Om een Duitse auto op je naam over te laten schrijven moet je kunnen aantonen dat je daadwerkelijk in de desbetreffende gemeente staat ingeschreven. Je ontvangt een formulier als je je als bewoner inschrijft bij de gemeente. Vanaf het moment van inschrijving ga je gemeente belastingen betalen.
RDW kosten auto importeren uit Duitsland
Ook aan de RDW-keuring zijn kosten verbonden. De leges bedragen 107,20 euro voor de keuring en daarnaast betaal je 39,50 euro (ex.BTW) voor de tenaamstelling. Deze laatste kosten kunnen variëren maar ze liggen altijd rond het bedrag van 39,50 euro.
En wilt u uw auto met buitenlands kenteken gebruiken voor woon-werkverkeer? Dan mag u gewoon met uw auto in Nederland rijden. Dit komt omdat u een vrijstelling op basis van internationaal recht heeft. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
In Duitsland geeft het begin van een nummerbord aan waar de auto geregistreerd is. Het gaat dan om het district. Binnen een deelstaat (zeg maar de provincies van Duitsland), kunnen meerdere districten zijn. De kentekens in dit land zijn niet gebonden aan het voertuig, maar persoonsgebonden aan de bestuurder.
Kentekenplaten kunt u alleen laten maken bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Op de RDW-locatiewijzer ziet u waar deze in Nederland gevestigd zijn.
U moet voldoen aan een aantal voorwaarden om vrijstelling voor bpm en mrb te krijgen bij kort gebruik. Zo moet het gaan om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken.
Kun je een auto met buitenlands kenteken verzekeren in Nederland? Je kunt geen buitenlandse auto verzekeren in Nederland zolang de auto een buitenlands kenteken heeft. Ben je maar tijdelijk in Nederland, dan is je buitenlandse autoverzekering gewoon geldig.
De informatie die benodigd is voor het vaststellen van de premie, is op het kentekenbewijs van de auto te vinden. De Kfz-Steuer bedraagt voor de meeste auto's tussen €100,- en €300,- op jaarbasis.
Aankoop auto
Op een auto die je van een particulier koopt, betaal je, net zoals in België, geen BTW. De verkoper van de wagen moet je het Farhzeugschein (kentekenbewijs) deel 1 en 2, het onderhoudsboekje, het Duitse keuringsbewijs en gelijkvormigheidsattest van de auto kunnen voorleggen.
Onderhandelen met de Duitse verkoper
In 99% van de gevallen weten wij voor onze klanten minimaal 500,- euro van de prijs af te krijgen maar kortingen van 1000,- 2000,- en zelfs 5000,- euro zijn ons zeker niet vreemd. Bedenk je ook dat dit niet altijd alleen een korting op de prijs hoeft te zijn.
U maakt een online afspraak voor een keuring van de auto bij de RDW. Naar deze keuring neemt u het buitenlands kentekenbewijs en een geldig legitimatiebewijs mee. En zo nodig aanvullende documenten zoals een Certificaat van Overeenstemming (CvO), een buitenlands apk-keuringsrapport of andere voertuigdocumenten.
In Duitsland heet de APK Haupt Untersuchung, ofwel in het kort HU. Die moet er wel op zitten wil je importeren. Je moet de papieren in orde hebben voor een tijdelijk Duits kenteken, voor een eendaags Nederlands kenteken én de auto moet natuurlijk verzekerd zijn.
niet meer dan 95 gram per kilometer: € 0,- per gram (vrijstelling)96 t/m 140 gram per kilometer: € 125,- per gram. 141 t/m 208 gram per kilometer: € 148,- per gram.
Duitse kentekens
In Duitsland kun je aan de lettercode aan het begin van het kenteken zien in welke stad, plaats of gebied de auto geregistreerd staat. Na de code voor de plaats komen bij Duitse auto's een of twee letters en twee tot vier cijfers. Sinds eind 2015 staat soms de letter E achteraan het kenteken.
Stappenplan auto importeren
Een auto kopen in Duitsland is net zo makkelijk als in Nederland. Na het uitkiezen van de auto moet je het transport regelen, de belasting afdragen en de auto goed laten keuren door de RDW. Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag.
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Een auto verzekeren zonder kenteken is niet mogelijk. Je kunt pas officieel een autoverzekering afsluiten als je een kenteken hebt ontvangen van de RDW (Rijksdienst voor Wegverkeer). Ook heb je een meldcode nodig. Op basis van een chassisnummer of model kun je ook geen auto verzekeren.
Wanneer je ontdekt dat de auto uit Duitsland, Belgie of bv. Italie komt, dan kun je in veel gevallen via een chassisnummer check een zogenaamd voertuigrapport opvragen met technische details en (schade + onderhoudshistorie) van een auto. Je kunt dit vergelijken met een Kentekencheck zoals we die in Nederland kennen.
Kosten voor het invoeren van de auto bij de RDW / Douane
Daarvoor dient u, naast eventuele brandstofkosten en rest-BPM (zie hieronder), rekening te houden met de €139,05 kosten voor RDW leges, recycling, tenaamstelling en ca.€39,50 excl.BTW kosten voor de productie van kentekenplaten met opzetletters.
In Nederland rijden met buitenlands kenteken
U mag niet in Nederland rijden met een auto met buitenlands kenteken als u staat ingeschreven in de basisregistratie personen (BRP) in Nederland. U bent verplicht zich in de BRP in te schrijven als u langer dan 4 maanden in Nederland woont.
Weekers wil dat voor auto's met een Oost-Europees kenteken die langdurig in ons land zijn, straks motorrijtuigenbelasting wordt betaald. Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.