Als de koelkast niet stevig recht staat, kan er water uit de opvangbak lekken. Beweeg de koelkast langzaam heen en weer om te zien of deze in stevig staat. Als de koelkast gemakkelijk heen en weer beweegt, staat deze niet in balans.
Oplossing: Je moet de afvoerbak vervangen. Om het te vervangen, neem je contact op met een Samsung servicecenter. Let op: Plaats de koelkast in een goed geventileerde ruimte en vermijd te vaak openen van de deur.
Veel plasjes water in je koelkast ontstaan doordat het ontdooi-afvoerkanaal verstopt zit. Vaak zitten deze kleine gaatjes in de onderkant van de achterwand van je koelkast. Als de afvoergaatjes verstopt zitten, loopt het water niet naar de lekbak, maar naar de onderkant van je koelkast, waar een plasje ontstaat.
Door druk uit te oefenen op de achterste wand van de koelkast aan de binnenkant, kun je bepalen of er sprake is van lekkage. Als de wand meebeweegt mag je er van uitgaan dat de koelstofruimte in jouw koelkast lekt.
De condens ontstaat doordat je regelmatig de koelkast open en dicht doet. Door deze temperatuurverschillen in de koelkast ontstaat condens. Als je water in de koelkast heeft, dan heeft dat hoogstwaarschijnlijk te maken met een gebrekkige afvoer van de condens.
Hierdoor kan bij een verstopt afvoergaatje het water niet worden afgevoerd en dit is dan weer de ideale plek voor schimmels. Waar zit de lekbak van de koelkast? De lekbak van de koelkast bevindt zich achterop de motor, deze kun je schoonmaken en vervolgens weer op het beugeltje klikken.
Het is normaal dat er vocht aanwezig is in de koelkast, vooral op de achterwand. Zodra je de deur opent, komt er warmere en vochtige lucht in de koelkast.
Wordt de motor van je auto onder het rijden te warm, dan kan dit wijzen op het lekken van koelvloeistof. Je ziet dat de temperatuurmeter te hoog oploopt, en er kan een waarschuwingslampje gaan branden. Veel auto's hebben ook een waarschuwingslampje voor het koelvloeistofpeil.
Te hoge motortemperatuur: Een van de eerste en logische tekenen van een koelvloeistof lek is een verhoogde motortemperatuur. Als jouw motor heter wordt dan normaalgesproken en jouw thermometer rood kleurt, kan dit wijzen op een koelvloeistof lekkage.
Is jouw koelkast nat van binnen? Dan is dit dus vaak een normaal proces. Dit vocht wordt afgevoerd door middel van een condenswaterafvoer.Dit is een gaatje aan de onderzijde van de achterwand, vaak vlak boven de groentelades.
Afvoergaatje koelkast reinigen
Eerst prik je het gaatje door, vervolgens kun je er wat water doorheen spoelen met enkele druppels chloor erin om de bacteriën te verwijderen. Als het goed is, kan het water dan weer goed weglopen.
Het is natuurlijk handig om te weten hoe lang een koelkast gemiddeld meegaat. Dit verschilt uiteraard voor elke koelkast, basisklasse koelkasten gaan gemiddeld 6 tot 7 jaar mee.Duurdere koelkasten gaan gemiddeld 2 keer zo lang mee en houden het vaak wel 15 jaar vol.
Gas bijvullen is volgens de wet niet toegestaan. Een nieuwe koelkast kopen is daarom helaas meestal de beste optie. Vaak is het echter wel nuttig om een monteur te bellen. Deze kan uitsluiten of er wel echt gas lekt of dat uw koelkast om een andere reden niet goed meer werkt.
Elke koelkast heeft namelijk zo'n gaatje om de condens af te voeren die je op de achterwand van je koelkast ziet. Wanneer deze afvoer is verstopt, dan kan de condens niet weg en kun je dus een plas water onderin je koelkast krijgen.
Wanneer de vriesvakklep kapot is en niet meer goed sluit, kan er ijsvorming in de vriezer ontstaan.Daarnaast lekt er lucht uit de vriezer weg, waardoor het apparaat meer stroom verbruikt.
Wanneer je een lekkende koppakking vermoedt, check de olievuldop of er melkachtig schuim op zit. Is dit het geval, is de kapotte afdichting meestal de schuldige. Het is belangrijk, op te merken dat olie en koelvloeistof ook vermengd kunnen raken als gevolg van een probleem elders.
Koelvloeistoflekkage kan ontstaan door het uitdrogen van leidingen, door lekkage binnen de waterpomp of de radiateur, door slijtage aan het reservoir en het slijten van koppelingen. Al met al zijn er dus veel oorzaken die kunnen leiden tot koelvloeistoflekkage.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Bescherm je handen met een doek als je de dop van het expansietankje afdraait. Doe dit rustig, zodat eerst de druk kan ontsnappen. Gebruik altijd de door de fabrikant aanbevolen koelvloeistof. Als je zelf de koelvloeistof ververst, vang de oude vloeistof dan op in een bak en lever deze in bij de milieustraat.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Een spons in je koelkast
De koelkast is een bron van geurtjes, en dat komt ook een beetje door het vochtgehalte – wat dan weer mede wordt veroorzaakt door groente. Dat is waarschijnlijk de reden dat je in sommige koelkasten een prop kranten vindt; dat absorbeert een deel van die geurtjes en het vocht.
Deurrubbers en kunststoflades en -vakjes gaan het meest kapot bij een koelkast. Deze onderdelen kun je meestal makkelijk zelf vervangen door een nieuw onderdeel te bestellen bij de fabrikant. Ook onderdelenwinkels, zoals de Handyman, verkopen deurrubbers en andere onderdelen voor veelvoorkomende merken en modellen.
De ideale temperatuur in de koelkast is 3°C tot 4°C. En voor de vriezer is dat -18°C. Maar hoe de ingestelde temperatuur wordt aangegeven verschilt per koelkast. Bij de ene staat het in graden Celsius (°C), bij de andere koelkast staan er cijfers van bijvoorbeeld 1 t/m 5.