De band is in de meeste gevallen te repareren. Tenzij het lek te groot is, is bandenreparatie meestal mogelijk. Het is echter belangrijk de band te demonter om er zeker van te zijn dat deze niet beschadigd is geraakt door het rijden met een lage bandenspanning.
Een lekke band groter dan 1/4 inch (of 6 mm) kan niet worden gerepareerd. Een nieuwe band is nodig als een lekke band deze limiet overschrijdt. Grote loopvlaklekken, onregelmatige sneden of sneden groter dan 1/4 inch kunnen niet worden gerepareerd.
Een band professioneel laten repareren kost tussen de 35 en pakweg 60 euro, afhankelijk van de werkzaamheden. Dat is dan meestal inclusief (de)montage en balanceren. Je kan er voor naar de plaatselijke garage of de bandenspecialist. Het kan ook een goed moment zijn om de band te vervangen.
Rijd niet te lang door als je auto een lekke band heeft.De kans op reparatie wordt dan steeds kleiner. Een nieuwe band kost veel geld, dus een reparatie is voordeliger.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
Als het snelheidssymbool op de zijwand van de band niet hoger is dan T, kan de zijwand worden gerepareerd als het gat 3 mm of minder in diameter is. Boven dit snelheidssymbool wordt een bandenreparatie sterk afgeraden om elk veiligheidsrisico te vermijden.
Ongeacht het type sealant waarmee u uw band vult, is het belangrijk om te onthouden dat het slechts een reparatie op korte termijn is, aangezien de band niet van het wiel is verwijderd en is onderzocht op interne schade. Normaal gesproken gaat bandenschuim of sealant 50 - 100 mijl mee voordat het ineffectief wordt.
De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
U vraag of de Wegenwacht ook banden plakt. Wanneer u een lekke band heeft kunt u deze zelf omwisselen maar u kunt u ook de Wegenwacht inschakelen. De Wegenwacht zal samen met u kijken wat de beste oplossing is. Hij kan de band ter plekke repareren of het reservewiel plaatsen.
Je wisselt de banden op de velgen. Daar zit meer werk aan voor het wisselen. Daarbij wordt het ventiel vernieuwd en het wiel gebalanceerd. Reken op kosten die rond de € 115,00 voor vier banden of wielen komen.
U vraagt of een met een prop gerepareerde autoband bij APK daarmee wél wordt goedgekeurd. Wanneer je inhoudelijk kijkt naar de APK regelgeving banden dan is de conclusie dat een dergelijke reparatie geen gevolgen hoeft te hebben voor de APK beoordeling.
Heb je schade veroorzaakt aan (de auto van) anderen doordat je een lekke band had? Dan is dit verzekerd op je autoverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of je een WA, WA+ of All Risk dekking hebt.
Een band kan alleen worden gerepareerd als het een kleine lekke band is (kleiner dan 6 mm in diameter) in het centrale ¾ van de band , alle andere plekken worden als onveilig beschouwd omdat ze te dicht bij de zijwand zitten. Andere factoren om rekening mee te houden zijn waarmee de band lek is gegaan en de algemene staat van de band.
Meestal rond de 30 minuten. Maar het hangt af van de beschadiging, type van de band en de reparatie.
Schade aan de band
Als de band gewoon lek is en niet beschadigd, is het mogelijk om de band te repareren en opnieuw te gebruiken . Als de auto echter op de lekke band rust, kan de velg in de band drukken en deze beschadigen. Bovendien zijn de meeste nieuwe auto's uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS).
Lekke autoband herkennen
Een teken kan een langzaam luchtverlies zijn, waardoor de autoband slap en ongelijkmatig uitziet. Ook kan het voorkomen dat de band tijdens het rijden plotseling anders aanvoelt of dat hij een hard geluid maakt.
Maar over het algemeen kunt u maximaal 80 kilometer rijden met een snelheid van maximaal 80 km/u , waardoor u een veilige locatie of een bandenreparatiewerkplaats in de buurt kunt bereiken.
Wat kost de reparatie van een lekke band? De reparatie van een band begint bij € 50 per band. En dat is dan inclusief demontage, montage en balanceren. Voor een los wiel is deze prijs vanaf € 35 per band.
De reparatie spray sluit je aan op het ventiel van je band en binnen een minuut is je lekke band gerepareerd en zit hij weer vol met lucht. Het zit in een spuitbus die een schuim als vloeistof in de lekke band spuit en op deze manier het lek dicht en de band vol pompt met lucht.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
De Fix-a-Flat-band moet binnen 3 dagen of 100 mijl (afhankelijk van wat het eerst komt) worden verwijderd.
Fix-a-Flat of een vergelijkbare bandensealant kan goed werken bij kleine lekke banden. Een bandenplug of -patch kan echter een betrouwbaardere tijdelijke oplossing bieden voor grotere schade of grotere gaten . Vergeet niet dat een professionele inspectie en reparatie voor de veiligheid na elke snelle reparatie moet volgen.
Als u naar een garage gaat, kost de reparatie van uw band gemiddeld 20 of 30 euro. Dit tarief varieert naargelang het merk. Het kan dus voordeliger zijn om naar een erkende garage te gaan dan zelf een lekke of beschadigde band te repareren.