Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant. Met 5 kilo overschrijding zal er met de trekhaak écht niets gebeuren.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
De meeste fietsendragers hanteren een gewicht van 50 kg. Als je 2 elektrische fietsen van 23 kg mee neemt heb je kans dat de fietsendrager dit niet aan kan. Het is verstandiger om de fietsen te splitsen 1 voor en 1 achter op de caravan.
Belangrijk is dat de kogeldruk, welke door de trekhaakfabrikant wordt bepaald en wordt aangegeven als S-waarde, nooit te hoog mag zijn. De maximale verticale kogeldruk verschilt per auto maar ook per trekhaak fabrikant. Meestal ligt de S-waarde tussen de 32 en 100 kilogram.
In een extreem geval zou bij een ongeval én een causaal verband met de te hoge kogeldruk, u dit flink aangerekend kunnen worden. Een feit is dat toch relatief veel recreanten ook met té veel gewicht op de kogel op pad gaan. Vaak onbewust zonder boze opzet.
Te hoge kogeldruk? Als de kogeldruk te hoog is, zakt de achterkant van de auto te ver in en heeft de auto daardoor minder grip aan de voorkant. De slechte wegligging geldt voor zowel auto als caravan. Ook kan de auto bij drempels en hobbels aan de achterkant schade oplopen.
Een fietsendrager wordt niet gezien als aanhanger. Er geldt dus gewóón de maximumsnelheid die voor een personenauto's van toepassing is. De fietsendragerfabrikanten adviseren soms wel een lagere maximumsnelheid, maar dat is afhankelijk is van de betreffende fietsendrager. Maar er geldt geen afwijkende max.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Grote moderne middenklassers hebben vaak een kogeldruk van 75kg, in dit geval voldoende voor elektrische fietsen (incl. accu toch al snel 30 kg per stuk). Kleinere auto's met trekhaak hebben vaak een kleinere maximale kogeldruk van 50kg.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
De fietsendrager zelf valt in principe onder de dekking van de autoverzekering, maar dit verschilt per verzekering. De drager kan immers beschadigd raken of gestolen worden. En gaat u de grens over met de fietsendrager, informeer u dan van tevoren wat de regels zijn. In elk land zijn er weer andere regels.
De fietsendrager zonder lichten en kenteken is niet per definitie illegaal. Het gaat erom dat het kenteken en de autoverlichting goed zichtbaar moeten zijn. In het geval dat het zicht op het nummerbord en de verlichting wordt geblokkeerd, wordt aangeraden gebruik te maken van een los verkrijgbare lichtbalk van Thule.
Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
Nogmaals, de meeste personenwagens zijn toegerust met een vaste of afneembare trekhaak die maximaal belast mogen worden met 50 kg. Soms een trekhaak die belast mag worden met 75 kg".
Veel van de B- segment auto's hebben een maximale kogeldruk van 50 kg. Denk hierbij aan de Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. De nieuwe modellen Hyundai i20, Kia Rio en Renault Captur zijn 3 B-segment auto's die wel een kogeldruk hebben van minimaal 75kg. Erg kleine auto's komen bijna nooit boven de 60 kg.
Voldoende kogeldruk is 5 á 7% van het totale caravan gewicht. Uiteraard moet dat gewicht wel toegestaan zijn voor de auto. Een te hoge kogeldruk beïnvloed het rijgedrag van de auto negatief, omdat een zware belading helemaal achterin net als bij de caravan niet prettig is.
Hoeveel fietsen vervoerd mogen worden is afhankelijk van het maximum aantal waarvoor de fietsendrager is bedoeld. Dat betekent dat u bijvoorbeeld op een fietsendrager voor 2 fietsen maximaal 2 fietsen mag vervoeren. Daarnaast heeft elke fietsendrager een maximum draagvermogen, wat varieert van 20 tot 60 kg.
Trekhaak fietsendragers passen altijd op je trekhaak. Deze fietsendragers zijn voorzien van een universeel koppelsysteem zodat ze altijd passen. De fietsendragers voor de achterzijde passen op veel auto's maar niet allemaal.
De kwaliteit van een fietsdrager staat op zichzelf en is niet gerelateerd aan een merk en type auto. Een goede fietsdrager is dus in principe voor alle auto's goed. Ik wil u echter wel wijzen op de toegestane kogeldruk voor uw Fiësta. Formeel mag u niet meer dan 50 kg hebben op de kogel van de trekhaak.
Kogeldruk vinden
De maximaal toegestane kogeldruk wordt door de autofabrikant bepaald en staat vermeld op het typeplaatje van de trekhaak, ook wel “vertical load” of “verticale kracht” genoemd, en in de voertuigpapieren van uw auto. Dit is niet het kentekenbewijs, maar dit zijn de documenten die bij uw auto horen.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Als je auto geen trekhaak heeft, dan kun je kiezen voor een fietsendrager zonder trekhaak, oftewel een dakdrager. Met de juiste fietsendrager kun je elke auto geschikt maken om fietsen mee te vervoeren.
Een fietsendrager is een accessoire en wordt niet gezien als een aanhanger. Dit houdt in dat er dus geen verandering plaatsvindt in de maximale snelheid die je mag rijden.