Omdat je het product van te voren niet goed kunt beoordelen heb je bij koop op afstand een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd. Binnen de termijn kun je laten weten dat je het product wilt retourneren en je krijgt dan binnen 14 dagen je geld terug, óók de bezorgkosten.
U moet consumenten uitleggen hoe en wanneer het product bij u terugkomt: Vertel of zij het product moeten terugsturen, of dat u het zelf ophaalt. Na het ongedaan maken van de koop hebben zij 14 dagen om het product terug te sturen.
Wat u moet weten. Ook bij een aankoop op afstand hebt u als consument recht op de wettelijke herroepingstermijn van 14 kalenderdagen. De termijn gaat in op de dag na de levering van het goed of het afsluiten van het dienstencontract.
Als u iets per telefoon of online bestelt, koopt u op afstand. U heeft dan recht op 14 dagen bedenktijd.
Sommige websites hebben een online formulier, terwijl andere vereisen dat u ze een e-mail stuurt . Als u de optie krijgt, bel dan het bedrijf voor de snelste en veiligste manier om te annuleren. Als uw bestelling al is verzonden, kan deze worden geclassificeerd als een retourzending en worden er verzendkosten in rekening gebracht.
Koop je een product of dienst op afstand dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat in op de dag nadat je het product hebt ontvangen. Of vanaf het moment dat je de dienst hebt afgesloten.
Bedenktijd bij koop of afstand
Bijvoorbeeld als je koopt via internet, telefonisch of via een bestelbon. Omdat je het product van te voren niet goed kunt beoordelen heb je bij koop op afstand een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Dit wordt ook wel het herroepingsrecht genoemd.
U moet de verkoper binnen 14 dagen na ontvangst laten weten dat u het artikel niet wilt . Nadat u het de verkoper hebt verteld, hebt u nog eens 14 dagen om het artikel daadwerkelijk terug te sturen. U kunt onze sjabloonbrief gebruiken om de verkoper te laten weten dat u annuleert. Bewaar een kopie, zodat u bewijs hebt dat u het hebt verzonden.
Mag een webshop mijn bestelling zomaar annuleren? Nee, dat mag niet zomaar.De webshop moet uw bestelling leveren. Er zijn wel een aantal uitzonderingen, bijvoorbeeld bij overmacht.
Wettelijke bedenktijd
Je kunt dat het product teruggeven en de koop ontbinden. Je laat de verkoper weten dat je het product toch niet wilt of dat je het product niet goed vindt. Wanneer je besluit dat je het product dat je bij hem in de winkel gekocht hebt niet meer wilt hebben en dat je je geld terug wilt.
Koopovereenkomst ontbinden na aanbetaling
Is een aanbetaling gedaan, maar kan de verkoper niet op tijd leveren, dan is het in sommige gevallen mogelijk om de koopovereenkomst te ontbinden. De koper moet de verkoper dan in ieder geval schriftelijk in gebreke stellen.
Tijdens bedenktijd kosteloos afzien van koop
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.
Als een bestelling niet geannuleerd kan worden, kan het zijn dat de bestelling al verpakt is of dat deze al verzonden is. In dat geval kan de bestelling niet geannuleerd worden. Als je het product niet (meer) wenst te ontvangen, kan deze bij ontvangst weer retourgestuurd worden.
Feitelijk is dit een wettelijk bindende overeenkomst tussen de koper en de verkoper. Teken je een koopovereenkomst, dan ga je dus akkoord om het product te kopen terwijl de verkoper akkoord gaat om het product te leveren.
Voor aankopen in de winkel geldt geen bedenktermijn. Je kunt alleen van de koopovereenkomst af als de verkoper daarmee akkoord gaat. Sommige verkopers bieden de mogelijkheid om onder bepaalde voorwaarden de koopovereenkomst achteraf te annuleren. Bijvoorbeeld als het product ongebruikt en onbeschadigd is.
Als u een product of een dienst koopt in een winkel, kunt u er in principe helemaal niet meer onderuit. Wettelijk gezien hebt u geen herroepingsrecht. Ook al zijn ze niet wettelijk verplicht, voorzien sommige verkopers toch de mogelijkheid om een artikel te ruilen of om de terugbetaling ervan te vragen.
Dé hamvraag: mag een bedrijf een bestelling annuleren? Kort gezegd: nee. In tegenstelling tot een particulier die vaak 14 dagen herroepingsrecht heeft, is dat herroepingsrecht voor professionele klanten niet van toepassing. De verkoop is bindend en ze moeten de factuur altijd betalen.
Zowel voor als na het akkoord van de klant, mag je de voorwaarden nog wijzigen of het aanbod intrekken.Dit moet wel gelijk nadat de klant het aanbod heeft geaccepteerd. Geef wel altijd een reden op waarom je een offerte intrekt.
Om de koopovereenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper. Daarin schrijft u dat u de overeenkomst wilt ontbinden en waarom. Gebruik een van onze voorbeeldbrieven: Voorbeeldbrief - Ongedaan maken koopovereenkomst product.
De wettelijke bedenktijd
Jullie mogen dan het koopcontract zonder redenen ontbinden. Hierbij geldt dat minimaal twee van de drie dagen werkdagen moeten zijn. Als jullie tijdens de wettelijke bedenktijd van de koop af willen zien, kunnen jullie de verkoper op de hoogte stellen middels een e-mail of aangetekende brief.
Herroepingstermijn. Je dient de consument te informeren over de herroepingstermijn. De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij of zij af wil zien van de koop.
Een overschrijving kan je niet annuleren, hoe snel je er ook bij bent. Betaald is betaald. Zelfs een betaling in het kader van een doorlopende opdracht is onomkeerbaar. Enkel wanneer de fout bij de thuisbankmodule en dus buiten jezelf ligt, kan je je bank vragen om het per vergissing overgemaakte geld te recupereren.
Bedenktijd. Bij een consumentenkoop heeft een consument een wettelijke bedenktijd van 14 dagen bij aankopen die op afstand worden gedaan. Dit betekent dat een product dus niet fysiek in een winkel wordt gekocht. Consumenten die een aankoop online of telefonisch doen, kunnen bijna altijd een beroep doen op de bedenktijd ...
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen.