Euro 100+ Racing Power is een brandstof met een hoog octaangetal wat leidt tot een efficiëntere verbranding en hierdoor tot meer vermogen. Deze brandstof die geen ethanol bevat, kan door iedere benzine auto getankt worden maar is met name geliefd bij eigenaren van oldtimers en sportieve auto`s.
De officiële reden luidt: 'Als gevolg van de aangepaste wetgeving is er besloten om met ingang van 1 oktober 2019 te stoppen met de productie van Competition 102. Met ingang van 1 oktober 2019 zijn alle tankstations in Nederland wettelijk verplicht om E10-brandstoffen aan te bieden.
Voor welke auto is Euro 102 geschikt? Euro 100+, eerder Euro 102, is een brandstof met een hoger octaangetal en bevat geen ethanol. Omdat er geen ethanol in zit is Euro 102 super geschikt voor motoren en oldtimers. Door het verhoogde octaangetal is de brandstof kloptvaster en kan een motor sneller ontsteken.
Euro 100+ is volledig ethanol vrij en heeft een octaangetal van meer dan 100. Het hoge octaangetal in 100+ geeft de klopvastheid van de motor aan. Door de hoge klopvastheid heeft de motor een efficiëntere verbranding en meer vermogen in de motor. Daarnaast ontstaat er minder roetvorming in de verbrandingskamer.
Onze Shell V-Power Benzine heeft een hoog octaangetal van minimaal 98 en is onze beste brandstof ooit1. Het bevat 3x meer reinigende moleculen dan onze reguliere brandstof Shell Euro 95 en reinigt daardoor 100% de belangrijkste motoronderdelen zoals inlaatkleppen en brandstofinjectoren2.
Petrol Treatment is een reinigend benzine additief. Het reinigt het gehele brandstofsysteem. Petrol Treatment optimaliseert het brandstofverbruik, zorgt voor schonere uitlaatgassen en verbetert de verbranding en... Verduurzaamt en beschermt de brandstof tegen veroudering en oxidatie.
De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol. Lang niet elke 98-benzine is ethanolvrij. De E5 sticker aan de pomp zegt weinig omdat dit staat voor maximaal 5 procent ethanol.
Antwoord van Erik Jan. U wilt weten waar u brandstof kunt krijgen die vrij is van bio-ethanol. BP Ultimate, Shell V Power en Esso Synergy Supreme+ zijn als premium E5 benzine op dit moment bio-ethanol vrij.
Afgezien van de bijgemengde hoeveelheid bio-ethanol zit het grootste verschil in het octaangetal, 95, 98 of 102 dus. Het octaangetal geeft de klopvastheid van benzine aan ofwel de mate waarin het mengsel van brandstof en lucht in een motor kan worden samengeperst zonder tot zelfontbranding te komen.
In Nederland is dat leverbaar als Competition 102 bij meer dan 60 tankstations. In Duitsland komen we het tegen bij Aral onder de naam ''Ultimate 102''. In Oostenrijk kom ik 102 niet tegen maar Shell V-Power is wel met 100 octaan verkrijgbaar.
Het octaangetal van benzine geeft de mate van klopvastheid aan. Er zit overigens helemaal geen octaan in benzine. De klopvastheid van octaan (met een octaangetal van exact 100) is slechts een norm.
Euro 102 is verkrijgbaar bij TanQyou-tankstations in Franeker, Sint Annaparochie, Leeuwarden, Hommerts, Grijpskerk, Schoonebeek, Ommen, Dalfsen, Putten, Bergen op Zoom, Heerlen en Landgraaf.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor.
Om deze reden zal de Euro 102 aangepast worden naar de nieuwe Euro 100+. Dit betekent dat de oude Euro 102 stickers worden vervangen door Euro 100+ stickers. De Euro 100+ benzine is en blijft volledig ethanol vrij. Omdat er geen ethanol in zit is de Euro 100+ uitermate geschikt voor motoren, oldtimers en sportauto's.
Op zich is dat mogelijk, maar het is dan niet uitgesloten dat u motormanagementstoringen krijgt omdat het motormanagement voortdurend inspuiting en ontsteking moet aanpassen en dat kan zien als een storing.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met 10 procent ethanol, kun je dat gerust tanken. Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
div testen geven aan dat de BP Ultimate wat betere efecten geven tov de Shell Vpower, en idd door de verschillen in octaan.
Shell V-Power Benzine heeft het label E5 en bevat geen bio-ethanol.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Er wordt weleens gedacht dat dure benzine beter zou zijn voor het verbruik. Technisch gezien is er echter geen enkele reden waarom de ene benzine voor een lager verbruik zou zorgen dan de andere.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.