Wanneer kan ik de auto aanduwen? Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten. Een belangrijke voorwaarde voor het aanduwen van je auto, is dat de accu niet volledig leeg is.
Startmotor kapot
Hij is echt alleen noodzakelijk bij het starten van de auto. Wanneer de startmotor kapot is zal de auto dus ook niet starten. Wanneer de startmotor vast slaat, kun je dit zelf herstellen door de auto in de hoogste versnelling te zetten en heen en weer te duwen.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Dan kan het zijn dat het rondsel vastgeslagen is in de starterkrans. Zet de auto dan in de hoogste versnelling (zet eerst het contact uit!) en duw de auto zachtjes heen en weer. Goede kans dat de zaak weer los komt.
Als de sleutel lang wordt vastgehouden bij het starten of er gestart wordt als de motor al loopt zal dit de levensduur verkorten. Om er toch iets over te zeggen denk ik aan gemiddeld 100.000 km of 8 jaar.
Dit kan worden veroorzaakt door een kapotte zekering, kortsluiting of een vuil of versleten contactschakelaar. Het is in ieder geval belangrijk hier zo snel mogelijk mee naar de garage te gaan, om ergere problemen te voorkomen. Meestal zal de kapotte startmotor vervangen uitkomst bieden.
Het gebeurt ook vaak dat de oude startmotor ingeruild wordt. Voor een gereviseerde startmotor moet je rekening houden met een bedrag van rond de € 90,- à € 150,- en een nieuwe startmotor heb je vanaf ca. € 200,- à € 450,-.
Auto valt uit tijdens rijden of slaat af
Een motor heeft brandstof, lucht (zuurstof) en een ontsteking nodig om te kunnen lopen. Het kan ook zijn dat de mengverhouding tussen brandstof en lucht niet juist is. De auto kan uitvallen door het ontbreken van de brandstof.
Meet -tijdens het starten- het spanningsverlies van de pluskant tussen de plus-pool van de accu en de plus aansluiting op de startmotor. Deze mag niet meer bedragen dan 0,5 Volt. Is deze groter, dan is er sprake van een (beginnende) corrosie in de kabelaansluiting van de accupool of startmotor.
In tegenstelling tot de gewone motor werkt de startmotor op stroom. De stroom ontvangt de startmotor van de accu. Het omdraaien van de contactsleutel zorgt ervoor dat stroom van de accu naar de startmotor gaat. Deze komt vervolgens in werking en zorgt ervoor dat de motor gaat lopen.
De controle van de batterij (en van de alternator) is in elk geval steeds aanbevolen vóór de eerste winterprik. Een batterij zal pas degelijk kunnen opladen wanneer men met de wagen over een voldoende afstand (minimum 25 km) kan rijden zonder (vaak) te moeten stoppen. Ideaal hiervoor is dus een autosnelweg.
Gebruik startkabels met een dikke koperen kern, zeker voor dieselmotoren. Te dunne startkabels kunnen de grote startstroom niet aan en worden alleen maar warm. Begin met de pluspool van de helpende auto, daarna die van de te helpen auto. Gebruik daarvoor de rode kabel.
Wanneer de spanning van een accu bij ongeveer kamertemperatuur al na enkele uren begint terug te lopen, of al terugloopt na bijvoorbeeld één keer kort starten van de motor, dan is deze in slechte conditie en moet de accu vervangen worden.
Net zoals bij een auto kun je ook voor je motoraccu startkabels gebruiken. Een andere motor (of auto) kan je lege accu zo helpen starten. Je dynamo doet vervolgens de rest en laadt de accu verder op, als hij tenminste nog goed werkt. Sommige motoren kun je ook aanduwen als je geen startkabels hebt.
Overbrug de aansluitingen van de accu naar de startmotor met behulp van een dikke draad of een schroevendraaier. Als de startmotor nu wel draait, dan is het relais defect. De startmotor krijgt voldoende spanning, maar draait niet.
Een nieuw knipperlichtrelais kost tussen de 10 en 40 EUR maximaal. Vergewis u er van dat het een onderdeel van merkkwaliteit is om zijn duurzame werking te garanderen. Wanneer een relais het voortijdig laat afweten, moet de auto op foutstroom worden gecheckt.
Heeft u een lege accu maar wilt u uw auto starten zonder startkabels? Dan kunt u proberen om uw auto te starten door deze aan te duwen. De auto aanduwen is alleen mogelijk als de accu niet volledig leeg is. De accu is niet volledig leeg als uw dashboardlampjes nog branden.
Spring op je motor en laat de koppeling opkomen
Een motor aanduwen is vrij zwaar, kun je in je eentje doen maar je kunt ook iemand anders je motor laten aanduwen. Je kunt alle handgeschakelde motoren aanduwen maar het is niet voor alle motoren even goed.
Nee kan niet, de dynamo heeft accu spanning nodig om te laden, als er geen accu in zou staan wekt de dynamo geen spanning op.
Door uw oude startmotor uit elkaar te halen, schoon te maken en versleten onderdelen te vervangen zorgen we ervoor dat uw oude startmotor weer start als een nieuwe. Vaak scheelt het reviseren van uw startmotor behoorlijk wat geld ten op zichte van een nieuwe startmotor.
Startmotor vervangen Volkswagen kosten ✔️ Prijs v.a. € 375.
De dealer of een gespecialiseerd bedrijf kan de dynamo vervangen. Voor een gemiddelde auto kost dat € 400. Montage vergt een half uur tot, in sommige gevallen, 5 uur! (€ 40 tot € 400).