Wat gebeurt er als het pakket niet kan worden afgeleverd? Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus.
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.
Het beste antwoord. Het pakket gaat dan retour afzender. Als je het pakket nooit in bezit hebt gehad, ben jij ook niet verantwoordelijk voor de kosten van terugzending (Art. 7:11 BW).
Bij een pakketpunt van PostNL kun je uitsluitend pakketjes halen of brengen. Het pakketje in orde maken en betalen doe je online (thuis). DHL heeft alleen pakketpunten, het zogenaamde DHL Servicepoint. Je kunt hier alleen pakketjes halen en brengen.
Plakken en wegwezen. De meeste webshops maken het je graag gemakkelijk en voegen direct een retourlabel toe aan de verpakking. Hiermee kan je je pakket helemaal gratis terugsturen via één van onze DHL ServicePoints.
Je mag als ontvanger post en pakketten altijd weigeren, dus ook als het gaat om aangetekende post. Dit doe je als volgt: Geef aan bij de bezorger dat je de aangetekende post niet in ontvangst wilt nemen. De bezorger plakt dan een retoursticker op de post waaruit blijkt dat deze is geweigerd.
Een webshop is verplicht om de verzendkosten terug te betalen, als de bestelling althans in zijn geheel wordt teruggestuurd. Als slechts een deel van de bestelling wordt teruggestuurd, dan hoeft de webshop de verzendkosten niet terug te betalen.
Kan ik dat teruggeven? Jouw online verzendlabel of postzegelcode niet ontvangen, laten verlopen, annuleren of een ander probleem? Op postnl.nl/restitutie helpt chatbot Daan je met het restitutieformulier.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten. De koopovereenkomst wordt dan ontbonden.
Post gericht aan iemand anders
Je kunt de post terugsturen naar de afzender. Dit doe je als volgt: Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.
Consumenten: Bel DHL eCommerce Zakelijk op 0900 222 21 20* Neem contact op met DHL eCommerce Particulier Stuur een e-mail. Neem contact op met DHL eCommerce Particulier Veelgestelde vragen.
Express staat los van DHL Parcel en biedt diverse internationale expresdiensten met veelzijdige en betrouwbare leveringsmogelijkheden. DHL Express is dus geen DHL Parcel.
Van maandag tot en met zaterdag levert DHL Parcel ook in de avond aan huis, tussen 18.00 en 22.00 uur. Ideaal als uw klanten overdag van huis zijn.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Dan kost het je niks. Je kunt je verzendlabel gratis laten printen bij een PostNL-punt. Of print het label zelf en plak het op je retourpakket. Zorg dat er geen andere labels zichtbaar zijn.
Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, maar zeker geen verplichting.
Strafbaar is het niet, vertelde het Juridisch Loket eerder: 'Je mag er natuurlijk van uitgaan dat de post die in jouw brievenbus bezorgd is, ook voor jou bestemd is. ' Je mag wel de informatie uit de brief niet zomaar met anderen delen, want dat is in strijd met privacywetgeving.
Wil je geen Brieven voor een andere persoon meer ontvangen? Doorstreep het adres, schrijf op de enveloppe dat deze persoon niet meer op dit adres woont en deponeer de Brief zo in een Rode Brievenbus of in een Postkantoor. Dan brengen wij de afzender op de hoogte.
Retour afzender
Vergeet niet om op de envelop aan te geven wat er niet klopt. Kruis het adres door en schrijf er bijvoorbeeld 'retour afzender' naast. PostNL zorgt er dan voor dat het alsnog op het juiste adres terecht komt.
U kunt uw zendingen ook verzekeren. Dit kan per pakket of voor al uw zendingen. - Naar consumenten binnen de Benelux bent u met de optie Extra Zeker gedekt tot €500 per pakket. - Naar consumenten en zakelijke ontvangers binnen én buiten de Benelux kunt u per zending een verzekering afsluiten.
Scherpe tarieven
Al vanaf €3,95 verstuur je een pakket binnen Nederland. En vanaf €9 gaat je zending de grens over. Voor klimaatneutrale verzending betaal je niets extra's. Bekijk al onze extra services, bezorgduur en tarieven per land.
Ik verpak mijn zending zelf en de koerier komt het ophalen wanneer ik het wil. De click tarieven zijn lager dan ooit!