Misschien heb je het je wel eens afgevraagd, misschien nog helemaal nooit; kan een vliegtuig in z'n achteruit? Het antwoord is ja! Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken.
In 1948 werd besloten dat de Amerikaanse krijgsmacht dezelfde benamingen zou aanhouden voor bepaalde vliegtuigtypen. Vrachtvliegtuigen kregen de C van cargo, H was voor helikopters, F voor fighters (jachtvliegtuigen) en A, van attack, voor vliegtuigen die gronddoelen moeten aanvallen (zoals de latere A-10).
Van de gate naar de startbaan
Daarnaast maakt dit veel herrie en er komt veel CO2 uitstoot bij kijken, wat ongewenste extra vervuiling veroorzaakt. Om het vliegtuig op de startbaan te krijgen zonder dat het vliegtuig hier zelf moeite voor hoeft te doen heeft het toestel een duwtje nodig, wat een pushback wordt genoemd.
Na een landing op Schiphol remmen vliegtuigen af op de motor. Door de stuwkracht van de motoren om te draaien met de straalomkeerders, remt het vliegtuig sneller af. Hierdoor hoeven de remmen op de banden minder werk te verrichten, waardoor beide minder snel slijten.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Vliegtuigen starten en landen in principe tegen de wind in. Hoe meer tegenwind, hoe eerder een vliegtuig van de startbaan opstijgt en hoe minder baanlengte er nodig is. Hetzelfde principe geldt voor de landing van een vliegtuig. Ook dat gebeurt tegen de wind in, zodat een vliegtuig niet met een te hoge snelheid landt.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'.De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden. Zo kan de Dreamliner van KLM bijvoorbeeld 5,5 uur vliegen met één motor en dat is genoeg om de oceaan over te steken én iedereen veilig aan de grond te zetten.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart.
Normaal doen luchtvaartmaatschappijen er alles aan om zelfs lichte pijntjes en irritatie zo veel mogelijk te voorkomen. 'Dat betekent dat ze het liefst dalen met een snelheid van ongeveer 1.500 voet (450 meter) per minuut. Een snellere daling levert meer ongemak op. '
Bijgeloof zorgde ervoor dat in sommige vliegtuigen geen rij 13 bestaat. Maar Ilias legt uit dat we bij TUI fly wel degelijk een rij 13 hebben. “Alleen heb je op die rij geen raampje, want daar loopt het aircosysteem langs naar boven.”
Ja!Piloten hebben natuurlijk super goed zicht nodig, dus de wissers ontdoen de ruiten van water als de luchtstroom alleen niet genoeg is, met name tijdens het opstijgen en landen. Ook handig tijdens feestelijke gebeurtenissen waarbij het vliegtuig onthaald wordt met (blauw gekleurd) water!
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Doorvliegen mogelijk
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
"Het vliegtuig had een automatische piloot, maar geen automatisch landingssysteem. Dat betekent dat het landen op de piloot zelf aankomt", legt hij uit.
Tijdens de nachtelijke operaties gebruiken de piloten nachtkijkers of night vision goggles.
Je houdt de motorinstrumenten in de gaten, programmeert de route en kijkt uit het raam om andere vliegtuigen waar te nemen. Zo nu en dan wordt er een ingecalculeerde pauze ingelast, waarin je bijvoorbeeld een kruiswoordpuzzel kunt maken of een krantje kunt lezen, om jezelf scherp te houden.
Voor- en nadelen van een carrière als piloot
Zo ben je als piloot veel van huis, maak je vaak lange dagen en kun je door het tijdsverschil en de hoge werkdruk behoorlijk moe worden. Daarnaast beperkt het reizen zich vaak tot de lokale airport en het dichtstbijzijnde hotel.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
' De meeste moderne vliegtuigen kunnen zelf een landing uitvoeren, maar alleen als een piloot het toestel daarvoor instelt, en alleen onder geschikte omstandigheden. Baksteen: 'Dan moet je er nog wel voor zorgen dat-ie op tijd remt. '