Hoe worden kinderen met een ontwikkelingsachterstand behandeld? Meestal bestaat er geen behandeling die de oorzaak van de ontwikkelingsachterstand weg kan halen. Soms is dit wel het geval bij bepaalde stofwisselingsziekten of bij een ontwikkelingsachterstand als gevolg van epilepsie.
Dat gaat niet meer over het belang van kinderen. Wij denken dat er veel meer mogelijk is om onderwijs te bieden. School is niet alleen belangrijk voor het bijbrengen van cognitieve vaardigheden, maar ook om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Die achterstand kun je niet altijd inhalen.''
Behandeling. Meestal bestaat er geen behandeling die de oorzaak van de ontwikkelingsachterstand kan weghalen. Wel kunnen kinderen door bijvoorbeeld een logopedist of een kinderfysiotherapeut worden gestimuleerd in hun ontwikkeling. Zodat een kind binnen zijn mogelijkheden toch zoveel mogelijk kan ontwikkelen.
Oorzaak van een ontwikkelingsachterstand
Een ontwikkelingsachterstand (of stoornis) kan ontstaan door genetische afwijkingen of kunnen ontstaan voor, tijdens of na de zwangerschap. Enkele oorzaken kunnen zijn: Alcoholgebruik tijdens de zwangerschap. Medicatiegebruik tijdens de zwangerschap.
Sommige kinderen behalen de mijlpalen in de motoriek en spraak-/ taalontwikkeling niet of veel later dan andere kinderen, zoals omrollen, iets vast- of oppakken, eten van vast voedsel, zitten, lopen en praten. Indien dit het geval is, zonder duidelijke verklaring, spreken we over een algehele ontwikkelingsachterstand.
Kinderen met een ontwikkelingsachterstand ontwikkelen zich (veel) langzamer dan hun leeftijdsgenoten. Ze gaan bijvoorbeeld later rollen, zitten, staan, lopen of praten. Vaak zijn er vanaf de geboorte al (lichamelijke) klachten. Soms wordt een ontwikkelingsachterstand pas later duidelijk.
Bij ongeveer 6 op 10 de kinderen met een ontwikkelingsachterstand heeft de achterstand een medische oorzaak. Meestal is dit een verandering in het erfelijk materiaal (DNA). Dat is de reden dat we binnen het Amalia kinderziekenhuis eerst DNA-onderzoek uitvoeren, voordat verder onderzoek plaatsvindt.
Een kind kan een ontwikkelingsachterstand op één gebied hebben of op meerdere gebieden. In Nederland heeft 1 op de 60 kinderen een ontwikkelingsachterstand. 1 op de 250 kinderen heeft een ernstige ontwikkelingsachterstand.
Het kan verschillende oorzaken hebben dat een kind onhandelbaar wordt. Onbegrip vanuit de ouders, de komst van een jonger broertje of zusje, verkeerde vrienden en ook bepaalde aandoeningen, zoals asperger of ADHD kunnen ervoor zorgen dat ouders het kind minder goed begrijpen en begeleiding in de ontwikkeling.
De term 'globale ontwikkelingsachterstand' gebruik je als er niet alleen een achterstand is in motoriek, maar ook in cognitieve, sociaal-emotionele en spraak-taalontwikkeling.
Wat is vertraagde ontwikkeling? De term “vertraagde ontwikkeling” kan worden gebruikt om ieder type vertraging van motorische, spraak- of denkvermogens te beschrijven, die al of niet het gevolg kunnen zijn van een specifieke aandoening.
Een ontwikkelingsstoornis is een neurologische (heeft te maken met de hersenen) of psychische aandoening. Deze stoornis is de oorzaak dat de normale ontwikkeling van kinderen en jongeren verstoord en belemmerd wordt. Door deze andere ontwikkeling blijft het kind achter ten opzichte van de leeftijdsgenootjes.
