Bij een doorlopende incasso schrijft het bedrijf regelmatig geld af, bijvoorbeeld het abonnementsgeld voor een tijdschrift. Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Storneren is niet mogelijk als je zelf per ongeluk een bedrag naar een verkeerde rekening hebt overgeboekt. Is de ontvanger rekeninghouder bij dezelfde bank, dan kan de bank het geld wel eenvoudig terugvorderen. Bankiert de ontvanger bij een andere bank, dan is het gecompliceerder om de begane vergissing te herstellen.
Bent u het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kunt u binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kunt u niet terugboeken. Deze kunt u alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van uw rekening wordt afgeschreven.
Een betaling kan alleen direct teruggedraaid worden als het een automatische incasso gaat. Dit kan eenvoudig via je bankieren app tot acht weken na de datum van de afboeking. Als u zelf geld naar een verkeerd rekeningnummer stort (losse overboeking) is het helaas niet vanzelfsprekend om het geldbedrag terug te krijgen.
Het terugboeken van een incasso kan binnen 56 dagen nadat het bedrag van je rekening is geïncasseerd. Indien deze tijd is verstreken kun je een 'Melding onterechte incasso' indienen.
Webshop betaalt geld niet terug: dit kunt u doen!
Dit heet het herroepingsrecht. Laat u binnen 14 dagen na levering van uw aankoop aan de webshop weten dat u het product terug wilt sturen, dan moet de webwinkel u het aankoopbedrag terugstorten.
Geld naar verkeerde rekening overgemaakt
Neem dan zelf contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Weet je niet wie dit is? Je kunt € 0,01 overmaken naar het rekeningnummer met in de omschrijving het verzoek om het bedrag terug te betalen.
Eerst stuurt je bank een terugstortverzoek naar de dader. Wordt het geld niet binnen 3 weken terugbetaald, dan krijg je de gegevens van de persoon. Die gegevens stuur je door naar de deurwaarder, die je geld terugvordert.
Heb je te veel geld overgemaakt via een overboeking, een spoedbetaling of iDEAL? Neem dan zelf contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer. Wij kunnen het geld namelijk niet voor je terughalen.
Neem contact op met de persoon of het bedrijf achter het rekeningnummer en vraag om het geld terug te storten. Wij kunnen het bedrag niet voor u terughalen.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
U kunt automatische afschrijvingen binnen 8 weken (56 dagen) terugboeken. Bent u verplicht om de rekening te betalen? Dan kunt u het geld wel terug laten storten, maar u moet ooit betalen. U kunt dan herinneringen of aanmaningen krijgen.
Aangifte. doen kan via de politie. Door te bellen naar 0900-8844, via de website, of door naar het politiebureau te gaan. Je staat er niet alleen voor.
Doe aangifte van oplichting bij de politie
Aangifte doen is erg belangrijk voor het vervolg. Voor oplichting via internet heeft de politie een speciaal meldpunt opgericht: het Landelijke Meldpunt Internetoplichting. Hier kun je ook digitaal aangifte doen. Er moeten wel duidelijke aanwijzingen zijn voor oplichting.
Ben je het slachtoffer van fraude? Dien dan een klacht in bij de politie via www.politie.be. Je kan ook terecht bij het meldpunt voor (internet)fraude. Stort zeker geen geld meer!
Internetoplichting doet zich voor op websites en online handelsplaatsen. Dat kan (een website die lijkt op) een webwinkel zijn. Of websites als Marktplaats en eBay. Maar ook op social media zoals Facebook worden spullen of diensten te koop aangeboden.
Ondersteun bij aangifte
Fraude en oplichting zijn strafbaar. Je partner, familielid of vriend(in) heeft het recht om aangifte te doen. Niet elke aangifte van fraude leidt meteen tot een politieonderzoek.
Oplichting via WhatsApp is een veel voorkomende vorm van online criminaliteit. Het was in 2020 al veel in het nieuws was, maar de Fraudehelpdesk meldde meer dan 8000 gevallen in 2021. Maar ook in 2022 werd er nog duizenden malen melding van gemaakt.
Bekende vormen van oplichting zijn: phishing, scam , marktplaatsfraude en malafide ticketsites. Het gaat hierbij om mensen die foto's en video's op internet zetten van kinderen jonger dan 18 jaar die seksuele handelingen verrichten, seksueel poseren of zich in een seksueel getinte omgeving bevinden.
Wat doet de politie? Je aangifte wordt beoordeeld op het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Bij 5 of meer aangiftes over dezelfde verdachte, worden banken geïnformeerd. De politie bekijkt alle aangiftes van internetoplichting op aanknopingspunten voor verder onderzoek.
Typ in de zoekbalk iemands naam, bankrekeningnummer, e-mailadres of telefoonnummer.Als de persoon bekend is bij de politie, krijgt u dat te zien. Komt er geen melding, dan is dat uiteraard geen garantie dat iemand wel te vertrouwen is. Maar u voorkomt dat u geld overmaakt naar of afspreekt met een bekende oplichter.
Welke straf kunt u verwachten? Als u schuldig wordt bevonden aan het plegen van internetfraude kunt u een straf verwachten. In dit geval kan een gevangenisstraf, werkstraf, geldboete of een combinatie hiervan worden opgelegd.
Wij kunnen er helaas niet voor zorgen dat je het geld dan terugkrijgt.
Als u van mening bent dat u slachtoffer bent geworden van internetoplichting aan- en verkoopfraude, dan kunt u op meerdere manieren aangifte doen; onder meer op een politiebureau.
Je persoonlijke gegevens opsporen en gebruiken
Hackers die je IP-adres weten te achterhalen, kunnen heel gemakkelijk je ISP vinden. Vervolgens kunnen ze een phishing-aanval gebruiken om zich voor te doen als een overheidsfunctionaris en jouw persoonlijke gegevens op te vragen.