Tikkie is enorm ingeburgerd om snel geld over te maken naar een bekende. Er kleeft echter ook een risico aan. De Fraudehelpdesk waarschuwt voor oplichters die de populaire betaal-app van de ABN-AMRO Bank nabouwen. Daarmee hengelen ze gegevens binnen waarmee ze bankrekeningen van hun slachtoffers kunnen plunderen.
Tikkie is ontwikkeld door ABN Amro. De betaling verloopt altijd via iDEAL. Dat betekent dat je de betaling altijd afrondt via je eigen bank. Dat maakt Tikkie tot een veilige betaalmethode.
Het antwoord hierop is simpel: een Tikkie kan niet teruggeboekt worden. Dit is zowel voor de ontvanger het geval als voor degene die de Tikkie verstuurt. Volgens de website van Tikkie gaat het geld dat je via Tikkie ontvangt of betaalt namelijk via de Tikkie-tussenrekening. Je moet daar dus nooit geld op terugboeken!
Bij identiteitsfraude (id-fraude) misbruiken criminelen persoonlijke gegevens die ze bemachtigen via een online advertentie, social engineering of met een phishing e-mail. Hiermee worden bijvoorbeeld bankrekeningen geopend op uw naam, waarnaar crimineel geld kan worden doorgesluisd.
Ja, dat kan. Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer.
Wat iemand met jouw bankrekeningnummer kan doen, is het afsluiten van een abonnementen en het aangaan van aankopen waarvoor een machtiging wordt afgegeven. In de praktijk blijkt hier door bedrijven nog erg weinig controle op te worden toegepast.
Reacties. Bij een betaalverzoek is er nog niets terug te boeken. Terugboeken (storneren) kan pas als er een overboeking (betaling) heeft plaatsgevonden.
Als je een Tikkieverzoek krijgt, controleer dan het webadres. Het webadres van Tikkie is: www.tikkie.me. Alle varianten daarop zijn valse websites. Maak geen geld over als je het niet vertrouwt.
Herinneringen sturen
Wees geduldig en geef iemand op zijn minst een dag de tijd om de Tikkie netjes te betalen, zodat je niet ongeduldig en gierig overkomt. Als iemand de Tikkie dan nog steeds niet betaald heeft, kun je uiteraard een herinnering sturen.
een Tikkie sturen is heel veilig. De gegevens die je verstuurt zijn digitaal beveiligd via een https verbinding. De gevaren van Tikkie komen vooral voort uit vormen van fraude en oplichting.
Tikkie is een gratis app waarmee gebruikers gemakkelijk geld terugvragen bij anderen. Bijvoorbeeld na een etentje met een groep of een uitstapje waarbij iemand (alle) kosten vooruit heeft betaald. Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag.
Het bedrag wordt overgeboekt naar een tussenrekening van ABN AMRO en staat binnen 5 seconden op de rekening van de verstuurder van het Tikkie. Dit geldt alleen als de banken zijn aangesloten bij Instant Payments. Anders duurt het 1 werkdag.
Wacht tot de volgende dag, zo kom je niet te opdringerig over. Als ontvanger betaal je je Tikkie het beste meteen, maar in ieder geval binnen 48 uur. Vraag jezelf af wat het waard is: was je met een goede vriend koffie drinken? Bied dan aan dat jij nu betaalt en je vriend de volgende keer.
Veelgestelde vragen. Wat is het maximum bedrag waarvoor ik een Tikkie kan maken? Een Tikkie kan maximaal € 5.000 bedragen. U kunt een Tikkie link naar meerdere ontvangers sturen.
Wat is Tikkie? Met Tikkie kan je veilig en snel je vrienden een betaalverzoekje via WhatsApp sturen. Via een linkje kunnen je vrienden terugbetalen via iDEAL.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar.
Als je geld naar een verkeerde bankrekening overmaakt, heb je dat onverschuldigd betaald. De ontvanger is wettelijk verplicht om het geld terug te storten. De bank staat hier in principe buiten. Je kunt eerst een betaalverzoek sturen.
De naam van de begunstigde die je moet invullen bij het overmaken van geld via internetbankieren wordt door banken niet gebruikt voor controle en afhandeling van de betaalopdracht. De naam wordt uitsluitend gebruikt voor administratieve doeleinden.
Denk aan online een telefoonabonnement of bankrekening afsluiten met een kopie van je identiteitsbewijs. Daardoor neemt de kans op identiteitsfraude toe. Een oplichter heeft dan alleen nog een kopietje van jouw ID nodig. Het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI) krijgt elk jaar vele honderden meldingen.
Wat is identiteitsfraude? Criminelen kunnen persoonsgegevens verkrijgen door bijvoorbeeld phishing of een datalek. Met die persoonsgegevens kunnen zij zich online als iemand anders voordoen en zo onder een andere naam bijvoorbeeld overeenkomsten sluiten en strafbare feiten plegen.
De functie van Tikkie, die Groepie heet, lijkt op de website Wie Betaalt Wat. Ook hier kan iedereen zijn bonnetjes invoeren voor bijvoorbeeld het eten of de drank. De app berekent vervolgens aan wie jij nog iets moet betalen of van wie jij nog geld krijgt. Op deze manier hoef je zelf niet ingewikkeld te doen.
Je betaalt eerst aan ABN AMRO (tussenrekening: NL13 ABNA 0506 4173 44). ABN AMRO betaalt daarna het bedrag aan jouw vriend.
Met Tikkie was het al mogelijk om geld te vragen zonder het rekeningnummer van anderen te kennen. Gebruikers versturen in die situaties een betaallink via WhatsApp of een andere berichtenapp, waarna de ontvanger het bedrag kan overmaken via iDeal.
Al voordat iemand tot betaling overgaat van jouw Tikkie-verzoek, kan de ander jouw naam én bankrekening al zien. En ook ná betaling ziet de ander je gegevens in het bankafschrift.