Iedereen kan je betalen. Het werkt met alle Nederlandse banken. Als je klant betaalt, staat het geld direct op je rekening, ook als je klant een andere bank heeft. Je klant gebruikt altijd het juiste rekeningnummer en factuurnummer.
Er is volgens de bank geen limiet aan het aantal mensen waarmee een bedrag is te delen. Ook het gebruik van normale betaalverzoeken neemt nog steeds snel toe.
Via de app maakt die persoon een betaalverzoek, ook wel een tikkie genoemd, voor het juiste bedrag. Dit verzoek wordt vervolgens via WhatsApp of sms verstuurd naar de mensen die nog moeten betalen. Vooral jongeren zeggen na het afrekenen vaak tegen elkaar: 'Ik stuur je een tikkie'.
Betaalt u via een mobiel betaalverzoek van de verkoper, controleer dan goed het bedrag en de naam van de ontvanger voordat u de betaling goedkeurt bij uw eigen bank. Weiger de betaling wanneer de naam van de ontvanger van uw betaling niet overeenkomt met de naam van de verkoper op het handelsplatform.
Een bijschrijving op een ING rekening vindt op dezelfde dag plaats.Een bijschrijving op een niet-ING rekening vindt plaats op de eerstvolgende werkdag. Voor salaris verzamelbetalingen (SALA) geldt dat deze alleen op werkdagen verwerkt worden.
Wat is het verschil tussen een Tikkie en een gewoon betaalverzoek. Het enige verschil is dat Tikkie een algemene en makkelijk toegankelijke app is, maar je kunt net zo goed de optie ''Betaalverzoek'' in je bankapp gebruiken.
Betaalverzoek maken
Vul het bedrag en omschrijving in. Kies om het Betaalverzoek te delen via de e-mail of kopieer de link. Deze betaallink is tot 30 dagen geldig.
Iedereen met een Nederlandse betaalrekening én een Nederlands, Belgisch of Duits mobiel nummer kan Tikkie gebruiken. Het maakt niet uit bij welke bank je zit. Je vrienden betalen altijd eenvoudig via hun eigen bank en iDEAL. Dit moet wel een Nederlandse bank zijn.
Kosten betaalverzoek
Het versturen en ontvangen van een betaalverzoek is kosteloos. Je betaalt wel de standaard kosten voor het bijschrijven van een Eurobetaling (€ 0,15) op je zakelijke rekening.
Tikkie is een gratis app waarmee je betaalverzoeken verstuurt naar vrienden, familie of bekenden. Handig als je een etentje hebt voorgeschoten of geld inzamelt voor een cadeau voor een collega. Als je mobiel bankiert is even geld overmaken naar iemand die heeft voorgeschoten net zo makkelijk.
Het werkt heel simpel. Je maakt in de app van ING een betaalverzoek aan, vult het bedrag in dat je mensen wilt laten betalen en stuurt hen een linkje. Dat kan onder andere via WhatsApp, Facebook of e-mail. Via de link komen de mensen op een iDeal-pagina, waar ze het gevraagde bedrag automatisch naar jou overmaken.
Dan is de afzender vaak een e-mailadres dat lijkt op dat van jouw leverancier, maar net iets anders is. Het gaat dan vooral om het gedeelte van het e-mail adres dat achter '@' staat. Het rekeningnummer dat op de factuur of het betaalverzoek staat is anders dan je gewend bent.
2. Verzoek kan één keer betaald worden. Wanneer je bij het aanmaken van de link deze optie selecteert kies je ervoor dat jouw link één keer gebruikt kan worden om het bedrag te ontvangen.
Hoe installeer ik Tikkie? Tikkie is een gratis app voor zowel de iPhone als voor Android-toestellen. U kunt de app vinden in de App store of Google Play Store en vanaf daar downloaden. Uw vrienden en familie hoeven de Tikkie app niet geïnstalleerd te hebben om geld aan u te betalen.
Als je verzoek tot de Tikkie Terug correct is, staat het geld binnen 5 seconden op je rekening. In enkele uitzonderlijke gevallen kan dit 1 werkdag duren. Tikkie gebruikt hiervoor het IBAN dat je hebt opgegeven bij je registratie voor de Tikkie app. Wil je het geld op een ander IBAN ontvangen?
Geld ontvangen uit het buitenland
Als u geld uit het buitenland wilt ontvangen op uw Betaalrekening, geeft u de BIC van de ING (INGBNL2A) en uw IBAN aan de betaler. Uw IBAN staat in internetbankieren. Log in op Mijn ING en klik bij 'Alles in Mijn ING' onder 'Betalen' op 'Mijn IBAN en BIC'.
Overboekingen buiten het SEPA-gebied
Het duurt meestal 3 tot 10 werkdagen. De duur is afhankelijk van de bank van de ontvanger. Vul je de Bank Identifier Code (BIC) van de bank van de ontvanger in, dan duurt het meestal 3 werkdagen.
Verreweg de meeste overboekingen binnen het SEPA-gebied worden als Instant Payment verstuurt. Soms niet, dan duurt het wat langer. Bijvoorbeeld wanneer je een overboeking doet in vreemde valuta of naar een bank die niet met Instant Payments werkt. Dan kan het één tot twee werkdagen duren voor het bedrag is overgeboekt.
Hier kunnen verschillende redenen voor zijn; Je hebt je aangemeld als nieuwe gebruiker, deze betaaloptie is alleen mogelijk voor al eerder geregistreerde gebruikers. Je hebt je afgemeld voor Betalen met één klik. Je hebt de tenaamstelling van je rekeningnummer gewijzigd.
De oplichter stuurt je via WhatsApp een betaalverzoek (vaak vermomd als een tikkie-link). Helaas, de link is een phishing link en je wordt naar een nagebouwde betaalomgeving geleid die ontworpen is om jouw betaalgegevens te ontfutselen. De oplichter kan nu inloggen op jouw bankaccount en jou zo geld afhandig maken.
Wat gebeurt er als ik een betaalverzoek van het CJIB niet betaal? Het CJIB stuurt eerst een herinneringsbrief als je de acceptgiro niet binnen zes weken betaalt. Als je na twee weken nog niet betaalt, dan schakelt het CJIB een deurwaarder in die extra kosten in rekening brengt.