Zolang ze verzegeld zijn, mag je hygiënische producten of producten met gezondheidsrisico's gewoon terugsturen. Heb je de verzegeling (meestal in de vorm van folie of een sticker) verbroken, dan mag de webwinkel het retourneren weigeren. De winkel moet je hier wel vooraf op gewezen hebben.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
Ik heb het product gekocht in een gewone winkel
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Betaalt de webwinkel het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons uit handen.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
1 - Als consument kun je gebruik maken van het herroepingsrecht. Hiermee kun je als je online winkelt binnen 14 dagen je koop ongedaan maken. Dit doe je schriftelijk door een brief of een mail te sturen ter attentie van het bedrijf waarbij je je beroept op je herroepingsrecht.
Iets via internet gekocht en spijt? De wet biedt je bedenktijd. Je mag de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug.
U kunt uw klacht indienen tegen uw (online) verkoper bij De Geschillencommissie. Check wel of uw verkoper hierbij is aangesloten.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
De basis van de wet is simpel. Elke consument heeft tot 14 kalenderdagen na ontvangst van zijn bestelling de tijd om aan te geven zijn bestelling geheel of gedeeltelijk te willen retourneren. Na aanmelding van de retour heb je nogmaals 14 dagen om het product retour te sturen naar de webwinkel.
Producten die de webwinkel níet mag uitzonderen - en dus retour moet nemen: Aanbiedingen. Producten die de winkel speciaal voor de klant besteld heeft (Dit is niet hetzelfde als maatwerk - zie verderop bij uitzonderingen) Tweedehands producten.
Als u iets koopt op afstand, moet de verkoper u informeren over onder andere het product en de bedenktijd. In veel gevallen krijgt u een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen u de koop ongedaan kunt maken.
Een klant heeft wettelijk het recht om een product binnen 14 dagen na ontvangst zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Na deze periode heeft de klant nogmaals 14 dagen om het product daadwerkelijk retour te sturen. Maximaal ben je het product dan dus 28 dagen kwijt.
Als webwinkelier ben je verplicht te voldoen aan je informatieplichten. Zo is het verplicht een modelformulier herroeping beschikbaar te stellen aan je klanten. Jouw klanten hoeven dit formulier echter niet te gebruiken, ze mogen hun retouren bijvoorbeeld ook per e-mail aanmelden.
Voor zakelijke aankopen, dus aankopen gedaan door ondernemers, geldt eveneens géén herroepingsrecht of wettelijke bedenktijd. Zij hebben zodoende geen wettelijke mogelijkheid om zonder opgave van redenen hun aankoop binnen 14 dagen terug te sturen en hun volledige aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terug te krijgen.
Als een bedrijf niet reageert, of het probleem niet oplost, stuur dan een aangetekende brief. Dit is een belangrijke stap in het proces. Een aangetekende brief is uw bewijsmateriaal en een belangrijk ijkpunt om de klacht officieel vast te leggen. Voor ontvangst van de brief zal het bedrijf moeten tekenen.
Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.
De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling (door de consument zelf of een door hem aangewezen derde) aan de verkoper te laten weten dat hij af wil zien van de koop. Dit heet herroepen of ontbinden. U mag ook een langere termijn bieden, maar dat hoeft niet.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
U heeft het recht om tot veertien dagen nadat u het product ontvangen heeft, de koop alsnog ongedaan te maken. Men spreekt dan ook wel van het recht om de koopovereenkomst te ontbinden of te annuleren. Je kunt in dat geval het beste via een aangetekende brief kenbaar maken dat je van dit recht gebruik wilt maken.
Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen die termijn kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet en heb je 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.
Het recht op retour binnen de zichttermijn staat los van het recht op garantie. Gaat er iets kapot, dan ligt de bewijslast dat je daar schuld aan hebt de eerste zes maanden bij de verkoper; daarna moet je bewijzen dat het niet door jouw toedoen is.
Wat zijn de rechten van de verkoper? De verkoper moet betaald worden voor datgene dat hij heeft verkocht. De verkoper heeft recht op compensatievergoedingen indien de koper zijn verplichtingen niet nakomt.
Dan heeft u recht op een onbeschadigd of goed werkend product, net zoals het in de advertentie stond. Vraag hierom met onze voorbeeldbrief ingebrekestelling. Kan de verkoper geen ander product leveren? Dan kunt u van de koop af en heeft u recht op geld terug.