Auto opladen met thuisbatterijIn het geval dat je dus zonnepanelen hebt en daar energie mee opwekt, kun je dat opslaan op je thuisaccu. Vervolgens kan de opgeslagen energie op ieder moment worden gebruikt voor je laadpaal en dus voor het opladen van je elektrische auto.
Naast het opslaan van je energie in een thuisbatterij, kan je die overtollige energie dus ook gebruiken om je auto op te laden. Zo bespaar je geld én maak je gebruik van groene energie.
Op dit moment zijn de Nissan Leaf en de Renault Zoe bekende voorbeelden van elektrische auto's die ook als thuisbatterij kunnen fungeren. Ook Audi is bezig om een dergelijk systeem te ontwikkelen.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
Autofabrikanten zijn wel bezig met het ontwikkelen van auto's die deze manier van laden ondersteunen. Momenteel is bidirectioneel laden mogelijk met onder andere de Nissan Leaf, de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul.
Welke auto kan bidirectioneel laden? Op dit moment is alleen de Kia EV9 geschikt voor V2X (Vehicle to everything), maar dat gaat vermoedelijk snel veranderen. De Nissan LEAF kan bijvoorbeeld voor dit doeleinde worden aangepast: daarmee zou je dan bijna een week onafhankelijk zijn van stroom van het net.
Wat kost een bidirectionele intelligente laadpaal? Voor een 'gewone' unidirectionele laadpaal betaal je al snel 2.000 euro. Wil je een bidirectionele laadpaal, dan mag je rekenen op 6.000 euro, afhankelijk van de kwalificaties.
Met de officiële lancering van de nieuwe Tesla Cybertruck introduceert Tesla nu ook een langverwachte functie, namelijk bidirectioneel opladen.
Bidirectioneel laden behoort met de VW ID.4 nog niet tot de mogelijkheden.
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij.
Een thuisaccu van 1000 kWh kost al snel tussen de 750.000 en 1.000.000 euro. Voor een thuisaccu betaal je namelijk tussen de 750 en 1000 euro per kWh. Dat maakt deze accu voor gewone huishoudens eigenlijk onbetaalbaar. Ook is een accu van deze capaciteit niet nodig voor bij je thuis.
Bidirectioneel laden kan de Audi helaas (nog) niet.
Om eerlijk te zijn: Nissan (met de Nissan Leaf en de EV200) en Mitsubishi (met de PHEV Outlander) zijn een van de weinige autofabrikanten die nu al kunnen terugleveren aan het net. Deze auto's worden opgeladen met de CHAdeMO-stekker, een snellaadsysteem dat werkt met gelijkspanning.
Bepaalde thuisbatterijen bevatten schaarse grondstoffen, wat een negatief effect heeft op het milieu. Daarnaast is een thuisbatterij niet zo makkelijk te recyclen als het lijkt, waardoor je ook milieubelasting moet gaan betalen. Als je een milieuvriendelijke thuisbatterij koopt, dan heb je recht op de premie.
De v2h-functie wordt onderdeel van Kia Charge. Naast de EV9 moeten de toekomstige EV3-, EV4- en EV5-modellen v2h en v2g ondersteunen.
Tesla Powerwall 3 prijs: Voor accu's van ongeveer 11,5 kWh en zal naar verwachting omgerekend ongeveer €9.500,- tot €11.500,- inclusief BTW en installatie gaan kosten.
Er zijn op dit moment nog niet veel elektrische auto's die bidirectioneel kunnen laden, maar ze zijn er wel. De Kia EV6, Ioniq 5 en Ioniq 6 hebben een optionele Vehicle to Load-functie. Daarmee kun je dus elektrische apparaten aansluiten op je auto.
Het nieuw ontwikkelde systeem maakt ook bidirectioneel laden mogelijk. Hierdoor kan een elektrische auto op basis van E-GMP overal andere elektrische apparaten (110/220V) voorzien van stroom.
Wat is een bidirectionele laadpaal? Met een bidirectionele laadpaal kun je twee kanten op laden. Waar de stroom met een bidirectionele lader twee kanten op kan, is dit met een unidirectionele lader niet het geval. Hierbij gaat de stroom alleen van het laadstation naar de auto.
De eerste auto's die accustroom terugleveren aan de gebruikers zijn de Hyundai Ioniq5 en de KIA EV6. Deze auto's kunnen functioneren als stopcontact, leuk bijvoorbeeld om onderweg of op de camping koffie te kunnen zetten, of zelfs te kunnen frituren.
Waar de meeste laadpalen de stroom van het elektriciteitsnet naar de elektrische voertuig geleiden, kan bij bidirectioneel laden de laadpaal de stroom beide kanten opsturen. Met directioneel laden, dus wanneer jij je auto oplaadt aan de laadpaal, wordt de wisselstroom van het elektriciteitsnet omgezet in gelijkstroom.
Hoewel bidirectioneel laden momenteel nog niet beschikbaar is, biedt de optionele 230W adapter in de Škoda Enyaq je al wel de mogelijkheid om je apparaten tot wel 150W van stroom te voorzien.
De nieuwe Volvo EX30: een compacte, volledig elektrische SUV. Hij werd ontworpen om een kleinere CO2-voetafdruk te hebben dan alle Volvo's tot nu toe. Wagens die 'bidirectioneel laden' ondersteunen, zijn vandaag nog een minderheid. In de toekomst zullen ze wel steeds vaker voorkomen, en dat is goed nieuws voor u.
Het grote voordeel van bidirectioneel laden is dus dat de accu van de elektrische auto kan bijdragen aan het benutten van duurzame stroom. Bij bezit van een dergelijke auto zou u géén losse thuisaccu hoeven aan te schaffen voor het opslaan van groene stroom uit zonnepanelen.