Staal en aluminium, bijvoorbeeld, zijn niet geschikt voor weerstandspuntlassen, de goedkope methode die meestal gebruikt wordt in de automobielsector om twee stukken plaatstaal met elkaar te verbinden.
In combinatie met de niet poreuze eigenschappen van het staal, neemt de weerstand tegen corrosie toe. Aluminium is een natuurlijk element en heeft uit zichzelf een hoge oxidatie- en corrosieweerstand. Wanneer het metaal in aanraking komt met zuurstof ontstaat er een oxidatielaag op het aluminium.
Doordat aluminium heel makkelijk warmte geleid, moet met een hoger vermogen worden gelast, bijvoorbeeld ten opzichte van staal. Hierdoor ontstaat ook heel gemakkelijk scheurvorming tijdens het afkoelen na het lasproces. De stop van de las is daarin ook een cruciaal punt.
Om aluminium te lassen is een TIG of MIG/MAG lasapparaat met pulse functie onmisbaar. De pulse functie zorgt voor het pulseren tussen basisstroom en piekstroom. De piekstroom heb je nodig om door de bovenste laag, de oxidehuid, te branden. Deze heeft namelijk een hoger smeltpunt dan het aluminium zelf.
I.p.v. staal kan ook roestvast staal AISI316L als basis worden gebruikt i.p.v. koolstofstaal. Op deze wijze ontstaat een product waarmee RVS-bolders en andere roestvast staal equipment op een aluminium dek kunnen worden gelast.
Metalen en bepaalde stoffen verdragen elkaar niet goed en vormen corrosie; bekende voorbeelden: rvs en chloor, zink en gips. Ook zuren en conserveermiddelen kunnen de corrosie versnellen.
Staal is minder buigzaam, maar wel sterker dan aluminium. Staal zou dus minder snel vervormen door externe krachten als wind, warmte of kracht van elders. Staal is een van de meest gebruikte metaalsoorten op aarde.
Vooral bij het lassen van aluminium is het pulserend lassen noodzakelijk.
TIG-lassen aluminium
De specialisten van Van Schijndel Metaal zijn gespecialiseerd in het TIG-lassen en pulserend MIG-lassen van aluminium. TIG-lassen, ook wel Tungsten Inert Gas lassen, is zeer geschikt voor nauwkeurig laswerk.
Net als andere metalen is het mogelijk om aluminium te solderen. Binnen het solderen maken we onderscheid tussen zacht- (beneden de 450°C) en de hardsoldeer processen (boven de 450°C). De hardsoldeer processen worden gebruikelijk hoog temperatuur solderen genoemd.
TIG staat voor Tungsten Inert Gas: tungsten is de Engelse benaming van wolfraam en inert gas is het type gas dat je gebruikt. Als je toevoegmateriaal gebruikt, heb je constant 2 handen nodig tijdens TIG lassen, waardoor het beschouwd wordt als de moeilijkste lastechniek.
TIG lassen wordt bijna altijd gedaan met argon gas, omdat dit het goedkoopste gas is. Maar je kunt ook ook andere edelgassen, zoals helium, gebruiken. Daarnaast moet er een wolfraam elektrode in de lastoorts komen, om de vlamboog mee af te steken.
Bij het lassen van een boot komen bijvoorbeeld lange lasnaden voor en is dit weer makkelijker te doen met MIG. Ook is het mogelijk om alu te lassen met een beklede elektrode, alleen gebeurd dit in de praktijk zeer weinig.
Sterkte-gewichtsverhouding. Aluminium is gewoonlijk niet zo sterk als staal, maar ook bijna een derde van het gewicht. Dit is de belangrijkste reden waarom de vliegtuigen zijn gemaakt van aluminium.
Aluminium ten opzichte van staal is zo'n 3x duurder per kg. Echter een goede aluminium constructie is gemiddeld 40% lichter. In aanschaf is de aluminium materiaalprijs dus nog steeds duurder maar geen 3x meer. Als we aluminium vergelijken met RVS is RVS zo'n 2x duurder, per kg.
Welke lastechniek je gebruikt om staal te lassen, is helemaal aan jou. Zowel met elektrode lassen, TIG lassen en MIG/MAG lassen maak je stevige lasverbindingen. Voor het lassen van staal heb je geen wisselstroom, maar gelijkstroom nodig.
Roestvaststaal wordt meestal gelast met smeltlassen onder de bescherming van gas. De processen zijn dan TIG en MIG/MAG. Roestvaststaal wordt overwegend gelast met gelijkstroom. De volgende zaken dient de lasser bij het lassen van roestvaststaal goed in acht te nemen.
Bent u op zoek naar een professioneel en ervaren bedrijf op het gebied van aluminium lassen en aluminium bewerken? Dan bent u bij Heijco Machinebouw aan het juiste adres. Aluminium is een metaalsoort die door middel van lassen goed te verbinden is.
Als vuistregel geldt dat bij argon als beschermgas en de meest gebruikte wolfraamelektrodediameters van 1 tot 4 mm, er elke minuut 5 tot 10 liter beschermgas moet worden toegevoegd.
Voor het verlijmen van aluminium zijn lijmen beschikbaar waarvoor geen voorbehandelingsmethodes nodig zijn. Het verlijmen van aluminium is sneller dan boren en lassen. Verbindingen met lijm zien er netter afgewerkt uit dan wanneer er gebruik gemaakt is van andere verbindingsmethodes.
Een groot verschil tussen MIG/MAG lassen en TIG lassen is de manier waarop de boog tot stand komt. Bij het MIG-MAG lassen wordt de lasboog tussen de lasdraad en het werkstuk getrokken. Daarnaast heeft de TIG lasmethode een langzamere lassnelheid.
Verschillende metalen kennen verschillende vormen van corrosie. IJzerhoudend metaal gaat bijvoorbeeld bruin roesten, maar op aluminium en zink ontstaan andere vormen van corrosie: zinkoxide en aluminiumoxide.
Aluminium. Van aluminium is bekend dat het van nature corrosiebestendig is. Aluminium oxideert echter nog sneller dan ijzer. Het verschil zit in het feit dat roest een ijzerconstructie verzwakt.
Aluminium is duurzaam door de lange levensduur
De benodigde energie in combinatie met de lange levensduur maakt aluminium juist duurzaam. Naast de lange levensduur is het materiaal ook onderhoudsarm. Hierdoor vereist aluminium minder onderhoud dan andere metalen.