Auto's die op euro 95 kunnen rijden, kunnen in principe ook op euro 98 rijden. Andersom geldt dat niet. Auto's die op euro 98 horen te rijden, kunnen beter geen euro 95 in de tank krijgen. Welke benzine u het beste in de tank stopt, verschilt dus per auto.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle benzineauto's voorzien van een motormanagementsysteem die tijdens de verbranding controleert of er benzine 95 of 98 is getankt. De motor maakt zo optimaal gebruik van het beschikbare octaangetal. Wat heb je nodig? Is je auto geschikt voor SP95 dan kan je altijd SP98 tanken.
Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je per ongeluk SuperPlus 98 benzine tankt in een Euro95-Tank of andersom. Dan is dit over het algemeen geen probleem. De getallen 95 en 98 staan voor het octaangetal. Hoe hoger het octaangetal, hoe later de benzine uit zichzelf ontbrandt.
Alle nieuwe benzineauto's en de overgrote meerderheid van de voertuigen die sinds 2000 geproduceerd zijn, kunnen met SP95-E10 getankt worden. Deze twee brandstoffen, E5 en E10, kunnen zonder enig probleem in de tank van een auto gemengd worden.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Benzine 95 of 98: zuiniger
Het schijnt dat bij het gebruik van Euro 98 (E5) de auto zuiniger rijdt dan bij E 10 of Euro 95 het geval is. Behalve het zuiniger lopen van de motor, draait deze ook soepeler. Of dit ook daadwerkelijk bij jouw auto het geval is, zul je dit moeten uitproberen.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
E10 is geschikt voor 90% van de benzineauto's.Voor auto's die niet geschikt zijn, vaak oudere modellen, raadt de ANWB aan om Euro 98 (E5) te tanken. Als dit niet beschikbaar is, kies dan voor SuperPlus 98 of een premium brandstof. Kijk in de tankdop of instructieboekje welke brandstof geschikt is voor jouw auto.
Als uw auto tot de 5 procent behoort die niet geschikt is voor E10-benzine, kunt u toch E5-brandstof tanken door de 'super'-benzine te kopen .
“Met Shell V-Power 98 krijgt u bijvoorbeeld een verbeterde brandstof die schoner is voor de motor dan Shell Unleaded 95 of 91. Het is ontworpen om uw motor te beschermen door de troep te verwijderen en ervoor te zorgen dat er geen ophoping is, waardoor de motor soepeler loopt.”
Euro 95 E10 beschadigt de motoren van geschikte voertuigen niet.
Niet geschikt voor E10
Alle benzineversies geproduceerd vanaf 1 januari 2011 zijn geschikt. Mits voertuig niet is gemodificeerd en bij het onderhoud en de reparatie originele onderdelen zijn gebruikt.
Als je 95 in een auto stopt die op 98 octaan zou moeten rijden, zal dit niet leiden tot mechanische storingen of defecten . Het enige dat waarschijnlijk zal gebeuren is dat je gewoon een verlies aan vermogen of functieregelmaat ervaart. Als deze fout zich herhaalt of een slechte gewoonte wordt, kan het op de lange termijn zijn tol eisen van de motor.
E5, ook bekend als Euro 98/E5, bevat maximaal 5 procent ethanol en komt overeen met de oude Euro 95-brandstof.
Kunt u benzine met een hoger octaangetal gebruiken? Als uw auto is ontworpen voor benzine met een normaal octaangetal, kunt u veilig benzine met een hogere octaangetal gebruiken. Maar onder normale rijomstandigheden is er weinig tot geen voordeel aan het kopen van brandstof met een octaangetal dat hoger is dan wat wordt aanbevolen .
Automobilisten hebben dus goede redenen om te kiezen voor Euro 98 (E5) in plaats van E10 of Euro 95. Zo loopt over het algemeen je motor soepeler en zuiniger. Of dat ook echt zo is kom je zelf achter: verbruik auto berekenen. Daarbij kunnen veel oudere auto's niet tegen de hoeveelheid ethanol in Euro 95.
Ja, dat mag zeker. Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden.
Door het lage octaangetal kan het bij hoge motorbelasting schade veroorzaken. En juist het ontbreken van een snelheidslimiet nodigt in Duitsland nogal eens uit tot een hoge motorbelasting. Kies dus voor de zekerheid benzine met minimaal het octaangetal 95.
Auto's die op euro 95 kunnen rijden, kunnen in principe ook op euro 98 rijden. Andersom geldt dat niet. Auto's die op euro 98 horen te rijden, kunnen beter geen euro 95 in de tank krijgen. Welke benzine u het beste in de tank stopt, verschilt dus per auto.
Betere brandstof om u op de weg te houden
Regelmatig gebruik van TOP TIER™ minimaliseert de koolstofafzetting op kritieke brandstofsysteem- en motorcomponenten.
E10 benzine bevat 10% bio-ethanol en is gemaakt van onder andere suiker en tarwe. E10 benzine mag dan wel beter zijn voor het milieu, maar dit is in een aantal gevallen niet zo voor uw auto. E10 trekt meer vocht aan en dit is schadelijk voor andere de injectoren.
Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg. Sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig. In vrijwel alle gevallen heeft Euro 98-benzine niet alleen een hoger octaangetal. Ook zijn er additieven toegevoegd.
Shell heeft in Nederland geen benzine met octaangetal 98 meer, en is volledig overgestapt op Shell V-Power die octaangetal 97 heeft. Het is zo dat er bij de pompen van de Shell V-Power een octaangetal van 95 vermeld wordt.