kun je jouw elektrische fiets of e-bike opvoeren? Ja, dat kan.Het is echter wel illegaal! Je maakt van je fiets in feite een brommer, maar dan zonder typegoedkeuring en dus ben je ook onverzekerd.
Elektrische fietsen hebben van zichzelf een begrenzer, zodat je niet harder kunt dan 25 a 30 kilometer per uur. Bij een fiets met Bafang motor kun je de begrenzer eenvoudig hoger afstellen en bij Bosch e-bikes monteer je een speed chip.
Voor welke fietsen is het eigenlijk geschikt? E-bike tuning is geschikt voor alle elektrische fietsen vanaf 2013 met middenmotor van Bosch, Impulse, Panasonic, Shimano, Brose en Yamaha zijn geschikt. De Badass box is altijd te monteren, zolang de snelheidssensor ergens op de achterbrug is gemonteerd.
Voor wie harder wil kunnen fietsen, is er dus de speed pedelec. Die is uitgerust met onderdelen die de hogere snelheid aankunnen, zoals een sterkere motor en goede schijfremmen.
De opgevoerde tweewieler mag ook niet meer de weg op totdat deze weer in de originele staat is teruggebracht. De verkoop van opvoersetjes is ook verboden. Overtreders kunnen worden gestraft met een jaar in de gevangenis of een geldboete van 30.000 euro.
Een elektrische fiets stopt met ondersteunen bij 24-26 kilometer per uur. Wettelijk gezien mag een e-bike niet meer ondersteunen na 25 kilometer per uur. Deze regelgeving maakt deel uit van de Europese EN-15194 norm voor EPAC (Electrically Power Assisted Cycle).
Door op de stoep of op de stoep in winkelstraten te fietsen breng je voetgangers en jezelf in gevaar. De boete voor op de stoep fietsen kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Bij Sparta betaal je 2,95 euro per maand voor track and trace en allerlei extra functies op je app (Sparta Smart Connectiviteit). En voor nog eens 3 euro per maand is je fiets ook verzekerd bij ENRA.
E-bikes gaan normaliter niet harder dan 45 km/u. De revolutionaire fiets, met de naam Swind EB-01, wordt aangedreven door een 15 kW/20 pk sterke elektromotor en met opgeladen batterijen kan hij 130 kilometer ver komen.
Een speedchip kost ergens tussen de 100 en 200 euro. Opvoeren via de software kost wat je fietsenmaker ervoor vraagt (mits hij hier aan mee wil werken). Opvoeren via het display kost uiteraard niks maar dit is niet mogelijk bij alle fietsen. Welke E-Bike kun je opvoeren?
De elektrische fiets Super 73 is een hit in Amerika. De e-bike met dikke banden voelt als een lowrider motor. Met een volle accu kan je 70 kilometer rijden en de maximumsnelheid van 25 kilometer per uur haal je al binnen een paar seconden.
Een voorwiel is de beste keuze wanneer je wat minder budget hebt of op zoek bent naar een lichtere e-bike. Ook mensen die moeite hebben om vanuit stilstand op te trekken, hebben baat bij een voorwielmotor. Dankzij de rotatiesensoren hoef je maar relatief weinig kracht te leveren om de motor te activeren.
Stella e-bikes zijn voorzien van gerenommeerde Bosch- en Shimano Steps-middenmotoren en onze eigen Stella Eleon-voorwielmotor. Bij een fiets met een voorwielmotor is de motor in de naaf van het voorwiel geplaatst. Deze naaf is dan ook dikker dan bij een gewone fiets.
Het trapsysteem van uw fiets is bij aankoop gekalibreerd (afgestemd met de motor van uw fiets) zodat u ook met ondersteuning natuurlijk fietst. Dit systeem kan ontregeld raken bij gebruik van de elektrische fiets. Het is daarom verstandig om via het display van uw fiets regelmatig zelf een kalibratie uit te voeren.
Display. Het display is bevestigd op het stuur. Hierop kun je in één oogopslag zien in welke ondersteuningsstand je fietst, wat je snelheid is en hoeveel kilometers je al hebt gereden. Je hebt alles binnen handbereik, want de bedieningsknoppen zitten aan het handvat.
Dat lijkt ook logisch aangezien er steeds meer en duurdere e-bikes op de markt komen. En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
In absolute cijfers worden er inmiddels zo'n 22.593 aangiften per jaar gedaan van een gestolen elektrische fiets. En helaas lijkt de criminaliteit alleen maar toe te nemen. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat.
#1 Doe intensieve intervaltrainingen
Het is taai, maar wel de beste tip. Een heel effectieve manier om sneller te worden, is door intervaltrainingen te doen. Je hebt intensieve en extensieve intervaltrainingen. Bij intensieve intervaltrainingen trek je explosieve sprintjes.
Dit kun je doen door blokken van een paar minuten met een trapfrequentie van 70-80 rpm te doen. Tijdens deze blokken blijft je hartslag of vermogen onder je omslagpunt. Deze intensiteit van deze blokken kun je langzaam opbouwen.
Zo moet deze bijvoorbeeld beschikken over een bel. Volgens de wet kun je een boete krijgen van € 35 als je geen bel hebt of als deze stuk is.
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.
U kan uiteraard ook een fietsboete riskeren. Hoeveel bedraagt de boete door rood fietsen? 100 euro!