Van de Belastingdienst mag je echter niet meer dan 10 liter reservebrandstof belastingvrij Nederland importeren, vanwege de accijns die anders gemist wordt. Dus als je aangehouden wordt met je auto vol met jerrycans benzine en/of diesel, dan ben je je voordeel snel weer kwijt bij de douane.
Particulier vervoer van gevaarlijke stoffen (1.1.3.1a)
In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandigheden te voorkomen.
De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren.
De overheid heft accijnzen en stelt deze elk jaar per brandstof vast. Bij Euro 95 benzine is dit 45,6% van de pompprijs. Opgeteld staat de prijs nu op €1,147.
Hierin staat dat particulieren maximaal 240 liter brandstof mogen vervoeren in jerrycans. Er zijn wel een aantal voorwaarden. Zo mag er maximaal 60 liter per jerrycan worden vervoerd, moeten ze goed afgesloten kunnen worden en moeten ze ook allemaal vastgemaakt worden in de kofferbak.
Door een flinke accijnsverlaging in Duitsland is een liter benzine zomaar 50 cent goedkoper dan in Nederland. Zelfs een rit van 200 kilometer kan zo nog voordeel opleveren. Hier kun je zien hoeveel jij kan besparen. Duitsland verlaagt per 1 juni drie maanden lang de belasting met 35 cent per liter.
Dat komt neer op 40 cent BTW en 80 cent accijns. Op de getankte benzine verdient de overheid in deze rekensom dus 480 miljoen euro per maand. Op diesel geldt 25 procent accijns, waardoor je uitkomt op 35 cent BTW en 52 cent accijns per liter. Dat komt dus neer op 478 miljoen euro in de maand.
Accijns: vast bedrag per liter
Op 1 januari 2022 is de accijns omhoog gegaan met een inflatiecorrectie van 1,3%. Het vaste bedrag per liter op benzine bedroeg toen 83,2 cent, op diesel 53,6 cent en op LPG 19,9 cent.
De huidige adviesprijs voor Benzine is € 2,155. Dit bedrag is inclusief BTW. Exclusief BTW kost een liter € 1,781 en de BTW is € 0,374.
Rijden met jerrycans benzine in de achterbak is toegestaan, mits je voldoet aan de regels. Zo mag je maximaal 240 liter reservebrandstof vervoeren voor eigen gebruik.
Wettelijk gezien mag je namelijk maximaal 10 liter benzine 'belastingvrij' aan boord hebben. Voor alles daarboven moet je alsnog belasting betalen, als de dienders je aanhouden. Een boete kun je tot 240 liter echter niet krijgen. Alle ins en outs over het meenemen van benzine uit Duitsland kun je hier lezen op AD.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting).
Goedkoop tanken
Bij een Autohof (een wegrestaurant met tankstation en grote parkeerplaats voor vrachtwagenchauffeurs langs een afrit van de Autobahn), kan meestal goedkoper worden getankt dan bij een gewoon tankstation of een Raststätte (een wegrestaurant direct langs de Autobahn).
Nee, dat is niet verplicht. Het mag wel, maar er wordt aangeraden om niet meer dan 10 liter brandstof mee te nemen.
Aspen is 99% schoner dan gewone benzine
In gewone benzine zitten schadelijke stoffen zoals benzeen, olefinen en aromaten. Aspen alkylaatbenzine bevat vrijwel geen van deze schadelijke stoffen en is daarom 99% schoner dan gewone benzine.
In Nederland os de adviesprijs van benzine momenteel € 2,00 . Hiervan gaat 21% naar de BTW € 0,42 rest nog € 1,58 per liter daarvan gaat 45,6% naar de accijns belasting € 0,72 rest nog € 0,86 per liter. Dan wil de pomphouder nog wat verdienen ca. 11% dat is ongeveer €,0,09 per liter dan komt de prijs per liter op ca.
De recordprijs van 2,025 euro voor een liter benzine 95 is het gevolg van de schommelingen van de noteringen van de olieproducten op de internationale markten. Die gaan door de Russische inval in Oekraïne steeds verder de hoogte in. De maximumprijs voor diesel bedraagt bij ons overigens momenteel 2,018 euro per liter.
Dat benzine in Nederland duurder is dan in bijna alle andere landen ter wereld, komt door de accijns. Het is dan ook een gigantische bron van inkomsten voor de staat. Nederland telt acht miljoen automobilisten, die jaarlijks zo'n 4,5 miljard euro aan brandstofaccijns en btw betalen.
Brandstofprijzen aan de pomp: Avgas 100LL 4.01€/l. JetA1 2.74€/l.
Door de steeds hogere olieprijzen blijft de benzineprijs klimmen. De gemiddelde adviesprijs voor een liter benzine stijgt vrijdag met 4 eurocent. Aan de pomp kost een liter Euro95 dan 2,31 euro. Volgens Paul van Selms van het consumentencollectief UnitedConsumers is het de sterkste stijging op één dag ooit.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Met de stijgende benzineprijzen kiezen veel Nederlanders ervoor om in Duitsland te tanken. Bij onze oosterburen is de prijs per liter soms wel 0,50 eurocent goedkoper. En dat is de moeite wel waard, zeker als je dicht bij de Duitse grens woont.
De meeste pomphouders in Duitsland veranderen de prijzen van diesel, euro 95 en E10 tot wel 14 keer per dag. Uit een onderzoek is gebleken dat de brandstof aan het eind van de avond tussen 17.00 en 20.00 uur het voordeligst is.