Sinds november 2020 geldt binnen Amsterdam een groene milieuzone voor personenauto's met een dieselmotor. Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer.
Milieuzone Amsterdam: de regels
De milieuzone in Amsterdam geldt voor dieselbestelauto's met een bouwjaar van voor 1 januari 2000. Brommers en scooters van voor 2011 worden geweerd in de gehele bebouwde kom. Dieseltaxi's (van 2008 en ouder) en dieselautobussen (van 2004 en ouder) worden in de stad geweerd.
Vanaf 1 januari 2022 is de milieuzone aangescherpt. Dieselvrachtauto's en dieselautobussen hebben alleen toegang met emissieklasse 6 en hoger. Bekijk in bovenstaande kentekenchecker of u de milieuzone van Amsterdam mag inrijden en vraag een ontheffing aan.
Oude dieselauto's mogen met ingang van vandaag Amsterdam niet meer in. Er geldt een nieuwe milieuzone in het gebied binnen de ring A10. Het verbod geldt voor vervuilende personen- en bestelauto's die vóór 2006 zijn gemaakt. Op de ringweg zelf mogen de oude diesels nog wel rijden.
Voor auto's die op diesel rijden en jonger zijn dan 40 jaar gelden de nieuwe verkeersregels voor milieuzones. Afhankelijk van de hoeveelheid schadelijke uitstoot van het voertuig (de emissieklasse) mogen zij wel of niet een milieuzone inrijden.
Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
De boete is € 100,-. Deze boete wordt opgelegd door het CJIB. Er komen administratiekosten bij.
Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
Rijdt u een milieuzone in waar u niet in mag met uw voertuig, dan volgt er een boete. Voor personen- en bestelauto's en autobussen is deze boete €100,-. Daar komen nog administratiekosten bij. Vrachtauto's betalen €250,-.
De milieuzone is sinds 1 april 2021 strenger voor personen- en bestelauto's op diesel. Dieselauto's mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Hiervoor was dat emissieklasse 3 of hoger. De strengere milieuzone is een van de maatregelen om de luchtkwaliteit in de stad verder te verbeteren.
Laag verbruik
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Gemeentes hebben twee opties in 2020: alle diesels met Euroklasse 3 en hoger (pakweg 20 jaar oud) worden toegelaten, of alle dieselvoertuigen met Euroklasse 4 en hoger (pakweg 15 jaar oud). Vanaf 2025 wordt het systeem één euroklasse opgeschoven.
Dieselwagens moeten minstens beschikken over Euronorm 5. Deze wagens kwamen een tiental jaar geleden op de markt. De nieuwe toelatingsvoorwaarden gelden vanaf 1 januari 2020 voor een periode van 5 jaar.
Toegang alleen voor dieselauto's met emissieklasse 4 en hoger. Sinds 1 maart 2021 worden weer boetes uitgeschreven na een gewenningsperiode vanwege invoering van de milieuzone voor personenauto's op 1 november 2020.
Vanaf 2022 wordt het verbod uitgebreid naar euro 4-voertuigen en vanaf 2025 naar euro 5-voertuigen.
Dieselauto's worden steeds duurder
En dan is een dieselauto nog eens extra complex door de aanwezige roetfilters en katalysatoren, die de uitstoot van schadelijke emissies moeten beperken. Eigenaren van oudere dieselauto's betalen daarnaast meer wegenbelasting en sinds 2020 elk kwartaal een fijnstoftoeslag.
Alle dieselvoertuigen van vóór 2005 mogen vanaf november 2020 Amsterdam niet meer in. Vanaf dat moment is een nieuwe milieuzone van kracht binnen de ring A10. De milieuzone geldt voor zowel personenauto's als bedrijfswagens.
Er zijn geen speciale Umweltplakette-eenheden, maar wel controleren verkeersagenten op de aanwezigheid van een milieusticker. Dit gebeurt vooral bij geparkeerd staande auto's. Moet je slechts een klein stukje door de Umweltzone rijden en verlaat je deze weer zonder te stoppen, dan is het risico dus nog te overzien.
Dit is de zesde en nieuwste euro emissienorm welke werd geïntroduceerd in September 2015. Voor dieselauto's is het toegestane NOx niveau verlaagd van 0,18 g/km bij de Euro 5 norm naar 0,08 g/km. Deze maatregel is genomen na studies die resulteerde dat deze emissies in verband staan met ademhalingsproblemen.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Voor wie en waar. Sinds november 2020 geldt binnen Amsterdam een groene milieuzone voor personenauto's met een dieselmotor. Personenauto's met een dieselmotor mogen alleen de milieuzone in als ze emissieklasse 4 of hoger hebben. Personenauto's met een dieselmotor en een emissieklasse 3 of lager hebben geen toegang meer ...
Daarnaast is de afschrijving van de diesel het laagst, aangezien een groter deel van de afschrijving al voor (de tweedehands) aanschaf plaats heeft gevonden. Daarmee is deze diesel bij 30.000 kilometer per jaar zo'n 40 euro per maand goedkoper dan de benzine.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Zo kunnen in Brussel, Antwerpen en Gent wagens die normaal gezien verboden zijn tot maximaal acht keer per jaar de stad in als de bestuurders een dagpas kopen van € 35. In Antwerpen en Gent kunnen vanaf 1 januari 2020 ook geen dieselwagens met norm Euro 4 de stad meer in, tenzij ze een bijdrage betalen.
Met oude diesels bedoelen we dus auto's die meer vervuilende fijnstof uitstoten. Met de fijnstof die word uitgestoten, bepalen we dus wat een diesel 'oud' maakt. De vuistregel is dat een 'oude' diesel meer uitstoot dan een 'moderne' diesel.