Batterijen zijn over het algemeen niet gevaarlijk, maar bij overladen kan het wel gevaarlijk worden. Dit kan dus bijvoorbeeld 's nachts gebeuren, wanneer je je telefoon niet uit de oplader haalt als deze eenmaal vol is. Daarom is het belangrijk dat je je telefoon veilig oplaadt.
Types oplaadbare batterijen
De NiMH's leveren een constantere stroom. Beide batterijen mogen niet overladen worden (dan gaan ze kapot, na het laden mogen de batterijen niet te warm zijn), al zijn NiMH's daar gevoeliger voor.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, een Recreatieaccu mag tot 50% ontladen worden. Een Semi Tractie accu mag 60 tot 70% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag 80 tot 90% ontladen worden. Met dit lijstje en een multimeter ofwel voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Laad meerdere keren per dag kort op
Het tegenovergestelde is eerder waar: hoe vaker je toestel volledig vol of leeg laat lopen, hoe sneller de accu slijt. Het is beter om de batterij meerdere keren per dag kort op te laden. Idealiter schommelt het accupercentage continu tussen 20 en 80 procent.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Laad je telefoon nooit 's nachts op
Vroeger lag dat anders. Toen zaten er in telefoons nikkel-cadmiumbatterijen. Deze batterijen werden lui als je ze te lang achter elkaar oplaadde. Dat probleem hebben de moderne lithium-ionbatterijen niet.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Het is dan ook onmogelijk om je accu boven de 100 procent capaciteit te krijgen. Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
Voorkom zoveel mogelijk dat de batterij onder de 20% zakt of zelfs helemaal leeg raakt. Laad de smartphone liever niet verder op dan 80%. Schakel Aangepast opladen (Android), Batterij beschermen (Samsung), of Geoptimaliseerd opladen (iPhone) in. Gebruik een originele of gecertificeerde oplader en kabel.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Incidenten gebeuren veelal tijdens het opladen, door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen. Bij normaal gebruik zijn lithium-ionbatterijen absoluut veilig.
Gebruik en levensduur
Traditionele oplaadbare batterijen verliezen hun lading als je ze een weekje niet gebruikt. Daarnaast moeten ze eerst opgeladen worden als je ze nieuw uit de verpakking haalt. Met onze oplaadbare batterijen heb je beiden problemen niet.
Laden via zo'n lader duurt zo'n 3 tot 4 uur, afhankelijk van de batterij zelf. Een traditionele lader neemt iets meer tijd in beslag om batterijen volledig op te laden. Gemiddeld 8 tot 16 uur.
Als we kijken naar het huidige record van snelstladende telefoon, dan wordt vaak de Vivo IQOO 7 genoemd, een toestel dat oplaadt op 120 Watt en daarbij in 18 minuten van 0 naar 100 procent gaat. Dat is echter niet de echt snelste telefoon die je nu als consument kunt krijgen: dat is namelijk Mii 1T van Xiaomi.
Deze in Nederland rond rijdende elektrische auto's kunnen niet snelladen: Chevrolet Bolt, Fiat 500e, de oudere Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive, Fluence ZE, Twizy, de elektrische Smart en de Tesla Roadster.
Met snelladen kun je jouw telefoon sneller opladen door een hogere spanning of stroom te gebruiken. Dit betekent dat de batterij van je toestel, in vergelijking tot een gewone lader, meer stroom krijgt tijdens één keer opladen, waardoor hij sneller kan worden opgeladen.
Snelladers hebben een hoger voltage of hogere stroomsterkte, waardoor ze een hoger vermogen hebben. Hierdoor krijgt de batterij van jouw toestel bij het opladen in één keer meer stroom dan bij een gewone oplader, waardoor je batterij sneller opgeladen is. Dit effect is het sterkste bij een batterij die bijna leeg is.
Je kunt snelladers vaak herkennen doordat er op de oplader 'fast charge', 'quick charge' of 'rapid charge' staat. Doordat de snellader meer Watt kan produceren dan een gewone USB-lader is de telefoon sneller vol. Een gemiddelde snellader levert ca. 16 Watt per uur.
Luie batterijen
Dit effect treedt op wanneer een accu (of oplaadbare batterij) wordt opgeladen wanneer deze nog niet helemaal leeg is. Als resultaat daarvan laadt de batterij zich de volgende keer niet helemaal op, waardoor deze een groot deel van zijn capaciteit (en dus bruikbaarheid) verliest.
De laders kunnen brandgevaar opleveren als de connectoren (stekkers) overladen worden of wanneer er kortsluiting ontstaat. De komt vaker voor bij USB-laders die verkeerd zijn geproduceerd. De connectoren van deze laders worden te heet waardoor ze smelten of zelfs exploderen en in brand vliegen.
Nooit volledig leeg laten lopen
In elke Lithium-ion batterij zit een veiligheidscircuit, die beschermt tegen oververhitting. In geval van nood kan de batterij zichzelf uitschakelen. Als de batterij helemaal leeg is, kan dit veiligheidscircuit beschadigen. Voer je smartphone dus op tijd bij.