Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Op het moment dat u ervoor kiest om uw eigen laadpaal te verhuren, komt deze automatisch op de lijst met openbare laadstations te staan. Dit betekent dat iedereen kan zien dat uw laadpaal openbaar is en ook iedereen van dit laadstation gebruik kan gaan maken.
In principe kunt u uw elektrische auto bij elk openbaar oplaadpunt voor elektrische auto's opladen, mits u de beschikking heeft over een laadpas. Laadpassen kunt u bij veel aanbieders aanvragen, gratis of tegen een kleine vergoeding.
Als je een eigen (private) laadpaal (of wallbox, indien hij niet op een paal staat maar aan de muur is gemonteerd) hebt, dan heb je daarvoor geen abonnement nodig. Voor een publieke laadpaal is dit doorgaans wel nodig. Bij zo'n abonnement hoort een laadpas en met dat pasje identificeer je je bij een laadpaal.
Iedereen kan een verzoek indienen voor een openbaar laadpunt in de buurt van de woning. De aanvraag moet voldoen aan een aantal regels. Het moet bijvoorbeeld gaan om een openbare parkeergelegenheid en de laadpaal moet voor openbaar gebruik zijn.
Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak. De gemeente is dus automatisch formeel eigenaar van de laadpaal.
Hoelang dat precies duurt, verschilt per laadpaal en is ook afhankelijk van het soort elektrische auto dat je hebt. Maar of je nu bij een gewone openbare laadpaal laadt of bij een snellader, je staat toch minimaal vijftien minuten aan een laadpaal.
Bij sommige laadpunten kun je ook een elektrische auto opladen zonder laadpas als deze voorzien is van een QR-code. Bij Shell Recharge is dit ook het geval. Scan de QR-code op de laadpaal met je camera op je smartphone, vul je creditcardgegevens en start met opladen.
Zo communiceren publieke laadpalen met het backoffice over wie er wil laden (abonnementhouder), hoeveel kilowattuur er geladen wordt, wat de rekening daarvoor is en nog meer. Daarvoor wordt OCPP gebruikt, de in Nederland bij ElaadNL begonnen maar ondertussen wereldwijd geaccepteerde.
In de app ANWB Onderweg vind je alle openbare laadpalen voor je elektrische auto. De app laat meteen zien of de laadpaal in gebruik of vrij is. Ook kun je zoeken naar laadstations van specifieke aanbieders.
Je betaalt per laadsessie bij een openbaar laadpunt een bedrag van € 0,31 en de verdere kosten van de laadsessie (altijd € 0,39 per kWh in Nederland). Je betaalt daarnaast eenmalig € 1,95 aan verzendkosten bij bestelling van de laadpas.
Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen. Vervolgens betaalt u voor het aantal kWh dat u afneemt. Sommige aanbieders vragen daarnaast ook nog abonnementskosten.
Vergoeden kosten thuisladen
Directe verrekening van de elektriciteitskosten via een slimme laadpaal: de kosten worden vanuit de elektriciteitsleverancier vergoed aan medewerker. Als werkgever word je via de brandstofkaart belast voor de stroomkosten van de laadpaal.
De meeste huizen in Nederland hebben een 3 fase, 25 ampère aansluiting en kunnen een 11 kW laadpaal dus wel aan. Denk erom dat er een nieuwe groep geïnstalleerd moet worden in je meterkast, dus kijk ook of er nog ruimte over is of dat je een nieuwe meterkast nodig hebt.
Als particulier mag u zonder enige restrictie een elektrische laadpaal plaatsen op eigen terrein. In dat geval heeft u dus een koophuis en eigen grond. Heeft u die mogelijkheid niet en heeft u dus bijvoorbeeld geen eigen inrit of huurt u een woning?
Opladen aan een openbare laadpaal
Die tarieven verschillen per laadpaal en per aanbieder, maar bij de meeste laadpalen betaal je tussen de € 0,30 en € 0,60 per kWh. Handig om te weten: voor een volle accu van 50 kWh en met een stroomtarief van € 0,40 betaal je dus 50 x € 0,40 = € 20.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
De goedkopere laadpassen zonder abonnement zijn vooral de E-Flux laadpas, ENGIE laadpas & Maingau. De laatste is vooral voordelig voor snelladen in het buitenland. Laad je veel op en ben je al klant bij Vandebron? Dan kan de Vandebron laadpas voordelig zijn wegens hun klantkorting.
Plugsurfing is dé app voor EV-rijders. De unieke laadpas en de gratis Plugsurfing-app geeft je namelijk toegang tot Europa's grootste en meest up-to-date netwerk van laadpalen voor elektrische auto's. Zo zoek en navigeer je naar meer dan 200.000 auto-laadpunten in heel Europa!
Moet ik bij een oplaadpunt voor elektrische auto's ook betalen voor het parkeren? Ja, u moet een parkeervergunning hebben of betalen voor het parkeren. Bekijk Elektrische oplaadpunten gebruiken. Daar leest u hoe u een oplaadpunt gebruikt, waar de laadpunten zijn en wat het kost om uw voertuig op te laden.
Laadpaalkleven is niet langer strafbaar. Als de stekker in de auto zit en er is parkeergeld betaald, kan de eigenaar geen boete meer krijgen voor illegaal parkeren.
Mag je met een gewone auto parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen mag je met een gewone, niet-elektrische auto's niet parkeren op een parkeerplek met een laadpaal. Doe je dit toch? Dan riskeer je een boete van €90.