Gedrags en/of sociaal-emotionele problematiek
Faalangst. Beperkte sociale vaardigheden. Problemen met emotieregulatie (extreem boos, verdrietig, angstig gedrag)Rouw.
Anti-sociaal gedrag, hyperactief en ongeconcentreerd, ongemotiveerd, extreem aandacht vragen, of zich juist terugtrekken. Sommige kinderen met een hoog IQ maar met een lage sociaal emotionele ontwikkeling lopen vast in hun leven, op school en/of buiten school.
Neem contact op met het wijkteam, je huisarts of de jeugdgezondheidszorg in jouw buurt als je je zorgen maakt. Samen kunnen jullie bekijken wat er wel en niet goed gaat in het gedrag van je kind. Ook kunnen jullie er met elkaar achter komen waar het lastige gedrag vandaan komt en waardoor het blijft bestaan.
Een licht verstandelijke beperking kan vastgesteld worden door een intelligentietest. Het kind maakt dan bijvoorbeeld puzzels, legt blokjes in patronen en vult zinnen aan. Uit de test komt een score. Dit is de intelligentie score of IQ score.
Neem contact op met het jeugdteam of sociale wijkteam van uw gemeente. De gemeente bespreekt uw hulpvraag met u en eventueel met uw kind. En bekijkt daarna welke hulp mogelijk is. Voor psychische behandeling kunt u terecht bij uw huisarts.
Gebruik de term 'ernstige gedragsproblemen' wanneer er sprake is van dwars en opstandig gedrag, prikkelbaar en driftig gedrag, anderen ergeren, antisociaal gedrag en/of agressief gedrag en wanneer dit gedrag nadelige gevolgen heeft voor het kind, de jongere en/of de omgeving en gedurende minstens enkele maanden ...
ODD en CD vallen onder de zogenaamde agressieve gedragsstoornissen. Kinderen met ODD (opstandig gedrag) zijn met regelmaat ongehoorzaam, driftig, zoeken ruzie en zijn snel gefrustreerd. Kinderen met CD (normoverschrijdend gedrag), pesten, bedreigen en intimideren en hebben een gebrek aan respect voor anderen.
Het Angelman syndroom is een genetische aandoening waarbij er een stoornis ontstaat in hersenontwikkeling. Dit leidt tot een ontwikkelingsachterstand, afwijkende motoriek en taalontwikkeling en slaap- en gedragsproblemen. Ook hebben kinderen meestal epilepsie. We kunnen de diagnose met genetische onderzoek bevestigen.
Wat is een motorisch ontwikkelingsprobleem? Van een motorisch ontwikkelingsprobleem is sprake als een kind zich qua motoriek trager of afwijkend ontwikkelt en hierdoor belemmerd wordt in zijn activiteiten en participatie.
Het medische woord voor ontwikkelingsachterstand is retardatie. Wanneer kinderen alleen achter zijn qua bewegingsmogelijkheden of motorische vaardigheden, wordt dit motorische retardatie genoemd.
De gedragsproblemen die zwakbegaafde kinderen over het algemeen meer laten zien dan gemiddeld begaafde kinderen hebben vaak te maken met overbeweeglijkheid, concentratie, impulsiviteit, koppigheid en agressie. Het kan zo zijn dat door de lagere intelligentie het normbesef van het kind zwak is.
Je kind heeft rust nodig om zich te ontwikkelen. Die rust geef je door je kind structuur te bieden. Je zorgt voor regelmaat en duidelijkheid in hoe de dag verloopt. Door die voorspelbaarheid weet je kind waar het aan toe is, en binnen de structuur kan het gaan ontdekken en uitproberen.
Als je een achterstand hebt in je sociaal emotionele ontwikkeling, kan dit zich op verschillende manieren uiten. Je kunt bijvoorbeeld moeite hebben met het maken van contact met leeftijdsgenoten, je kunt op school in moeilijkheden komen of je niet begrepen voelen.