De gemeente mag vragen naar bewijsstukken waaruit de feitelijke verblijfplaats blijkt. Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of briefadres.
De aanvraag wordt geweigerd als iemand al een woon- of briefadres heeft, onrechtmatig in Nederland verblijft of als na veel moeite zijn identiteit niet kan worden vastgesteld. Tegen de weigering is bezwaar en beroep mogelijk. Proost: “De belangrijkste weigeringsgrond is dat de aanvrager al een woonadres heeft.
Wanneer betrokkene niet in aanmerking komt voor een briefadres dan wordt er door of namens burgemeester en wethouders een afwijzend besluit genomen. Dit betekent dat aan de aanvrager schriftelijk mededeling wordt gedaan dat hij/zij niet wordt ingeschreven op het gevraagde briefadres.
Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen. Bij een ramp of noodsituatie kunnen hulpdiensten zoals de politie of de brandweer niet vaststellen of u op een bepaald adres woont of niet.
De gemeente mag vragen naar bewijsstukken waaruit de feitelijke verblijfplaats blijkt. Als iemand rechtmatig in Nederland verblijft, dan mag een gemeente niet weigeren om hem of haar in te schrijven op een woon- of briefadres.
Iemand zonder vast woonadres kan een briefadres van een familielid, vriend of kennis gebruiken. De hoofdbewoner moet hiervoor wel toestemming geven. Het geven van een briefadres door de hoofdbewoner heeft geen gevolgen voor zijn of haar uitkeringen en toeslagen.
Voor het verschaffen van een briefadres en voor het doorsturen van de post wordt een bedrag gerekend van € 50,00 per maand om de kantoorkosten te dekken. Voor het bijhouden van een agenda wordt een aanvullend bedrag gerekend van € 25,00 per maand.
Kan je op een briefadres worden geregistreerd als je langer dan 8 maanden uit Nederland vertrekt? Nee. Als je langer dan 8 maanden binnen een jaar buiten Nederland verblijft, kan je niet ingeschreven blijven staan in de Basisregistratie Personen. Ook niet met een briefadres.
Een postadres is een adres waar post kan worden afgeleverd. Als een fysieke locatie geen brievenbus heeft of kan hebben voor postbezorging, kan post niet op dat adres worden afgeleverd. Deze locaties hebben een alternatief postadres, meestal een postbusadres.
Geen financiële gevolgen
Er zijn ook geen gevolgen voor uw bijstandsuitkering, gemeentelijke belastingen, huur- of zorgtoeslag. Een persoon met een briefadres staat wel ingeschreven op uw adres, maar niet als bewoner. Goed om te weten: U mag maximaal 2 personen een briefadres geven op uw adres.
Iedereen die rechtmatig in Nederland verblijft, moet zich inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woon je niet meer op je oude adres of ben je langer dan acht maanden niet in Nederland? Dan word je uitgeschreven uit de BRP. Als je geen vast woonadres hebt, kan een briefadres uitkomst bieden.
Maar wat als je dak- en thuisloos bent en geen vast adres hebt? Sinds 1997 kan je dan een referentieadres aanvragen bij het OCMW. Dat is enkel een administratief adres, de persoon mag er niet verblijven.
Nee. Een postadres is alleen bedoeld om post naar toe te sturen of in ontvangst te kunnen nemen en is dus, in tegenstelling met een briefadres niet geschikt voor je inschrijving in de Basisregistratie Personen.
Het duurt maximaal 8 weken tot u hoort of u een briefadres krijgt. Soms vraagt de gemeente om extra gegevens.
Uit informatie van de belastingdienst blijkt overigens dat het gebruik van een briefadres geen gevolgen heeft voor de toeslagen van de daadwerkelijke bewoners. De belastingdienst ziet het een briefadres dus alleen als een adres waar de correspondentie heen wordt gestuurd.
Wat moet ik doen als ik geen fysiek adres heb? U kunt een postbus huren voor een stabiel postadres of een werk-, vrienden- of co-working space-adres gebruiken voor meer flexibiliteit . Deze alternatieven voldoen aan verschillende behoeften, van een vaste oplossing tot een tijdelijke regeling.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Ja, dat kan. Het adres mag ook een briefadres zijn.
U loopt normaal gesproken het risico dat op uw spullen beslag gelegd kan worden als uw broer bij u staat ingeschreven. Echter, bij een postadres is dit anders en kan er niet zomaar beslag worden gelegd daar het postadres niet hetzelfde is als een woonadres hetgeen voor beslag wel gebruikelijk is.
Volgens de wet moet een gemeente u inschrijven op het adres waar u verblijft. U kunt zich wel inschrijven op het adres van een recreatieverblijf, maar dit betekent niet dat u er (permanent) mag wonen.
Bent u dakloos en wilt u bijstand aanvragen?Dan moet u ingeschreven staan in de Basisregistratie Personen (BRP) en heeft u een briefadres nodig.
Het postadres kan gekoppeld zijn aan een kantoor waar post wordt verzameld voor alle appartementen of kantoren, of het kan de locatie zijn van uw postbus. Een postadres is niet altijd een fysiek adres. Soms is het een virtueel adres.
Als de gemeente denkt dat u verkeerd staat ingeschreven, kunnen zij uw adres controleren. Dit heet een 'adresonderzoek'. Woont u niet op het adres waarop u staat ingeschreven? Dan zet de gemeente uw echte adres alsnog in de BRP.
Een postadres is niet voldoende. Je moet het postadres registreren als jouw briefadres bij de gemeente. Als je niet geregistreerd staat in de BRP (Basisregistratie Personen) bij de gemeente, zal de zorgverzekeraar je uitschrijven.