Steeds meer fabrikanten van kleine split-aircosystemen vervangen R410A door R32. Door aanpassingen in Europese normen mag R32 inmiddels echter ook in grotere VRV/VRF-systemen worden toegepast – mits bepaalde veiligheidsmaatregelen worden getroffen.
R32 biedt een 10% hogere efficiëntie dan R410A. Dit leidt tot een hogere prestatiecoëfficiënt en hogere score op de Energie Efficiëntie Richtlijn (EER). R32 is weliswaar ontvlambaarder dan R410A, maar biedt een lage verspreidingssnelheid van 1,9 km/h.
HFK's of f gassen regeling
Deze regeling betreft de op dit moment meest gebruikte koudemiddelen: de zogenaamde HFK's of f gassen. Bekende f gassen in warmtepompen zijn R410a, R134, R407c en R404a.
Let op: het R32-koelmiddel is geurloos.
In 2030 mag er nog slechts 20% van de huidige geproduceerde synthetische koudemiddelen op de markt worden gebracht. Voor deze groep synthetische koudemiddelen geldt geen gebruiksverbod. Dat betekent dat R134A, R407C, R407F en R410A installaties na 2030 gewoon bijgevuld mogen worden.
Volgens de EN378-norm is R410A een A1-koudemiddel: het is niet ontvlambaar en niet giftig. R32 is volgens diezelfde norm een zogeheten A2L-koudemiddel. Dat betekent dat het licht ontvlambaar is en een lage giftigheid heeft.
Vanaf 1 januari 2015 is het bijvullen van HCFK's verboden. Daarbij gaat het onder andere om het veelgebruikte koudemiddel R22. Ook mengsels waarin R22 is toegepast vallen onder dit verbod. Dit zijn bijvoorbeeld R402, R403, R408 en R409.
Voor R32 ligt de limiet op 7,4 kg. Een multisplitsysteem kan daar al overheen komen.
Raak de koelmiddelleiding en de onderdelen van de koelmiddelleiding niet aan met blote handen tijdens en onmiddellijk na het gebruik. - Het koelmiddel in de leidingen zal zeer warm of zeer koud zijn, wat kan leiden tot bevriezing of brandwonden.
Wat is R32? In principe was toepassing van R32 als zuivere stof tot nu toe niet mogelijk; vanwege zijn brandbaarheid valt R32 namelijk in veiligheidsklasse A2L (moeilijk ontvlambaar, niet-toxisch).
Het klinkt misschien tegenstrijdig maar moderne airco's kunnen verwarmen als de beste en een de betere warmtepompen kunnen op hun beurt goed koelen. Beide producten hebben ondanks de verschillen ook overeenkomsten. Zo werken warmtepompen en airco's bijvoorbeeld allebei op elektriciteit.
Een warmtepomp kan gebruikt worden als airco, ook al is de werking toch iets anders als bij airco's: Je zal namelijk niet de lucht koelen, maar wel de vloeren, wanden en het plafond. Dit zal leiden tot een comfortabele afkoeling.
Net zoals bij de airco thuis is het bij wet verboden zelf het koudemiddel en de olie bij te vullen. Contacteer daarom jouw garagist om dit complexe onderhoud voor jou uit te voeren. Dit dient ongeveer om de 4 jaar te gebeuren en zal je tussen de €90 en €110 kosten.
Bij Airco-DIY zijn alle toestellen voorzien van het R32 gas. Dit airco gas doet dienst als koelvloeistof en vervangt het vroegere R410a gas.
R32, een veelgebruikte koudemiddel in airco's, is mild- brandbaar. Het natuurlijke koudemiddel propaan (R290) is zelfs explosief. Monteurs zijn zich niet altijd bewust van de gevaren van deze koudemiddelen, zegt Van Bronkhorst.
Het is niet mogelijk om de auto airco zelf bij te vullen. Hiervoor gelden namelijk strenge regels die in heel Europa gelden. Het is verplicht om de airco te laten vullen door een erkend bedrijf dat over de kwalificaties beschikt om airco vulwerkzaamheden te mogen verrichten.
Airco 's gebruiken extra brandstof (3 tot 10 procent) en kosten motorvermogen (5 tot 10 pk), afhankelijk van de omstandigheden. Vooral auto's met een automatische versnellingsbak verbruiken aanzienlijk meer dan auto's met een handbak. Tests van TNO wezen uit dat het brandstofverbruik dan tot 27 procent kan toenemen.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
De Golf 5 R32. De laatste der mohikanen, want een atmosferische 3.2 liter zescilinder die standaard een prima 250 pk levert. Zijn opvolger kreeg een tweeliter viercilinder turbomotor.
Volkswagen Golf R32
Van de Volkswagen zijn er in totaal 12.000 gemaakt. De standaarduitvoering heeft een 3.2 VR6 met een vermogen van 241 pk en 320 Nm.
De vierwielaangedreven auto heeft een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 177 kW (241 pk) en een maximum koppel van 320 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 11,5 l/100km (1 op 8,7).
Inmiddels hebben de meeste fabrikanten R410A vervangen door het koudemiddel R32. De GWP van dat middel is 650. Als het aan de Europese Commissie ligt, mogen split-airco's met een vermogen tot 12 kW vanaf 2027 niet meer worden verkocht wanneer ze een GWP hebben van 150 of hoger.
Ter vergelijking: voor een modern R32-systeem is 0,2 à 0,3 kg koudemiddel per kW capaciteit nodig, tegen 0,1 kg voor een systeem met propaan. Er wordt overigens onderzoek gedaan om de hoeveelheid propaan in installaties verder omlaag te brengen.
Vroeger werden de eerste airconditioning systemen met het type koudemiddel R12 gevuld. Naderhand is gebleken dat dit zeer slecht voor het milieu was als dit vrij kwam door lekkage, daarom wordt er tegenwoordig altijd koudemiddel van het type R134a gebruikt, dat minder belastend voor het milieu is.