Sommige hybrides mogen meer aan de trekhaak, tot soms wel 2.000 kg aan toe. En dan kun je met een hele grote caravan op pad. De sterkste plug-in hybrides gaan met gemak over de 2.000 kg aan trekgewicht heen. De duurdere, luxere modellen gaan richting de 3.000 kg of daar zelfs overheen.
Maar waarom is een trekhaak eigenlijk een probleem? Het heeft vooral te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Hybrides en volledig elektrische auto's hebben ingebouwde batterijen om elektriciteit op te slaan. Bij een ongeval zou de trekhaak een impact kunnen hebben op de batterij.
Wij hebben verschillende trekhaken beschikbaar voor hybride en elektrische auto's , maar onze trekhakenselectie die het mogelijk maakt om een aanhanger, caravan, boottrailer of paardentrailer te trekken, is beperkt. In sommige gevallen heeft de voertuigfabrikant al bepaald dat uw hybride of elektrische auto geen objecten mag trekken.
In principe zijn hybrides (met name plug-in hybrides) juist heel geschikt voor het trekken van een aanhangwagen of caravan. Deze hebben namelijk vaak relatief veel koppel en het extra gewicht van de accu is gunstig voor de stabiliteit.
Bij het slepen met een hybride voertuig is het belangrijkste om te weten dat het hybride systeem meestal uitgeschakeld of ineffectief is . Het voertuig werkt uitsluitend op de gasaangedreven componenten van de motor. Dit betekent dat slepen met een hybride uw brandstofverbruik NIET zal verbeteren of uw trekvermogen zal vergroten.
Welke hybride mag minimaal 1.500 kg trekken? Een fijne caravantrekker is de Mitsubishi Outlander PHEV. De plug-in hybride heeft een maximum trekgewicht van 1.500 kilogram. De Toyota RAV4 Hybrid komt aan hetzelfde trekgewicht.
Van de huidige generatie Yaris is dat volgens Toyota maximaal 50 kg. Dus welke trekhaak u er ook onder laat plaatsen die misschien van de trekhaakfabrikant 75 kg mag hebben, het gewicht van 50 kg mag wettelijk formeel niet overschreden worden. En de optelsom van twee e-bikes mét drager gaat al gauw richting de 70 kg.
Hybride auto's zijn voorzien van elektromotoren die bekend staan om het hoge koppel dat ze kunnen leveren. Deze extra trekkracht maakt hybrides dan ook uitermate geschikt voor het trekken van een aanhanger .
Dat wil je voorkomen, want de accu is het duurste onderdeel van de auto. Maar zelfs als de accu meer naar het midden ligt, bestaat het gevaar dat de trekhaak de accu beschadigt bij een aanrijding. Ook dat is een reden dat een trekhaak afgeraden wordt.
De Corolla Cross Hybrid heeft een maximaal trekvermogen van 1.500 pond .
Voor een personenauto kan zonder keuring een trekhaak aan het voertuig worden aangebracht.Wel moet de auto daar voor geschikt zijn. Dit staat in het instructie boekje van de auto, deze informatie kan je ook makkelijk online vinden op de site kentekencheck.nl onder het rubriekje “maten & gewichten”.
*Let op: Als uw voertuig het Hybride Model is, kunnen we geen trekhaak op dit voertuig monteren . Als u hierover vragen heeft, bel dan ons klantenserviceteam op 0800 328 0592.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Een elektrische of hybride auto trekken:
Omdat de EV- en hybridemotoren zich op de wielen bevinden en omdat de meeste motoren niet in neutraal kunnen worden gezet, is vaak een sleepwagen met platte wagen vereist . Een onjuiste sleepwagen kan de motor en de accu beschadigen.
De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat. Hoe lang een auto daadwerkelijk meegaat, hangt af van hoe je de auto gebruikt. Rijd je veel snelwegen, veel steden, veel file?
Het monteren van trekhaken op elektrische en hybride voertuigen kan een complexe taak zijn en duurt langer dan het monteren op een conventioneel voertuig op brandstof . Onze monteurs van trekhaken zijn opgeleid in de industrie en hebben veel ervaring met het werken met de nieuwste technologie die te vinden is op de allernieuwste voertuigen.
De hybride XV-cross-over heeft een trekgewicht van 1.270 kilo, terwijl de Forester maar liefst 1.870 kilo mag trekken. De geëlektrificeerde auto's met het hoogste trekgewicht zijn de Range Rover Sport P400e en de Range Rover p400e.
Veel hybride modellen kunnen inderdaad aanhangwagens trekken , maar dat vereist een zorgvuldige planning en inzicht in de beperkingen van uw voertuig.
U vraagt informatie over een fietsendrager voor op uw Toyota Yaris Hybrid uit oktober 2019. Deze auto mag geen aanhangwagen trekken. Toch wil dat niet zeggen dat er geen trekhaak gemonteerd kan worden. Voor het gebruik van een fietsendrager is een zogenaamde RMC trekhaak voor deze auto leverbaar.
Op elke type en model auto kan een trekhaak gemonteerd worden. Bij auto's met een kleine motor en weinig vermogen is het niet altijd verstandig een trekhaak te gebruiken, omdat de trekkracht van de auto onvoldoende is. Wel is het altijd mogelijk een trekhaak te monteren voor het gebruik van een fietsendrager.
U vraagt of uw Yaris hybride gebruik maakt van een distributieriem of -ketting. De motor gebruikt een onderhoudsarme distributieketting voor de aandrijving van de nokkenassen. Er is dus geen interval opgegeven voor preventief vervangen.
Er is echter een veelvoorkomend misverstand dat hybride auto's niet sterk genoeg of krachtig genoeg zijn om te slepen. Dit is niet waar, en hybride voertuigen zijn gebouwd om te slepen op dezelfde manier als ICE- en elektrische auto's .
Voor wie zijn auto regelmatig gebruikt als trekauto heeft Toyota goed nieuws. We presenteren de nieuwe Toyota RAV4 Hybrid, met naar wens All Wheel Drive en een trekgewicht tot 1.650 kg!