Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Het reviseren van een NiMh fiets accu is heel erg gemakkelijk en doet u door de accu volledig te ontladen en daarna weer op te laden. Voer dit proces meerdere malen uit door iedere keer uw accu volledig leeg te fietsen.
Kosten. Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro.
Hoe lang gaat een gereviseerde accu mee? Uiteraard is dit heel afhankelijk van het gebruik en het onderhoud. Wel kunnen we stellen dat een gereviseerde accu zeker zo lang meegaat als een nieuwe. De belangrijkste reden is versheid.
Zet uw elektrische fiets aan. Houdt de aan/uit knop op het display minimaal 20 seconden ingedrukt. U zult merken dat de voor- en achterlamp heel snel achter elkaar gaan knipperen. Dit betekend dat de reset is voltooid.
Til het achterwiel op en begin rustig te pedaleren. Tijdens het pedaleren , druk op de "Licht knop" (B) om de kalibratie te starten. Blijf pedaleren (~20s) terwijl het systeem een paar keer van zwaarste naar lichste versnelling schakelt om het kalibreer proces af te ronden.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
Dat de nieuwste accu's tot wel 1000 maal opgeladen kunnen worden is helemaal waar, wat de heren fabrikanten er alleen niet bij vertellen is dat je dit wel binnen een jaar of 5 moet doen. Dat komt dus neer op 12.000km fietsen per jaar….. dat is best veel.
Per 100 wattuur kun je gemiddeld 12-25 km met trapondersteuning fietsen. Met een 400 Wh accu kan je dus, afhankelijk van het systeem, het gebruik en de omstandigheden, ongeveer tussen de 50 en 100 kilometer fietsen. Met een grote 500 Wh accu is dat gemiddeld tussen de 60 en 125 km.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Kan ik zelf mijn accu reviseren? Het is sterk af te raden om als particulier zelf een accu te reviseren, zelfs als u een achtergrond heeft in de elektrotechniek of eerder met accu's heeft gewerkt.
Normaal gesproken test u de capaciteit van de accu door een constante stroom uit de accu te trekken. Dit is zonder apparatuur makkelijker gezegd dan gedaan. Als u fietst bent u namelijk afhankelijk van de (weer)condities om u heen, waardoor er nooit exact een constante stroom uit de accu onttrokken kan worden.
Wat revisie letterlijk is, is het opknappen van een onderdeel zodat het een tweede leven krijgt. Bijvoorbeeld de accu van uw elektrische fiets. Wanneer u een accu reviseert, wordt deze zodanig opgeknapt dat u deze weer als nieuw kunt gebruiken. Revisie wordt gedaan omdat een nieuwe accu kopen zeer prijzig is.
Bij het reviseren van een accu worden cellen vervangen, soms wordt alleen de behuizing van de accu hergebruikt en is het gehele binnenwerk nieuw. Mits goed uitgevoerd zou de accu weer moeten presteren als toen hij nieuw was.
In het kort houdt revisie in dat de versleten energiecellen van uw huidige fietsaccu vervangen worden om ervoor te zorgen dat de oorspronkelijke capaciteit weer bereikt of zelfs overtroffen wordt. De originele behuizing en doorgaans ook de elektronica van uw batterij worden hergebruikt.
Bij de meeste e-bike accu's ligt deze tussen de 200 en 600 Wh. Als vuistregel kun je aanhouden dat je per 100 Wh zo'n 12 tot 14 kilometer kunt rijden bij normaal gebruik (25 km/h, matige wind, zonder al te veel eigen inspanning).
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.
Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur: Door de elektrische onderdelen zijn het onderhoud en reparaties duurder dan bij een normale fiets. Relatief zwaar: Een elektische fiets is al snel 5 kg zwaarder dan een vergelijkbare normale fiets.
Beste elektrische fiets met middenmotor
De testwinnaar is de Flyer Upstreet 5.0 met 5 sterren en een 8.6. De Koga E-Nova EVO PT scoorde ook 5 sterren en met een nipt verschil een 8.4. De rest van de top 10 scoorde minimaal een 8 of hoger met 4.5 sterren.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.
De accu van Amslod krijgt de beste beoordeling van Kieskeurig.nl. Standaard wordt een capaciteit van 600 Wh-uur meegeleverd op de fiets. Deze capaciteit wordt bij andere merken alleen aangeboden als accu-upgrade. Kieskeurig.nl merkt verder op dat ook de accu's van de duurdere fietsen matig beschermd worden tegen vocht.
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent.
Accu capaciteit
De capaciteit van een fiets accu bepaald hoeveel energie de accu kan leveren en voor hoe lang. De capaciteit wordt gemeten in Watt (Wh) en maakt een accu ook goedkoper of duurder. Een accu met 600 Wh is dan ook hoger in prijs dan dezelfde soort accu met 400 Wh.