsachterstand. Je kunt storneren door op een afschrijving te klikken van je Betaalrekening en te kiezen voor 'Terugboeken'.
Kan ik het betaalverzoekje intrekken? Ja, dat is mogelijk. In de app kun je een verzoekje verwijderen. De betaallink kan dan niet meer gebruikt worden.
Losse transacties verwijderen
In principe horen alle bij- en afschrijvingen van je zakelijke rekening namelijk bij je boekhouding. Zou je wel een enkele transactie verwijderen, dan is je boekhouding niet meer compleet en kan je banksaldo niet goed berekend worden op de balans.
Het is niet mogelijk om individuele bij- of afschrijvingen uit je boekhouding te verwijderen. Wanneer je dit zou doen, klopt de som beginsaldo + alle bij- en afschrijvingen = eindsaldo niet meer.
Dat is zeker mogelijk, alleen kan een (volledig) verwerkt bankafschrift niet in het Bankboek verwijderd worden. Zowel niet via het bankbestand of in het tabblad 'Alle (verwerkte) bankafschriften'.
De bank van de ontvanger schrijft het bedrag direct na ontvangst bij op de rekening van de ontvanger. Betaal je op werkdagen na 15.00 uur of in het weekend: de bank van de ontvanger krijgt het bedrag de volgende werkdag.
Als een automatische incasso van uw rekening moet worden afgeschreven en u niet genoeg saldo heeft, dan staat de incasso bij 'In behandeling'. Vult u uw saldo binnen 4 werkdagen na de datum van de incasso weer aan? Dan gaat de incasso gewoon door.
Bekijk alle tarieven voor het opnemen en storten van contant geld in binnen- en buitenland. Per 1 januari 2022 is de grens voor het kosteloos opnemen van contant geld (biljetten en munten) gewijzigd van € 12.000 naar € 17.500 per jaar. Hierdoor kunt u zonder kosten meer geld opnemen.
Bij de ontvanger: binnen 1 werkdag
Deze SEPA-overboeking die u op werkdagen voor 14.30 uur aanlevert, wordt gegarandeerd binnen 1 werkdag verwerkt. De betaling wordt op dezelfde dag van uw rekening afgeschreven én doorgestuurd naar de bank van de ontvanger.
Dit doe je schriftelijk door een brief of een mail te sturen ter attentie van het bedrijf waarbij je je beroept op je herroepingsrecht. Tevens vraag je duidelijk om je geld terug te ontvangen binnen de wettelijke termijn daarvoor van 14 dagen. Het bedrijf is verplicht om je terug te betalen.
U kunt een volledige of gedeeltelijke terugbetaling uitvoeren binnen 180 dagen na de oorspronkelijke betalingsdatum. Zodra je een terugbetaling hebt verzonden, kun je deze niet meer annuleren. Voor persoonlijke betalingen en betalingen met een coupon of cadeaubon kunt u alleen een volledige terugbetaling uitvoeren.
Omgekeerde betaling
De winkelier stort het bedrag via uw betaalpas terug op uw bankrekening. De eerstvolgende werkdag wordt het retourbedrag bijgeschreven.