Niet iedere elektrische auto kan energie terugleveren aan het elektriciteitsnet, ookwel vehicle-to-grid genoemd. Je hebt daarvoor een auto nodig die bidirectioneel kan laden. De bekendste elektrische auto die dit kan is de Nissan Leaf.
Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto stroom terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Stroom delen
Vanaf 2022 wordt de Volkswagen ID. 3 compatibel met bidirectioneel laden, ook wel vehicle-to-grid-technologie (V2G) genoemd. Door het toenemende aantal elektrische auto's is er steeds meer vraag naar elektriciteit. Gelukkig is iedere stekkerauto theoretisch ook een opslagplaats voor extra stroom.
En ook bij de elektrische wagens zijn er een aantal modellen, vooral Aziaten, met deze optie. De Nissan LEAF bijvoorbeeld, maar ook de technologisch gelijkaardige Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Beide wagens hebben trouwens nog een extra trucje: naast vehicle to grid kunnen zij ook vehicle to load opladen.
Vehicle to home (V2H)
Je elektrische auto is dan een enorme thuisbatterij. Op de piekmomenten is stroom duur (en vaak ook niet groen). Je kunt je auto opladen als de stroom weer groen en goedkoop is. Met een dynamisch energiecontract kies je de uren waarop stroom het groenst en goedkoopst is.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
Alle elektrische auto's van Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Cupra die vanaf 2022 worden gemaakt en op het MEB-platform staan, zijn dan geschikt voor V2G. Deze zullen dan, als de eigenaars toestemming geven, deel gaan uitmaken van een “gedistribueerd net”.
Bi-directioneel laden is niet mogelijk met de EV's van Volvo.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
De dc-laders, en helemaal modellen die geschikt zijn voor v2x, zijn behoorlijk aan de prijs. In het laatste geval kosten ze soms wel 10.000 euro. Daar komt bij dat het aantal auto's dat CHAdeMO ondersteunt, zeer beperkt is en wereldwijd juist afneemt.
De prijzen van een V2G laadpaal thuis starten vanaf € 5.000 (excl. btw, incl. plaatsing). Let op: de uiteindelijke kostprijs hangt sterk af van het merk, de opties, de capaciteit van de laadpaal, maar ook van de nodige voorbereidende werken, …
Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
De enige manier om te ontladen is via de USB-poorten in de auto. Daarnaast zijn vrijwel alle laadpalen standaard niet geschikt om stroom te ontvangen. Kortom, zowel laadpalen als auto's moeten aangepast worden.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
En sommige auto's hebben zonnepanelen, zoals de Toyota Prius en Hyundai Ioniq 5. Het Nederlandse LightYear en het Duitse Sono Motors ontwikkelen auto's die zelfs grotendeels van zonnepanelen zijn voorzien. Het belangrijkste probleem is nog dat je op de verkregen zonne-energie maar heel weinig kilometers kunt rijden.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Een kijkje in de toekomst met Vehicle to Load (V2L)
Vooralsnog zijn er slechts drie typen elektrische auto's op de markt die deze functie aanbieden namelijk de Kia EV6, de Hyundai IONIQ 5 en de MG Marvel R.
V2X is een verzamelnaam voor de technologie waarbij een elektrische auto, zoals de IONIQ 5 van Hyundai, via de laadkabel stroom teruglevert aan het elektriciteitsnet. Met andere woorden, de elektriciteit stroomt niet meer alleen de elektrische auto (EV) in, maar de EV kan ook elektriciteit terugleveren.
Om een idee te geven: een volledig geladen Audi e-tron accu kan een gezinshuishouden een week lang van energie voorzien. Dit principe staat bekend als 'bidirectional charging' of V2H (Vehicle to Home).
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Over het algemeen is een kleinere thuisbatterij iets duurder per kWh capaciteit dan een groter exemplaar. Een thuisbatterij van 3 kWh heeft een richtprijs van ongeveer 4.000 euro. Een batterij van 8 kWh een richtprijs van 5.000 tot 8.000 euro en een batterij van 14 kWh is de richtprijs zo'n 10.000 euro.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
De meest populaire accu die bij een zonne-energie toepassing gebruikt wordt, is een deep-cycle AGM loodaccu. Intercel levert AGM accu's voor zonnepanelen die speciaal ontworpen zijn voor vele malen intensief ontladen en weer opladen, waardoor ze optimaal geschikt zijn voor cyclisch gebruik bij zonne-energie systemen.