Koelvloeistof die uit een koelkast lekt, is erg giftig en kankerverwekkend. AL daarom al is het van belang om de koelkast snel te repareren! Koelvloeistof bestaat voor de ene helft uit water en voor de andere helft uit antivriesvloeistof en toegevoegde stoffen.
Er is slechts 120 joule nodig om een kleine hoeveelheid ammoniakgas van een temperatuur van 25°C naar -33°C te brengen. Helaas is ammoniak ook zeer gevaarlijk voor de gezondheid.
Als uw koelkast lekt, is het raadzaam te controleren of de opvangbak vol is. Indien een koelkast niet waterpas staat, kan deze lekken. Kijk of uw koelkast stevig staat door eraan te wiebelen. Indien uw koelkast niet stevig staat, kunt u deze eenvoudig stellen met de poten aan de onderkant.
De opvangbak bevindt die zich meestal onder in de koelkast. Als de koelkast niet stevig recht staat, kan er water uit de opvangbak lekken. Beweeg de koelkast langzaam heen en weer om te zien of deze in stevig staat. Als de koelkast gemakkelijk heen en weer beweegt, staat deze niet in balans.
Een oude koelkast vervangen is goed voor je portemonnee én voor het milieu. In hele oude koelkasten zitten namelijk soms nog gevaarlijke CFK's (chloorfluorkoolwaterstoffen). Net als vroeger in spuitbussen. Het duurt erg lang voordat deze chemische stoffen zijn afgebroken.
Dit verschilt uiteraard voor elke koelkast, basisklasse koelkasten gaan gemiddeld 6 tot 7 jaar mee. Duurdere koelkasten gaan gemiddeld 2 keer zo lang mee en houden het vaak wel 15 jaar vol.
Koelkast lekt koelvloeistof
Koelvloeistof is namelijk erg giftig en wanneer je te lang met dit probleem zit begeeft je koelkast het uiteindelijk, omdat de koelkast veel meer energie nodig heeft om de koelkast te koelen. Je kunt dit zelf oplossen, maar ik raad het aan om het te laten repareren door een monteur.
Lekbakken zitten doorgaans aan de voorkant van de koelkast, maar de locatie kan variëren afhankelijk van het model. Bekijk de diagrammen voor je koelkast in de handleiding om de lekbak te vinden.
Meestal ontstaat condens tegen de achterwand van de koelkast omdat de koelelementen zich aan de achterwand van de koelkast bevinden. De condens ontstaat doordat je regelmatig de koelkast open en dicht doet. Door deze temperatuurverschillen in de koelkast ontstaat condens.
Als de koelkast slechter gaat koelen kan dit verschillende oorzaken hebben. De meest voorkomende is dat het spiraal in het koelvak bovenin de koelkast vol zit met ijs. Daardoor kan de koeling behoorlijk beperkt worden. Dit is gemakkelijk op te lossen door de koelkast uit te schakelen en deze te laten ontdooien.
Overigens denken veel mensen dat het koelmiddel bestaat uit heel veel vloeistof dat in de koelkast circuleert. Dat is niet juist! Het koelmiddel is eigenlijk een gas en er bevindt zich slechts 20-65 gram van het koelmiddel in het koelsysteem, afhankelijk van het model.
Vaak kun je een koelkast gemakkelijk zelf repareren. Zo kun je de koelvloeistof zelf bijvullen en een thermostaat kun je ook zelf vervangen.
Vaak zijn de openingsgaatjes onderaan de achterwand verstopt. Het water loopt dan niet in de opvangbak, maar blijft in de koelkast liggen als een plasje of loopt er zelfs uit. Als de openingsgaatjes verstopt zijn, maak je deze schoon en open met bijvoorbeeld een satéprikker.
Ze kunnen gebruikt worden op gas/LPG. Dit vinden erg veel mensen een voordeel omdat vele (nog) geen zonnepanelen hebben en graag off-grid willen reizen. Met een gastank kun je dus rijden en koken, maar ook koelen! Absorptie is een erg duurzaam systeem, absorptie koelkasten kunnen erg, heel erg lang mee gaan!
Gasverbruik in gram per uur:
Een gaslicht gebruikt gemiddeld 35-55 gram gas per uur. Een gasbrander (kooktoestel) gebruikt gemiddeld 135 gram gas per uur. Een gaskachel (12.600 kJ) gebruikt gemiddeld 30 tot 290 gram gas per uur. Een koelkast gebruikt gemiddeld 7 tot 10 gram gas per uur.
De compressor verplaatst het koelmiddel naar de verdamper. Daar verdampt het koelmiddel door warmte aan de omgeving te onttrekken. Vervolgens gaat het verdampte gas, door de druk die opgebouwd is door compressor, van de verdamper naar de condensor. In de condensor wordt het verdampte gas terug vloeibaar.
Het enige wat je hoeft te doen is een spons in je koelkast leggen! Leg een aantal sponsjes op de bodem van het koelvak en je zult direct merken dat je groenten en fruit veel langer vers blijven! Verwissel de sponsjes ongeveer één keer in de twee weken. Of knijp ze goed uit voordat je ze weer terug legt.
Elke koelkast heeft zo'n gaatje, dat dient om condens die op de achterwant van de koelkastontstaat af te voeren. Als deze afvoer verstopt is, kan de condens dus niet weg en kan zich een plas water onderin de koelkast vormen. Als er echt veel water ligt, kan het zelfs onder de deur van de koelkast vandaan komen.
Een schone koelkast is beter voor de voedselveiligheid en het energieverbruik. Ook voorkom je zo dat er nare geurtjes ontstaan. Maak je koelkast daarom 1 keer per 3 maanden uitgebreid schoon.
Afvoergaatje koelkast schoonmaken
In het afvoergaatje achter in de koelkast bevindt zich vaak nog vuil wat kan zorgen voor nare geurtjes. Neem met een wattenstaafje of prikken het vuil eruit. Als dit putje verstopt raakt, blijft er water in de koelkast staan. Spoel het putje daarna even door met azijn.
Freon was zeer veilig, niet brandbaar noch giftig. Het werd zelfs gebruikt om branden te blussen. Voordat cfk's verboden werden, kostte freon ongeveer drie Amerikaanse dollar per kilogram en was dus zeer goedkoop. Sindsdien is het echter zeer moeilijk om op een milieuvriendelijke manier van freon af te raken.
Welke kleur er in het koelsysteem van jouw auto zit is merkafhankelijk,maar deels ook leeftijdsafhankelijk. Elke koelvloeistof heeft zo zijn toevoegingen die belangrijk zijn voor het goed functioneren van het koelsysteem in jouw auto. Tegenwoordig zijn de meeste auto's voorzien van rood/roze koelvloeistof.
Zeer oude diepvriezers bevatten meestal koelmiddelen R11 of R22 die chloorhoudend zijn (zogenaamde CFKs), en daardoor zeer schadelijk voor ozonlaag zijn als ze vrijkomen. Bovendien dragen ze ook sterk bij tot de opwarming van de aarde. Het is daarom bij wet verboden om deze bewust in de atmosfeer vrij te laten.