Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Het buiten laten staan van de e-scooter is één van de redenen waardoor de levensduur van een e-scooter korter kan worden. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de e-scooters van bezorgdiensten zo snel verslijten. De meeste e-scooters hebben een IP54-classificatie.
Met het dragen van warme kleding houd je je eigen lichaamswarmte vast. Trek er vervolgens een dikke winterjas overheen en de eerste stap is gezet. Vooral een jas die waterdicht is, is ideaal. Ook een regenbroek of beenkleed kan goed helpen tegen de regen en de kou.
Ongeveer 1,26% van alle scooters die in Nederland rondreden, werden in 2017 dus gestolen. Dat cijfer lijkt misschien niet veel te zijn, maar de cijfers ogen vertekend indien we ze vergelijken met de diefstalcijfers bij andere voertuigen.
Uit de cijfers blijkt dat 1 op de 73 bromfietsen van dit merk worden gestolen.
:| een std scooter hoef je niet eens warm te rijden, je laat m hooguit 10-20 sec stationair en dan kan je direct ''volgas'' ! scootertje moet je altijd rustig warm laten lopen ongeacht of het een std is of een sprint scooter.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Goede scooterbanden zijn heel belangrijk, zeker bij regen en nat weer. De banden zorgen namelijk voor het contact met het wegdek. Een versleten band heeft een stuk minder grip op het wegdek, en daar kun je vooral bij nat weer last van hebben. Tegenwoordig kun je ook winterbanden kopen voor je scooter.
Een goede acculader voor alle soorten natte brommeraccu's is bijvoorbeeld de Einhell CC-BC 2 M. Andere goede en niet te dure acculaders voor de startaccu van scooter of brommer zijn de Telwin Defender 8 en de Tecmate Optimate 1+. En ook de CTEK XS 0.8 behoort tot dé acculaders voor de start-accu van de scooter.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
Rijd rustig weg en doe het eerste kwartier kalm aan - Heb je even gewacht, dan kan je wegrijden. Doe echter het eerste kwartier rustig aan; trap niet vol op het gas, schakel vroeg en geef de olie de tijd om op te warmen. Is de motor warm, dan kan je rijden zoals je dat altijd doet.
Maar 80 graden is ongeveer de maximale temp voor een LC cilinder, AC mag veel warmer worden! Richting 180-185.
Scooter houd in met gas geven
Als jou scooter inhoud met gas geven komt dit zeer waarschijnlijk doordat bougie niet meer juist, of helemaal niet vonkt op de juist momenten. Je merkt zeer waarschijnlijk dat scooter gaat stotteren. Vaak voel je vooral dat de scooter in houd bij optrekken.
De motor heeft warm of koud altijd smering nodig om de onderdelen aan het werk te zetten. Bij een koude motor heeft deze meer smering en bij een warme minder, meer belasting en minder belasting. Natuurlijk zitten aan de beide situaties voor- en nadelen.
Hoe lang moet je de motor opwarmen? Ongeveer een minuut is voldoende tijd om de zuiger en andere onderdelen geleidelijk uit te laten zetten en een goede oliecirculatie naar de bovenste delen van de motor te garanderen.
De kans op letsel op een scooter is een veelvoud groter dan in de auto. Dit komt omdat je op een tweewieler kwetsbaarder bent dan een vierwieler. Met een auto kan er nog sprake zijn van blikschade, terwijl op een scooter een aanrijding met een andere weggebruiker vrijwel altijd een val tot gevolg heeft.
De politie houdt geregeld bromfietscontroles. Daarmee wil de politie bromfietsen, snorfietsen en scooters met een vals framenummer of zonder framenummer uit het verkeer halen en eventueel vernietigen.
Neem contact op met de VbV-helpdesk telefoonnummer (055) 741 00 01. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.00 uur. Wij kunnen ook ondersteuning bieden als uw voer- of vaartuig is teruggevonden. Informeer de politie waar u aangifte heeft gedaan en stel ook uw verzekeraar hiervan op de hoogte.