Rolluiken en Zipscreens. Rolluiken en zipscreens kunnen over het algemeen goed tegen regen en harde wind.
Gecombineerd met kou is regen de grootste tegenpool van warmte. Als je in een regenbui terecht komt en je kleding niet waterdicht is, wordt het erg lastig voor het lichaam om zich warm te houden. Met een simpele regenjas en regenbroek kom je op scooter al een heel eind en ben je beschermd tegen de elementen.
De zekering kan je vaak bij de accu vinden. Meestal bescherm door een wit kapje, en vaak onderbreekt de zekering de 'plus' draad. Het is een kleine moeite om te kijken of het goed zit.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal. Doe dit in een vloeiende, snelle en krachtige beweging. Geef tijdens het kicken af en toe een heel klein beetje gas bij.
Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Let op: Parkeer je scooter zo, dat de zon voorop je windscherm schijnt of leg een handdoek over je dashboard of stuurkap. Schade ontstaan door de zon, wordt door de meeste verzekeraars niet vergoed! Ook valt schade door de zon buiten de fabrieksgarantie.
Plaats je scooter altijd tegen de wind in.
Dit is al helemaal van belang bij een scooter met een hoog windscherm. Deze vangen namelijk erg veel wind als je hem met de wind mee zet. Plaats hem ook niet schuin tegen de wind in. Door hem tegen de wind in te plaatsen gaat de wind er makkelijker omheen.
Met je windscherm in de harde wind
En ook bij een harde wind schuilt gevaar voor schade. Een windscherm beschermt je natuurlijk tegen de wind tijdens het rijden, maar het maakt je scooter ook kwetsbaarder om te vallen door omgewaaid te worden bij een harde wind wanneer deze geparkeerd staat.
Veel scooters worden redelijk kaal geleverd, dus zonder windscherm. Bijna elke scooter kun je hier mee uitrusten. Er zijn universele windschermen te koop maar ook originele voor bijvoorbeeld een Vespa, Sym, Kymco, Piaggio, Peugeot of AGM scooter.
Het is te constateren door tijdens het starten iemand aan het ontsnappende gas uit de uitlaat te laten ruiken. Als dat alleen naar brandstof ruikt is de motor verzopen. Wacht bij een 'verzopen' motor tien minuten. Start opnieuw met geheel ingetrapt gaspedaal.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Wanneer een scooter of bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken.
Een goede acculader voor alle soorten natte brommeraccu's is bijvoorbeeld de Einhell CC-BC 2 M. Andere goede en niet te dure acculaders voor de startaccu van scooter of brommer zijn de Telwin Defender 8 en de Tecmate Optimate 1+. En ook de CTEK XS 0.8 behoort tot dé acculaders voor de start-accu van de scooter.
- Bij het rechterhandvat (P) zit de startknop, te bedienen met uw duim nadat U links de remhandel (S) hebt aangetrokken, deze blijven inhouden totdat de scooter loopt. Let op; Scooter dient eerst op contact te staan! Bij koude kan starten enige tijd duren.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Een 'verzopen' motor ontstaat als de benzine in de motor niet wordt verbrand tijdens de start. Dat kan ook een gevolg zijn van een veel te rijk mengsel. De bougie wordt dan te vochtig en kan de brandstof niet meer ontsteken.
"verzuipen" van een diesel kan niet , dat is alleen bij een benzinemotor .
De bougie heeft schroefdraad en zit in de cilinderkop vastgeschroefd. De bougie kun je losschroeven met een pijpsleutel of een bougiesleutel. De bougiesleutel is vaak wat handiger omdat deze een rubberen ring heeft waar de bougie aan vast blijft zitten. Zodoende haal je de bougie er in een keer uit.
De keuze smoke of helder? Zowel een helder als smoke windscherm beschermt u tegen de koude rijwind, insecten en regen. Het is dus niet gek dat u veel scooters met een windscherm ziet rijden. Een Smoke winscherm ziet er niet alleen mooi uit maar heeft ook een zonwerende functie, het is in feite een grote zonnebril.