Je vliegtuig zal niet neerstorten door turbulentie. Het enige wat we eigenlijk echt willen weten: turbulentie is niet gevaarlijk. Hoe ernstig ook, het toestel wordt eigenlijk nooit echt in gevaar gebracht door turbulentie.
Tientallen passagiers van een vlucht van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa zijn gewond geraakt na hevige turbulentie. De Boeing 787-9 Dreamliner met 325 passagiers was vanochtend vroeg op weg van Madrid naar Montevideo, de hoofdstad van Uruguay.
Landen met harde wind
En bij landen remt het vliegtuig door de tegenwind makkelijker af. Met wind mee hebben vliegtuigen een veel langere startbaan nodig om los te komen en die hebben we niet op Schiphol. Landen met wind mee is ook niet aan te raden: dan komen toestellen met een veel te hoge snelheid aan de grond.
Het tragische ongeluk, waarbij 137 van de 163 passagiers aan boord van Delta Airlines-vlucht 191 omkwamen , zorgde ervoor dat ‘windshear’ een bekender weerfenomeen werd en dat er veel nieuwe veranderingen werden doorgevoerd met betrekking tot de detectie van windshear (Ref.
En bij hevige turbulentie kan dat een heel stuk zijn. Dat gebeurde in dit geval ook, het toestel zakte zelfs 2000 meter, maar het is nog de vraag in hoeverre dat door de turbulentie kwam en in hoeverre doordat de piloten besloten snel te dalen om uit die heftige turbulentie te komen."
Een 73-jarige Britse man, Geoff Kitchen, stierf aan een vermoedelijke hartaanval, terwijl tientallen anderen gewond raakten. Turbulentie treedt op wanneer een vliegtuig in aanraking komt met luchtstromen waardoor het plotseling gaat rollen, stampen of dalen.
Piloten weten heel goed wanneer er turbulentie aankomt.
In de meeste gevallen kan een piloot turbulentie perfect voorzien en zal hij dan ook tijdig het gordellampje laten branden. Naast weersvoorspellingen voor vertrek hebben ze daarvoor een radar in de cockpit en contact met andere piloten in de omgeving.
Het uitbarstingsgedeelte, resulterend in een grote horizontale windshear en een verschuiving van de windcomponent van tegenwind naar meewind. Deze plotselinge verandering van tegenwind naar meewind vermindert de lift van het vliegtuig, wat het vliegtuig omlaag kan dwingen, meestal tijdens het opstijgen of landen .
Vliegtuigen hebben in weinig last van de wind als ze eenmaal in de lucht zitten. Het grote probleem doet zich voor als vliegtuigen moeten opstijgen en landen. Hier speelt vooral de windrichting een rol.
Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
In de cursus bij de NL-opleider heb ik geleerd dat je niet mag vliegen bij een windsnelheid groter dan 10 m/s (20 knopen).
Is het veilig om te vliegen bij harde wind? Over het algemeen is het antwoord ja . Naast het feit dat moderne vliegtuigen zijn ontworpen om goed te presteren bij zeer harde wind, moeten piloten over de hele wereld hun vaardigheden in het vliegen bij winderige omstandigheden kunnen aantonen om een licentie te krijgen.
Waaien die winden de juiste kant op, dan liften luchtvaartmaatschappijen daar graag op mee. Als ze de verkeerde kant op waaien, moeten piloten ze juist zoveel mogelijk vermijden. Door hoge- en lagedrukgebieden veranderen straalstromen soms van richting; ze maken een soort bocht, en dat gaat gepaard met turbulentie.
“Het korte antwoord is ja,” vertelt senior luchtvaartconsultant Adrian Young aan The Independent – maar het is onwaarschijnlijk .
In die bewolking is turbulentie te zien, zowel met het blote oog als met de weerradar in de cockpit. De uitzondering is als de lucht heel droog is. Dan ontstaan er geen vochtdeeltjes en is de turbulentie niet te zien én niet te detecteren door de weerradar. Deze clear air turbulence kan piloten dus overvallen.
Zelfmoord door piloot is een luchtvaartgebeurtenis waarbij een piloot opzettelijk een vliegtuig laat crashen of probeert te laten crashen als zelfmoorddaad , met of zonder de intentie om schade toe te brengen aan passagiers aan boord of mensen op de grond. Als anderen worden gedood, kan het worden beschouwd als een vorm van moord-zelfmoord.
Dit hoeft voor landende en opstijgende vliegtuigen geen groot probleem te zijn, zolang zij de wind tegen hebben. Komt de wind van opzij, dan mag de zijwind in principe niet meer bedragen dan windkracht 5 (20 knopen). ICAO staat voor International Civil Aviation Organization.
De meeste commerciële jets kunnen zijwinden van ongeveer 20-30 knopen (ongeveer 23-35 mph) aan tijdens het opstijgen en landen. Als de windsnelheden echter de operationele limieten van het vliegtuig overschrijden, zoals het bereiken van aanhoudende snelheden van 50 mph, kan dit veiligheidsrisico's opleveren, wat kan leiden tot vertragingen of annuleringen van vluchten .
Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. In een storm wordt de neus van het vliegtuig zoveel mogelijk in de wind gehouden. Bij het landen zal de piloot vlakbij de landingsbaan de neus recht draaien. Tegelijkertijd hangt het vliegtuig ook iets scheef, omdat de piloot de vleugel in de wind laat hangen.
Vliegen met wind
Een vlucht hoeft geen hinder te ondervinden van een harde wind. Het is afhankelijk van de windrichting en beschikbare landingsbanen of een vlucht kan vertrekken.
Je voelt geen maagval zoals op een achtbaan.Eerlijk gezegd voelt het gewoon als koude wind die je gezicht raakt terwijl de grond onder jou langzaam groter wordt. De snelheid waarmee je valt is afhankelijk van je gewicht, grootte, wat je draagt en hoe je in de lucht bent gepositioneerd.
Vliegtuigongelukken en turbulentie
Er zijn in het verleden enkele incidenten geweest waarin ernstige turbulentie een rol speelde bij vliegtuigongelukken. Echter, turbulentie als directe oorzaak voor het neerstorten van een vliegtuig komt zeer zelden voor.
Een van de belangrijkste strategieën die piloten gebruiken om turbulentie te verminderen, is het veranderen van hoogte . Als turbulentie wordt verwacht of op een bepaald niveau wordt aangetroffen, kan de piloot ervoor kiezen om te klimmen of te dalen om een gladdere luchtlaag te vinden. Piloten communiceren met de luchtverkeersleiding om indien nodig hoogteaanpassingen aan te vragen.
Vliegtuigen zijn er namelijk op gebouwd om hevige turbulentie te weerstaan. De vleugels van een vliegtuig zijn zelfs buigzaam tot wel 11 meter. Er is dan ook nog nooit een vliegtuigongeluk veroorzaakt door turbulentie.
TURBULENTIE EN ONWEER
De verticale stromingen die tijdens onweersbuien optreden, kunnen zo sterk zijn dat ze een vliegtuig wel 600 tot 1800 meter omhoog of omlaag kunnen stuwen.