Als erfgenaam heb je dus recht op inzage en/of afschrift van de hele administratie van erflater. Indien één van de andere erfgenamen over die administratie beschikt, betekent dat dus dat je van die andere erfgenaam kunt verlangen dat hij die inzage of dat afschrift ervan aan je verstrekt.
Nadat u het overlijden heeft gemeld bij de bank, informeert de bank u over de verdere afhandeling. Meestal geeft u een van de erfgenamen een volmacht om de bankzaken te regelen.
In een testament staat wie de erfgenamen van de overledene zijn. Als u wilt weten of een overledene een testament heeft gemaakt en waar dat is, kunt u of kan uw notaris contact opnemen met het Centraal Testamentenregister (CTR).
Bankrekeningen kunnen 'slapend' worden doordat rekeninghouders overlijden, verhuizen of de rekening simpelweg vergeten. Volgens de wet vervalt het saldo van een slapende rekening - waarvan de rekeninghouder onvindbaar is - na 20 jaar aan de bank. Banken doen geen beroep op de verjaringstermijn.
U kunt het boedelregister kosteloos inzien.Dit doet u bij de rechtbank van de laatste woonplaats van de overledene.
Heeft u de erfenis aanvaard, dan moet de erfenis vervolgens worden afgewikkeld en verdeeld. U kunt dan als erfgenaam te maken krijgen met een notaris, een executeur of een bewindvoerder. Als er geen erfgenamen (bekend) zijn, kan de overheid de afwikkeling op zich nemen.
Ben je niet zeker van de omvang van de schulden in de nalatenschap, dan aanvaard je best de nalatenschap onder voorrecht van boedelbeschrijving. De notaris zal een inventaris opmaken van al het actief (inkomsten) en passief (schulden) van de nalatenschap. Zo weet je waar je aan toe bent.
Dat komt omdat bedrijven een eventuele schuld tot vijf jaar na het overlijden kunnen claimen bij de erfgenamen. Ook andere relevante documenten, zoals bankdocumenten, arbeidscontracten en loonstrookjes, houd je best minstens vijf jaar bij.
Was jij of bij leven van de rekeninghouder gemachtigd voor toegang tot de rekeningen? De machtiging vervalt na overlijden.Dat betekent dat je geen geld op kunt nemen.
Een executeur behoort een erfenis af te handelen binnen een termijn van 18 maanden.
Een erfgenaam heeft op grond van artikel 4:190 BW drie keuzemogelijkheden: hij kan de nalatenschap zuiver aanvaarden, beneficiair aanvaarden (onder voorrecht van boedelbeschrijving) of verwerpen.
Nee, bij de verdeling van een nalatenschap is in beginsel geen notaris nodig.
Als iemand voor een betaalrekening gemachtigd is, mag hij alleen handelingen doen voor de producten die bij die rekening horen. Bijvoorbeeld geld overmaken naar de bijbehorende spaarrekening, een rekening betalen en geld pinnen bij de geldautomaat. De gemachtigde mag geen producten wijzigen of nieuwe aanvragen.
Wanneer deblokkeert de bank? Zodra de bank officieel op de hoogte is wie de wettige erfgenamen van de overledene zijn, worden de rekeningen gedeblokkeerd.
Waarom heb ik een verklaring van erfrecht nodig? Het is belangrijk dat het geld van een overleden persoon terechtkomt bij de juiste personen: de mensen die er recht op hebben. Met een verklaring van erfrecht weten banken zeker dat dat gebeurt. En dat wij als bank met de juiste persoon handelen.
Als u iemand wilt machtigen die na overlijden (een executeur) de bankzaken kan regelen dan zal dit vastgelegd moeten worden in een testament. Deze persoon kan geen bankzaken vóór het overlijden regelen. Om toegang tot de bankrekening te krijgen heeft de executeur een verklaring van executele nodig.
De bank blokkeert de toegang tot alle bankzaken van degene die is overleden. Denk aan rekeningen, betaalpassen en creditcards. Ook de toegang tot online bankieren wordt geblokkeerd. Open blijven alleen gezamenlijke rekeningen, zoals en/of-betaalrekeningen en gezamenlijke spaarrekeningen.
Met een machtiging geeft u iemand toegang tot uw bankrekening. De gemachtigde kan daarmee een aantal bankzaken namens u regelen. De gemachtigde mag bijvoorbeeld namens u geld overboeken en uw bij- en afschrijvingen checken. U bent als rekeninghouder de volmachtgever.
Geen bewaarplicht voor particulieren
Particulieren hoeven hun administratieve gegevens (zoals bankafschriften en loonstrookjes) niet verplicht te bewaren. Maar de Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het verstandig om uw administratie in ieder geval 5 jaar te bewaren.
Het gaat om loonfiches, boekhouding, facturen, attesten en bankdocumenten. Kopieën van die documenten moet je ook minstens zeven jaar bijhouden. Van facturen wordt doorgaans aangeraden om ze tien jaar bij te houden.
Ja, de regel is dat lopende rekeningen ook na overlijden doorlopen. Een automatische incasso blijft dus ook doorlopen. De erfgenamen moeten zorgen voor de lopende rekeningen die er zijn voor en na overlijden. Abonnementen en schulden stoppen dus niet automatisch bij overlijden.
Schulden overledene opvragen
Om erachter te komen of de overledene (grote) schulden had, kunt u een uittreksel van het Bureau Krediet Registratie (BKR) opvragen bij de bank van de overledene. De bank zal u vragen om een verklaring van erfrecht, alvorens u inzicht in deze gegevens te bieden.
In het erfrecht geldt als hoofdregel dat alle schulden en plichten uit vermogensrechtelijke betrekkingen van de erflater ongewijzigd op de erfgenamen overgaan. Er gaat dus in beginsel geen schuld teniet.
Indien er minder schuld is dan vermogen, erft u een positieve nalatenschap en derhalve ook de schulden. Het is gebruikelijk dat de schulden van de overledene direct na overlijden voldaan worden. Indien de overledene geen partner dan wel kinderen heeft zal de erfenis van rechtswege over gaan op andere familieleden.