Kan je altijd een bestelling annuleren?

Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Heb je iets gekocht in de winkel? Dan zegt de wet: koop is koop.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op agajuristen.nl

Heb ik recht om een bestelling te annuleren?

U mag een product zonder opgave van reden terugsturen of een dienst annuleren. Als u het product niet van tevoren heeft kunnen bekijken, dan heeft u volgens de wet het recht om de overeenkomst te herroepen. Dat houdt in dat u de afspraken terugdraait.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op achmearechtsbijstand.nl

Kun je een aankoop annuleren?

Heeft u iets in een winkel gekocht? Dan kunt u de koop niet ongedaan maken. Soms mag u van de verkoper ruilen. Of hij neemt het product terug en u krijgt een tegoedbon of geld terug.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op juridischloket.nl

Hoeveel tijd heb je om een bestelling te annuleren?

De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af. U hebt ook bedenktijd als een digitaal product gratis lijkt, maar u wel uw persoonsgegevens moet delen om het af te nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kun je een orderbevestiging annuleren?

Annuleren is niet in de wet geregeld, u kunt niet zomaar van de koop af. Wilt u zonder wettelijke grondslag toch van de koop af, dan zijn hier meestal kosten aan verbonden. Kijk in de voorwaarden van de verkoper wat de kosten zijn, soms is dat de hele aankoopprijs.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op anwb.nl

Bestelling annuleren of retourneren

17 gerelateerde vragen gevonden

Kun je een koopovereenkomst ontbinden?

U kunt een koopovereenkomst ontbinden als: u de verkoper de kans heeft gegeven om het product te repareren of vervangen. de verkoper het product niet kan of wil repareren of vervangen binnen een bepaalde tijd. u het product al een paar keer heeft laten repareren, maar het werkt nog steeds niet goed.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Hoe online aankoop annuleren?

Als je een koop op afstand doet, bijvoorbeeld via internet of telefonisch, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze termijn kun je als je spijt krijgt je aankoop ongedaan maken. Dit mag zonder reden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Heb ik altijd herroepingsrecht?

De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ictrecht.nl

Heb je altijd recht op je geld terug?

Geen bedenktijd aankoop winkel

Vaak ontvangt u een tegoedbon of uw geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om uw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van uw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Wat zijn redelijke annuleringskosten?

Maar ja, annuleringskosten zijn afhankelijk van geleden verlies (gemaakte kosten) en gederfde winst (marge). Wat is dan redelijk? In de rechtspraak zien we dat je dit moet onderbouwen en over het algemeen de bedingen met 30% kosten er goed van afkomen, omdat de winst toch vaak wel deze 30% (of meer) bedraagt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op charlotteslaw.nl

Wat zijn je rechten als consument?

U heeft bepaalde rechten en plichten als u iets koopt. Zo heeft u recht op een onbeschadigd product.
...
Koopprijs niet of te laat betalen
  • u alsnog de koopprijs betaalt;
  • u de kosten vergoedt die de verkoper heeft moeten maken (incassokosten);
  • u de wettelijke rente over de koopprijs vergoedt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Kan een winkel weigeren geld terug te geven?

Ik heb het product gekocht in een gewone winkel

In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consuwijzer.nl

Kan een webshop een retour weigeren?

Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op radar.avrotros.nl

Wat als retour niet geaccepteerd wordt?

Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Kan ik van de overeenkomst af?

De wet bepaalt in artikel 6:265 BW (wel) dat een overeenkomst onder omstandigheden kan worden ontbonden. Een overeenkomst kan (pas) worden ontbonden wanneer de andere partij tekortschiet in de nakoming van haar verplichtingen; oftewel wanneer afspraken niet worden nagekomen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dirkzwager.nl

Is herroepen hetzelfde als ontbinden?

Ontbinden (of herroepen) is een regeling uit de wet. Alle (Europese) webwinkels en webshops hebben zich daar aan te houden. De regel geldt niet voor gewone (stenen) winkels. Heeft een stenen winkel óók een webwinkel, gelden de regels alleen voor het webwinkel-deel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op charlotteslaw.nl

Kan herroepingsrecht worden uitgesloten?

Producten die na opening niet retour kunnen, om hygiënische of gezondheidsrisico's, mogen uitgesloten worden van herroeping. Deze producten moeten dan wel verzegeld zijn. Bij niet verbroken verzegeling mogen de producten gewoon retour. Na verbreken van de verzegeling komt het herroepingsrecht pas te vervallen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op webwinkelkeur.nl

Hoe ontbind ik een aankoop?

Koopovereenkomst schriftelijk ontbinden

Schrijf de verkoper dan een brief. Zeg dat de verkoper het product niet heeft kunnen repareren. Of dat hij geen nieuw product wil geven. En dat u daarom de koopovereenkomst wilt ontbinden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Wat zijn de regels bij online aankopen?

Als u iets per telefoon of online bestelt, koopt u op afstand. U heeft dan recht op 14 dagen bedenktijd.
...
U koopt een product of een dienst op afstand onder andere:
  • online bij een bedrijf;
  • via een postorderbedrijf;
  • met een bestelbon uit een krant of tijdschrift.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Welke ontbindende voorwaarden zijn er?

Ontbindende voorwaarden bij koop
  • Voorbehoud financiering hypotheek. ...
  • Voorbehoud huisvestingsvergunning. ...
  • Voorbehoud Nationale Hypotheek Garantie. ...
  • Voorbehoud bouwtechnische keuring. ...
  • Voorbehoud wijziging woning. ...
  • Voorbehoud gebreken. ...
  • Wachten tot het eigen huis verkocht is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op notaris.nl

Wat zijn de twee voorbeelden van ontbindende voorwaarden?

Voorbeelden van ontbindende voorwaarden
  • Kopen onder voorbehoud van financiering. ...
  • Kopen onder voorbehoud verkoop eigen woning. ...
  • Kopen onder voorbehoud bouwkundige keuring. ...
  • Kopen onder voorbehoud van een huisvestingsvergunning.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op das.nl

Kan een koper onder verkoop uit?

De koper kan om bepaalde redenen zonder meer afzien van de koop. Maar kan de overdracht van de woning niet doorgaan omdat hij bijvoorbeeld niet heeft betaald, dan kan de verkoper hem 'in gebreke stellen' en een boete opeisen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op notaris.nl

Kan een bestelling geannuleerd worden?

U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren. Je kunt in dat geval het beste via een aangetekende brief kenbaar maken dat je van dit recht gebruik wilt maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op judex.nl

Wat gebeurt er als je een pakket weigert?

Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op postnl.nl

Wat kan je doen als webshop niet terugbetaald?

Betaalt de webwinkel het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons uit handen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op invorderingsbedrijf.nl

Populaire vragen