Een geboorteakte is het schriftelijke bewijs van inschrijving van uw geboorte in de burgerlijke stand. U kunt de akte aanvragen als Nederlands afschrift of meertalig (internationaal) uittreksel.U vraagt deze aan bij de gemeente waar u bent geboren.
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u inmiddels niet meer in die gemeente woont. Voor het aanvragen, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
Procedure voor het verkrijgen: De procedure voor het verkrijgen van een geboorteakte is afhankelijk van de gemeente waar de geboorte is geregistreerd. Als de gegevens van de gemeente zijn opgenomen in RENIEC, dan kan het document worden aangevraagd bij elk RENIEC-kantoor .
De geldigheidsduur van een buitenlandse akte (geboorte, huwelijk, overlijden) is voor de meeste landen 6 maanden.
Het verschil tussen een uittreksel en een afschrift is dat op een afschrift alle gegevens van de akte uit de burgerlijke stand staan vermeld en op een uittreksel een deel van de gegevens staan.
De gemeente behandelt uw aanvraag binnen 10 werkdagen. Daarna wordt de akte per post opgestuurd. Houd er rekening mee dat de post er ook een paar dagen over kan doen, voordat u de akte ontvangt.
U vraagt het uittreksel online aan. U krijgt het uittreksel binnen 5 werkdagen via de post. Het uittreksel kost € 17,10.
Kosten. € 17,10 exclusief portokosten. Na uw aanvraag krijgt u een rekening per e-mail.
Aanvragen bij een Stadsloket of per post
U kunt langskomen bij een Stadsloket naar keuze. Het is niet mogelijk om hiervoor een afspraak te maken. U moet een geldig identiteitsbewijs laten zien. Bijvoorbeeld een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
Voor een internationaal uittreksel betaalt u geen extra kosten.
U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken. Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen: via het e-loket van uw gemeente.
Je moet al een aantal jaar legaal in het land wonen, belasting betalen, Spaans kunnen spreken, enzovoort. Zodra je een Peruaans staatsburger bent, kun je je DNI-kaart regelen via een overheids-RENIEC-kantoor bij jou in de buurt .
Waarvoor heb ik een geboorteakte nodig? U heeft onder andere een geboorteakte nodig wanneer u een Nederlands paspoort of Nederlandse ID-kaart aanvraagt voor uw kind.
Vraag een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) aan bij de gemeente. Aanvragen kan online via DigiD.
Wilt u een afschrift van een overlijdensakte opvragen in het buitenland? De Nederlandse ambassade of het consulaat ter plaatse kan u daarbij adviseren. U moet documenten uit bepaalde landen eerst laten legaliseren. Daarmee laat u zien dat het document is afgegeven door de juiste organisatie.
Wij versturen het uittreksel na uw online aanvraag binnen 5 werkdagen per post. Hebt u het uittreksel sneller nodig? Maak dan een afspraak voor de balie.
Een uittreksel uit het bevolkingsregister (de Basisregistratie Personen) heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel een datum op. Meestal mag een uittreksel maar 3 of 6 maanden oud zijn voor de organisatie die erom vraagt. U vraagt dit na bij de organisatie die het uittreksel van u wil hebben.
Wilt u uw eigen persoonsgegevens of die van uw minderjarige kinderen zien? Dan kunt u op MijnOverheid.nl onder 'Persoonlijke gegevens' zien hoe u geregistreerd staat in de BRP. U kunt dit ook voor uw kinderen zien. Daarvoor moet u zich eerst aanmelden met een DigiD.
Een internationaal uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) is een verklaring over uw inschrijving in de basisadministratie van de gemeente. U kunt dit uittreksel gebruiken voor instanties in het buitenland.
U vraagt dit aan bij de gemeente waar u geboren bent . U krijgt dan een kopie of een meertalig (internationaal) uittreksel van de akte. De originele akte blijft eigendom van de gemeente.
Buitenlandse geboorteakte in Nederland gebruiken
Wanneer u in het buitenland aangifte van geboorte doet, krijgt u een geboorteakte mee. Soms moet u deze buitenlandse akte laten legaliseren om hem in Nederland te gebruiken. Of u de akte moet laten legaliseren, hangt af van het land waar uw kind geboren is.
Een uittreksel BRP is niet hetzelfde als een uittreksel burgerlijke stand. Een uittreksel burgerlijke stand is een korte versie van een akte uit de burgerlijke stand, bijvoorbeeld een geboorteakte, een huwelijksakte of een overlijdensakte.
Kosten 2025
Een geboorteakte kost € 17,10.
Voor een geboorte, adoptie, huwelijk, echtscheiding, geregistreerd partnerschap of overlijden? Dan kunt u bij de Nederlandse gemeente waar de akte is opgemaakt, een afschrift of uittreksel aanvragen. Om uw afschrift of uittreksel buiten Nederland te gebruiken, is vaak legalisatie nodig.
Als u met spoed een aanvraag nodig heeft, maak dan een afspraak aan de balie. Is er volgens de agenda op korte termijn geen afspraak mogelijk? Bel dan de gemeente.