Een factuur sturen als particulier zonder kvk mag dus niet, in de plaats daarvan kan je een kwitantie maken. Een kwitantie is een document dat ondertekent is door de particulier, die daarmee verklaart dat het bedrijf de betaling heeft voldaan en de goederen of diensten ontvangen heeft.
Een factuur sturen als particulier mag niet, maar je mag gelukkig wel een kwitantie maken en dat is erg makkelijk. Jij, als particulier, ondertekent deze kwitantie en verklaart daarmee dat het betreffende bedrijf – jouw klant – de betaling heeft voldaan en de producten of diensten ontvangen heeft.
Met een machtiging geeft de rekeninghouder (volmachtgever) een ander (de gemachtigde) toestemming om een deel van zijn bankzaken te kunnen regelen. De rekeninghouder blijft wel zelf verantwoordelijk voor zijn rekening.
Wanneer u niet akkoord gaat met het gefactureerde bedrag, is het in uw belang om de factuur per aangetekend schrijven te betwisten. Bij de betaling is een onderscheid te maken tussen het niet-betwiste gedeelte en het betwiste gedeelte. De redenen van betwisting moeten voldoende gegrond en gemotiveerd zijn.
Op een gespecificeerde rekening staan alle kosten apart beschreven. U hebt recht op een gespecificeerde rekening als u de ondernemer per uur betaalt, plus de gebruikte materialen. Sprak u een vaste prijs af voor het werk? Dan hebt u geen recht op een gespecificeerde rekening.
Je meldt in het algemene protest dat je kortelings het protest zal toelichten na grondige analyse van de factuur. Doe dit dan ook binnen korte termijn. Het protest moet alleszins duidelijk, gemotiveerd en niet- dubbelzinnig zijn. De factuur die je protesteert moet met haar kenmerk en datum worden vermeld.
Stuurt u geen factuur, dan kan die verjaren. De klant hoeft dan vaak niet meer te betalen. Een factuur verjaart: 5 jaar nadat de voorgeschreven betalingstermijn voorbij is.
Op grond van de wet verjaart een vordering 5 jaar (artikel 3:307 BW) nadat deze opeisbaar is geworden. Verstuurt u alsnog een factuur binnen deze periode van 5 jaar nadat u uw prestatie / of goederen heeft geleverd, dan is er niets aan de hand en kan nakoming in en buiten rechte worden gevorderd.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Iemand machtigen om bankzaken te beheren. Heb je hulp nodig van een familielid, partner of iemand anders bij het regelen van je bankzaken? Met een bankvolmacht geef je iemand toestemming om bij- en afschrijvingen van je rekening te bekijken, geld over te maken of een incasso terug te boeken.
Iemand toegang geven tot uw bankzaken
Met een machtiging geeft u iemand toegang tot uw bankrekening. De gemachtigde kan daarmee een aantal bankzaken namens u regelen. De gemachtigde mag bijvoorbeeld namens u geld overboeken en uw bij- en afschrijvingen checken. U bent als rekeninghouder de volmachtgever.
Met een volmacht geef je iemand toegang tot je bankrekeningen of je verzekeringen. Zo kan die volmachthebber de gegevens raadplegen en/of verrichtingen doen.
Een factuur is een ander woord voor rekening, of nota. Je kunt als particulier dus een rekening sturen als je iets verkoopt. Bij bedrijven zijn de facturen onderdeel van de boekhouding en de belastingdienst heeft daarvoor regels opgesteld.
Kies je ervoor om je niet in te schrijven bij de KvK terwijl je wel aan de 3 criteria voor het ondernemerschap voldoet? Dan kan dit gevolgen hebben. Het maximumbedrag voor inkomsten uit overige werk is € 8.750,- (laatste update in 2021). Meer bijverdienen naast dit bedrag mag, mits je je inschrijft als ondernemer.
Als particulier heb je geen bedrijfsnaam en KvK nummer, hierdoor worden facturen van particulieren of privé personen als ongeldig gezien door de belastingdienst. Een factuur sturen zonder KvK inschrijving heeft dus geen enkel nut.
Voor particulieren hoef je normaal gezien geen factuur uit te schrijven. Daar zijn enkele uitzonderingen op: de verkoop en herstellingen van auto's (of onderdelen ervan), diensten rond verhuizing of meubelbewaring, en de verkoop van gebouwen en werken eraan. Eigenlijk is basiskennis over factureren altijd een must.
Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar. Verkoop je een product aan een consument, dan verjaart de factuur al na twee jaar.
Op elke factuur die u krijgt moeten de volgende gegevens staan: de naam en het adres van de leverancier. het btw-identificatienummer van de leverancier. uw naam en adres.
Zolang alles op de factuur staat mag je ze zelf maken en hierop zelfs de btw-aangifte baseren. Daarna moet je ze verplicht bewaren voor je administratie. Je mag zelf de factuur maken maar zorg wel dat deze aan alle regels voldoet. Met bijna elk boekhoudprogramma kun je professionele facturen maken en versturen.
Kan je dan een factuur sturen? Nee, je maakt dan een kwitantie. De belastingdienst ziet een factuur als een document dat een bedrijf alleen kan versturen. Er zijn namelijk een aantal eisen aan een factuur, deze moet bijvoorbeeld een BTW nummer en KVK nummer vermelden.
U moet als leverancier dan zelf een factuur uitreiken, tenzij u het met uw afnemer eens wordt over een verbeterde factuur. De factuur voldoet aan alle wettelijke regels. U bent als leverancier verantwoordelijk voor de betaling van de btw aan ons, ook als dat bedrag te hoog is.
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of de algemene voorwaarden.
Sinds 1 juli 2012 zijn er een aantal nieuwe eisen waar een herinnering of aanmaning aan moet voldoen. Consumenten moeten na het verstrijken van een betalingstermijn minimaal één schriftelijke aanmaning hebben ontvangen en minimaal 14 dagen de tijd krijgen om de factuur alsnog te betalen.