Je kan CNG ook thuis tanken met een “slow fill”-compressor.
CNG kost gemiddeld €1,64 per kilo, terwijl de huidige benzineprijs (februari 2022) €2,16 per liter is. Daar komt bij dat je met een kilo CNG meer kilometers kunt maken dan met een liter benzine. Grofweg ligt de prijs per kilometer voor CNG zo'n 50-75% lager dan bij benzine.
Ook de ombouw van CNG naar LPG of van benzine naar LPG is mogelijk.
1 kg CNG staat ongeveer gelijk aan 6l tankinhoud, met dezelfde actieradius als 1l diesel. Een IVECO Daily met een tankinhoud van 240 kg CNG en een verbruik van 1:7 brengt je dus ongeveer 300km ver.
De investering voor installatie is zoals ook bij zonnepanelen nodig voor men kan gaan besparen. Het CNG-systeem begint zo vanaf € 3300,- inclusief BTW, exclusief eventuele subsidie.
Voor een CNG tank is zo rond de 15 kg tankinhoud gangbaar en dan in de regel een gemiddeld praktijkverbruik van ergens tussen de 6 en 7 kg / 100 km.
Aardgas is fors duurder geworden door geopolitieke spanningen, en de elektriciteit die nodig is voor het comprimeren is ook flink duurder geworden. Voeg daarbij nog een stukje geldontwaarding door de hevige geldpersoperaties van de Europese Centrale Bank, en het resultaat is de CNG-prijs die we vandaag hebben.
De uitstoot is inderdaad minder schadelijk dan die van diesel en benzine en is de prijs nog altijd een stuk gunstiger dan een litertje diesel of benzine. En thuis afvullen is ook nog een mogelijkheid want een nadeel is dat de verkrijgbaarheid relatief beperkt is.
De motorrijtuigenbelasting is voor LPG- en CNG-auto's hetzelfde en is hoger dan de belasting op benzinevoertuigen. Dat is een compensatie voor de lagere brandstofaccijns.
Is rijden op CNG veilig(er)?
Het is even veilig als een benzine- of dieselvoertuig. De aardgastank is solide en volledig afgesloten. Autoconstructeurs passen bij de fabricatie van voertuigen op aardgas de meest strikte veiligheidsnormen toe.
Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
Prijs en verkrijgbaarheid. CNG is goedkoper dan benzine en diesel, maar duurder dan LPG. Het is maar op een zeer beperkt aantal plekken verkrijgbaar, dus het rijden op CNG vergt enige planning.
Maar het is duidelijk dat de interesse van zowel consumenten als constructeurs sindsdien afneemt. In 2021 is het aandeel van CNG-wagens in de nieuwe inschrijvingen meer dan gehalveerd tegenover 2020, van 0,7% naar amper 0,3%. Voor wie al een CNG-wagen gekocht heeft, is het nu vooral hopen op lagere aardgasprijzen.
Het CNG-verbruik (in kg) is vergelijkbaar met dat van een zeer zuinige dieselmotor (in liter). Met 20 euro CNG rij je ruim twee keer zo ver dan met 20 euro benzine. CNG tank je per kilo en kost slechts 1,10 euro/kg.
Bij aankoop is een CNG-voertuig gemiddeld € 500 à € 8000 duurder dan hetzelfde model in benzine- of dieseluitvoering. Meestal beschikken deze over een 'dual fuel tank'. Hierdoor kunnen ze overschakelen op benzine als de CNG-tank leeg is. Afhankelijk van het model, kan u 300 à 800 kilometer op aardgas rijden.
Maar waarom is deze brandstof zo populair? Aardgas is 20 tot 30 procent goedkoper dan diesel en tot 40 procent goedkoper dan benzine. Daarnaast stoot een CNG-auto 90 procent minder fijne deeltjes en 30 procent minder CO2 uit dan een wagen op diesel of benzine.
Een LPG-auto stoot minder CO2 en stikstofoxiden uit dan dezelfde auto op diesel of benzine, maar CNG is nóg weer schoner. LPG lijkt met een literprijs van € 0,715 goedkoper dan een kilo CNG van € 0,999 maar door de hogere energie-inhoud van CNG haalt een CNG voertuig al gauw een kwart meer kilometers uit een kilo.
Zoals het bedrijf meldt, kost Bio-CNG 99,9 ct / kg voor de L-gaskwaliteit en 112,9 ct / kg voor het H-type op alle OG-locaties in Duitsland.
U heeft vragen over een auto met als brandstof CNG (aardgas of groengas). Over de levensduur van de motor lees ik geen verontrustende berichten. Er zijn veel gevallen bekend van CNG-auto's met zeer hoge kilometerstanden, en dan bedoel ik 300.000 km of meer.
Ook het tanken is een stuk goedkoper. Waar je bij een auto op benzine of diesel rond de 40 euro betaalt voor een volle tank, betaal je bij een CNG wagen 15 euro bij een tankbeurt. Dit is een aanzienlijk verschil dat je absoluut zult merken in je portemonnee!
Personenauto's op lpg mochten eigenlijk al in openbare parkeergarages, maar exploitanten verboden de toegang toch. Ze maakten zich ofwel zorgen over de veiligheid, of dachten dat het verbod voor alle voertuigen op gas gold. Het reglement verbood nochtans alleen de toegang voor vrachtauto's en bestelwagens.
Het grote nadeel van thuis CNG tanken, is dat het lang duurt: reken op 4 tot 5 uur, terwijl dat aan een station amper 4 tot 5 minuten in beslag neemt. Weet ook dat auto's op CNG in de regel meer kosten dat hun benzinedrinkende equivalent.
H280 - Bevat gas onder druk; kan ontploffen bij verwarming. P210 - Verwijderd houden van warmte, hete oppervlakken, vonken, open vuur en andere ontstekingsbronnen.
CNG is de afkorting van "Compressed Natural Gas" en wordt ook wel 'aardgas' genoemd.
Dit kan zowel voor gewone personenwagens, lichte vracht auto's als voor grote vrachtwagens. Bij een motor met benzine kan je 100% op CNG rijden (alleen het starten is op benzine). Bij een dieselmotor verbruik je minimaal 30% diesel en dus maximaal 70% CNG.