Onderhandelen kan altijd. Je kunt bijvoorbeeld vragen of er nog iets 'aan de prijs gedaan kan worden' (bijvoorbeeld als het een model uit een vorige collectie betreft) en/of er mogelijk een kosteloze upgrade voor de accu in zit, of op zijn minst een extra accessoire.
Gemiddelde marge in de fietsenhandel is 35% en dat is heel normaal. Als een dealer heel erg veel op voororder koopt gaan de marges wat omhoog maar niet veel.
De Bruto Winst Marge op de inkoop/verkoop van 1 E-bike is in procenten € 431,40 / € 500,- = 86.28% .
normaal gesproken zit er op fietsen een marge van 30 tot 40 procent. Echter, wanneer je een hele hoop fietsen tegelijk aanschaft, kun je ze natuurlijk veel goedkoper krijgen.
De hele dure fietsen kunnen wel oplopen tot een aanschafbedrag van €1500 of meer. Ook boven dat bedrag zijn er fietsen te koop maar dat zijn wel vaak heel speciale merken of met specifieke accessoires. Voor een standaard goede fiets waarmee je elke dag zo'n 7 kilometer naar je werk rijdt ben je circa €1000 kwijt.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
Omdat het fietsen zo ontzettend bij Nederland hoort, kom je niet gauw op het idee dat een fiets in Duitsland wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Toch is het zo. Soms is dat een kwestie van simpelweg een lagere Duitse prijs voor een identiek product, zoals bij de ebikes van Flyer, maar dat is een uitzondering.
Wat verdien je als fietsenmaker? Als startende fietsenmaker verdien je niet hetzelfde salaris als een ervaren fietstechnicus. Je salaris is afhankelijk van de aantal jaren werkervaring en de behaalde opleiding. Het gemiddelde salaris ligt tussen de €2200,- en €3000,- bruto per maand.
In Duitsland ligt de BTW bovendien 2% lager dan in Nederland en België. Dit scheelt al gauw €100 op de luxere elektrische fietsen. Fietsen hoort ontzettend bij Nederland, daarom kom je niet gauw op het idee dat een e-bike in Duitsland goedkoper is. Toch is het zo!
Wanneer je een nieuwe elektrische fiets koopt en deze na 3 jaar weer gaat verkopen is de waarde enorm afgenomen. Dit komt deels doordat de accu steeds minder wordt en deze vervangen erg duur is. Als je een nieuwe elektrische fiets koopt voor 1500 euro zal deze na een jaar of 3 niet veel meer waard zijn dan 500 euro.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Ook op een e-bike zijn de gewone regels voor afschrijving van toepassing, dus maximaal 20% per jaar. Een e-bike van €2000,- is dan na een jaar nog maar €1600,- waard. De afschrijving kost dus per maand €33,20.
Er zijn legio plekken waar je je fiets kunt kopen en waar je goed, of minder goed of helemaal niet geadviseerd wordt. Fietsen zijn te koop bij de fietsenwinkel, warenhuizen (ook de kleinere zoals Halfords), bouwmarkten, internet. Het verschil zit hem behalve in de mate van advisering en de prijzen, ook in de service.
Je mag rekenen op een aanschafprijs van tussen de €1.500,- en €3.000,- voor een nieuwe elektrische fiets. Er zijn uitvoeringen die ver boven en – beneden deze prijsklasse zitten. Zo zijn er elektrische fietsen die in prijs variëren van €900,- tot €7.000,-, en hoger.
Pegasus is een van de grootste fietsfabrikanten van Duitsland, we kunnen het hier hebben over Duitse zekerheid. Daarnaast zijn de Pegasus fietsen zo'n 10 a 20 procent goedkoper dan de A-merken fietsen van Nederlandse fabrikanten.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Minimum en maximum salaris voor Rijwielmonteurs e.d. - van € 1.332 tot € 2.942 per maand - 2022.
Een fulltime fietsenmaker verdient ongeveer 1.900 euro in de maand. Wanneer je een BBL opleiding volgt of net van school komt, ligt het salaris eerder rond het minimum. Zij moeten het vak nog onder de knie krijgen en ervaring op doen. Een ervaren fietsenmaker kan maximaal rond de 2.300 euro per maand verdienen.
U gaat in Duitsland fietsen en vraagt of een helm daar verplicht is voor fietsers. In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.
Pegasus Ravenna EVO 5 Belt
De fiets werd beoordeeld op het display (cijfer: 8,0), de ondersteuning (cijfer: 8,3), de kwaliteit fiets en onderdelen (cijfers: 7,3) en het rijgedrag (cijfer: 7,9). Hiermee komt het eindcijfer uit op een 8,0.
Dutch ID Ervaringen en testen. Na het winnen van de ADR Fietstest is de Dutch ID Phantom 65 opnieuw in de prijzen gevallen! Deze e-bike is door de Consumentenbond uitgeroepen als Beste uit de test in 2021. De Consumentenbond testte in totaliteit 331 elektrische fietsen van verschillende fietsmerken.
Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Toch is het aandeel e-bike-doden onder de fietsdoden (28 procent in 2019) maar iets hoger dan het aandeel fietskilometers dat in in 2019 op e-bikes werd afgelegd: 26 procent. De e-bike is per kilometer dus nauwelijks dodelijker dan de gewone fiets. Fietsen is intrinsiek niet gevaarlijk.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.