De hoge windsnelheden kunnen zelfs een groot passagiersvliegtuig doen schudden. Bliksem is grotendeels onschadelijk voor het vliegtuig zelf, want net als bij auto's vormt de bliksem een kooi van Faraday. De meeste worden zelfs meerdere keren door de bliksem getroffen tijdens hun diensttijd.
Vliegtuigen kunnen de bliksem goed aan. "Zolang er geen contact is met de aarde, is er weinig aan de hand", zegt Hölzel. "Daarom kunnen vogels ook op een hoogspanningskabel zitten." "In de recente luchtvaartgeschiedenis zijn er nooit ongelukken door gebeurd", vult Melkert aan.
Vaak merk je dit als passagier of piloot niet eens. De bliksem kan namelijk niet inslaan, omdat het vliegtuig niet in contact staat met de aarde, waardoor het de stroom niet doorgeeft aan de grond. Onweer of bliksem kan wel schade aanrichten aan het vliegtuig. Kleine gaatjes of putjes kunnen ontstaan aan de buitenkant.
Niets. Het vliegtuig zelf is inderdaad te beschouwen als kooi van faraday; dus de bliksem komt niet binnen. Om de lading weg te krijgen worden wat scherpe uiteinden voorzien, daar concentreert lading zich graag en wordt deze afgegeven aan de omgeving (ook wrijving creëert electrische lading).
Je vliegtuig zal niet kapot gaan door turbulentie. Een vliegtuig is erop gemaakt om maar liefst 2,5 keer de hoogst gemeten turbulentie ooit op te vangen. Dus geen zorgen, er gaat niks stuk terwijl je in de lucht bent.
Hoewel piloten turbulentie niet altijd kunnen zien, weten ze vaak wel of, waar en wat voor turbulentie er gaat komen, dankzij rapporten van andere vliegtuigen, weerberichten en radarapparatuur.
Deze soort turbulentie is vrij makkelijk te voorspellen. Piloten bestuderen voorafgaand aan een vlucht de weersvoorspellingen en weten dus vaak wel waar en wanneer ze turbulentie kunnen verwachten. Tijdens de vlucht hebben ze ook nog eens contact met de luchtverkeersleiding en collega's in andere vliegtuigen.
Per liter verbrande kerosine stoot een vliegtuig gemiddeld 2,5 kg CO2 uit. Bij een enkeltje naar New York stoot een vliegtuig dus gemiddeld 250.000 kg aan CO2 uit. Deze hoeveelheid CO2 staat gelijk aan de gemiddelde hoeveelheid CO2 die een bos van 10.000 bomen per jaar opneemt.
Als het op luchtvaartveiligheid aankomt, zijn opstijgen en landen twee van de meest kritische fases van een vlucht. Beide momenten vereisen een hoog niveau van concentratie, nauwkeurigheid en samenwerking tussen de piloten en de luchtverkeersleiding.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Ga nooit liggen! Ga direct uit het water zodra je donder hoort. Water is een goede bliksembegeleider en door het grote oppervlak kan de bliksem op veel plekken inslaan. Dat maakt jou als zwemmer heel kwetsbaar.
Onveilige plaatsen tijdens onweer
Omheiningen (ook niet-metalen omheiningen), bedradingen of leidingen;Een raam (ook gesloten ramen);In bad, douche, tijdens handen wassen;Telefoongesprekken via het vaste net.
Ja!In een auto zit je veilig als het onweert. Mocht je onverhoopt geraakt worden door de bliksem dan dient de carrosserie als de zogenaamde 'kooi van Faraday'. De bliksem wordt rondom de passagiers naar de grond geleid.
Het weer is een zeer belangrijke factor voor de luchtvaart. Dat geldt niet enkel voor grote luchtvaartuigen (passagiersvliegtuigen), maar evenzeer ook voor de kleine luchtvaart. Piloten van o.m. sportvliegtuigen, zweefvliegtuigen, warme luchtballonnen etc. volgen daarom de weersverwachtingen met argusogen op.
Dat de banden van je fiets je tegen de gevolgen van bliksem beschermen, is flauwekul. Een fietser moet afstappen, de fiets een eindje verderop zetten en verder dezelfde voorzorgsmaatregelen nemen als andere mensen die zich buitenshuis bevinden.
De meeste vliegtuigcrashes worden veroorzaakt door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Vaak spelen menselijke fouten een rol, maar ook weersomstandigheden en technische defecten kunnen meespelen. Als er bij een vliegramp overlevenden zijn, worden die zo snel en veilig mogelijk uit het vliegtuig gehaald.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Volgens studies is ongeveer 16% van de vliegtuigongelukken terug te voeren op fouten tijdens het opstijgen, terwijl maar liefst 45% wordt veroorzaakt door problemen tijdens het landen. Uit deze gegevens zou men kunnen concluderen dat landen inderdaad gevaarlijker is dan opstijgen.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt. Daarnaast was 2016 een heel veilig jaar: 'slechts' 19 crashes waarbij tenminste een dode viel. En toch, het zal je maar gebeuren.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand. Het verschil wordt kleiner als de auto een caravan moet slepen of als er maar 1 persoon in de auto zit.
Het midden van het vliegtuig is het meest stabiel, in tegenstelling tot de plekken achterin het toestel. Daar ervaar je juist de meeste turbulentie. Helaas is de kans op een schuddend vliegtuig niet te voorkomen. Wat je wél kunt doen is deze tips die tegen vliegangst helpen doornemen.
De juiste plek in het vliegtuig
Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
Niets is minder waar. Uit Amerikaanse cijfers van de Federal Aviation Administration bijkt dat elk jaar ongeveer 58 reizigers gewond raken door turbulentie. Als je weet dat er jaarlijks zo'n 800 miljoen mensen in de Verenigde Staten op een vliegtuig stappen, is dat echt een miniem deel.