In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Zelf een laadpaal installeren is niet verboden, wat betekent dat u ervoor kunt kiezen om deze klus zelf uit te voeren. Hoewel de mogelijkheid bestaat om het zelf te doen, is het niet altijd de beste optie. Het installeren van een laadpaal is namelijk niet zonder risico's.
Voorwaarden. U kunt alleen een oplaadpunt aanvragen in de openbare ruimte dat iedereen kan gebruiken. U kunt dus geen eigen oplaadplaats of parkeerplaats aanvragen. Dit kan alleen als u een parkeerplaats met eigen kentekenbord hebt.
Als laadpaal eigenaar kun je verdienen aan het laadtarief voor externe gebruikers. De gebruikers die een laadsessie starten, betalen het door u ingestelde laadtarief per kWh. De laadpalen staan jaren en de aantal laadsessies zullen in de komende jaren alleen maar toenemen, daarmee is de investering snel terugverdient.
De kosten voor het onderhouden van een laadpaal betaalt de werkgever zelf als de laadpaal op kantoor geplaatst wordt. Gaat het om een zakelijke laadpaal thuis, dan behoor je als werknemer zelf voor de periodieke onderhoudskosten te betalen.
In principe is elke meterkast geschikt voor een laadstation. Er is wel een verschil tussen 1-faseladen en 3-faseladen.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Subsidie voor thuislaadpalen
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Abonnementskosten: Gemiddeld betaal je tussen de € 3,- en € 7,- per maand. Moet je vaak bij een openbare laadpaal opladen? Kies dan voor een betaald abonnement waarbij je geen starttarief hoeft te betalen. Starttarief: De prijzen liggen tussen de € 0,26 tot € 0,36 per sessie.
Bijkomende kosten & verbruikskosten. De algemene kostprijs voor een elektrische laadpaal varieert tussen de € 500 à 1.500 (excl.btw & plaatsing). Daarnaast komen er nog een handvol andere kosten bij de installatie kijken.
De kosten voor de laadpaal en installatie
Afhankelijk van het type laadpaal dat je kiest, varieert de totaalprijs van de aankoop en installatiekosten meestal tussen 1500 euro en 2500 euro.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken. Dus ook bezoek die langskomt en met een volle accu weer naar huis wil gaan.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.
Met een 3x25A-groepenkast kun je dus met 11kW laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan. Exact hetzelfde geldt voor publieke laadpalen. Die zijn allemaal driefasig en kunnen 11 tot 22kW leveren, mits de interne lader van de auto dat aankan.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Laadtijd in het kort:
21 uur via het stopcontact (2,3 kW) 4,5 tot 13 uur via een laadpaal thuis (11 - 3,7 kW) 2 tot 4,5 uur via een openbare laadpaal (22 - 11 kW) 12 tot 58 minuten via een snellader (250 - 50 kW)
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
Prijs laadpaal tussen 500 en 1500 euro
De exacte kosten van een laadpaal thuis zijn afhankelijk van de functies, het merk en design. Met name de online functies van de slimme laadpalen zorgen voor een hogere prijs. Van onze eigen opties is de Webasto Pure de goedkoopste á €595,- (incl. btw).
Gemiddeld kost een laadpaal voor thuis installeren € 600 tot € 1500. De kostprijs wordt bepaald door: het soort laadpaal (monofasig of driefasig) de installatie.
Verbruik per kilometer
Thuisladen is afhankelijk van de elektriciteitsprijs van jouw aanbieder momenteel (2021) gemiddeld € 0,23 en op kantoor € 0,24.